Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bredbandslambda som visar lambdavärdet

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    130
    Medlem#
    9299

    Bredbandslambda som visar lambdavärdet

    Hej!

    Visste inte om jag skulle posta här eller i elektronikavdelningen??

    Iallafall så ska jag köpa en bredbandslambda till bilen och är sugen på en Innovate MTX-L. Men jag är ute efter en mätare som kan visa både afr och lambda. Kan MTXen göra det? Några förslag på mätare? Läst att man kan ställa om vissa mätare via dator men vore enklare om det finns någon med en knapp på mätaren eller liknande som man ställa om med.

    Tack för svar! :-)

    Mvh Jonathan
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924
    Det går väl bra i denna avdelningen?

    Det bästa är om du läser specifikationen för produkten. Kolla Innovates hemsida. http://www.innovatemotorsports.com/
    Ännu bättre, titta i manualen för systemet du är intresserad av: http://www.innovatemotorsports.com/s...Manual_1.1.pdf

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    130
    Medlem#
    9299
    Tack för svar!

    Man kunde visst ändra om från afr till lambda via datorn. Men fan vad dator-biten av installationen verkar krånglig och jobbig. Måste man lägga in värden för volt osv för att mätaren ska kunna ge rätt värden? Eller finns det redan "fabriksinställningar" inlagda så det bara är att ändra senare om man kör på E85 typ?
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Jonthengberg Visa inlägg
    Tack för svar!

    Man kunde visst ändra om från afr till lambda via datorn. Men fan vad dator-biten av installationen verkar krånglig och jobbig. Måste man lägga in värden för volt osv för att mätaren ska kunna ge rätt värden? Eller finns det redan "fabriksinställningar" inlagda så det bara är att ändra senare om man kör på E85 typ?

    Jaaag har aldrig förstått tjusningen i AFR. men å andra sidan förstår jag inte varför folk samlar frimärken eller bygger modeljärnvägar. så jag har kanske missat nått.


    Hursmhelst så är MTX-L väldigt lättanvänd tycker jag.

    http://www.clasohlson.com/se/USB-til...dapter/38-5654

    en sånn behövs.


    sen behövs grundläggande datakunskaper, men du lyckades öppna en webläsare o hitta hit så det ska nog gå fint. är rätt enkelt program.

    jag hade bara satt den på lambda o kört. lambda är lambda oavsett bränsle. AFR är aldrig rätt, bara mer eller mindre fel.

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 212
    Medlem#
    8541
    Jag håller med, AFR duger ju inte till annat än att få något som ser flashigt ut....
    Så här kör jag:

    (Innovate LC-1 som jag har kopplat till en Arduino och därtill en liten skärm som synes, och skrivit lite mjukvara såklart som översätter LC1'ans volt-ut till Lambda)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    130
    Medlem#
    9299
    Tack en sån adapter skall köpas!
    Kör på bensin nu men skall mappa nästa år på E85 är det tänkt. Det enda jag "oroar" mig över är om man måste lägga in voltvärden och så för att få rätt lambdavärde på mätaren. Men det kanske man inte behöver då? Vore ju bra om det är "plug n play" så att säga
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    malmköping
    Inlägg
    15
    Kör sj med PLX DM-6 smidig mäter som du kan ändra hur du vill i utan dator...sitter tre touch knapar på den

Liknande ämnen

  1. Val av bredbandslambda
    Av H.Blad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-02-03, 11:49
  2. bredbandslambda
    Av Emilsports i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •