Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kopplingsfrågor på min 9-3a -10

  1. #1
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44

    Kopplingsfrågor på min 9-3a -10

    Hallå!

    Letat runt lite nu men inte hittat något som beskriver mitt problem fullt ut.

    Upplevt nu på senare tid att jag måste hålla inne kopplingen någon sek innan jag kan växla, växlar jag direkt efter jag trycker ner kopplingen så rasslar de lite och vibrerar i växelspaken. ( Händer endast 1an till 3an)
    Värst är det när bilen är kall och jag måste nästan slå växelspaken till vänster innan jag lägger i den från 1an till 2an. skulle stanna och käka igår påväg hem från Jönköping och när jag sakta rullar in på parkeringen och ska växla ner till 1an från 2an ( Fullt nertryckt koppling) så kommer ett ljud som om jag försöker växla utan att trycka ner kopplingen helt, och känns även i spaken att den vibrerar till lite innan den går i växel... Någon som vet vad detta beror på?

    Bilen det handlar om är en Saab 9-3 Aero BP -10, gått 11381mil i skrivande stund. Sitter ett steg 1 i den men kört bilen sparsamt och väldigt lugnt sedan den chippades, samt att jag kände av de lite redan innan chippningen. dock blivit lite värre nu efter vintern.

    Hoppas jag varit tydlig nog!

    Mvh Johan
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Är ingen expert men tror nog att kopplingen kanske börjar bli dålig eller vet du om oljan i lådan byts någon gång har för mig att ungefär var 5k/mil ska det vara ny och fräsch olja i. Men som sagt ingen expert hoppas de löser sig.

  3. #3
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Finns inga oljebyten i serviceprogrammet. Även om jag kan tycka det borde bytas minst var 10.000mil.

    Jag tror heller inte kopplingen är dålig. Jag tror du har något hydrauliskt problem som gör att kopplingen inte frikopplar helt. Läckage på hydraulslang till slaven kanske? Eller dålig slavcylinder. Eller bara luft i systemet av någon anledning. Börja med att leta läckage kring lådan och lokalisera hydraulslangen och se om det läcker i närheten av den. Kontrollera vätskenivån i hydraulbehållaren.

    Kanske att växellänkaget behöver en finjustering, men det låter mer som att det har att göra med kopplingen.

    Alternativt sväng förbi en verkstad och berätta problemen så kan de hjälpa dig felsöka.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #4
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44
    Tack för svaren, kikat lite och försökt se om jag kunnat se något läckage och inte hittat något vad jag kan se med ögat. Sen är jag inte heller den händigaste när de gäller bilar så ska väl ha de osagt.

    Får boka in en tid i veckan och se vad dom säger om de.

    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. Kopplingsfrågor - vad behövs?
    Av JAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 10:20
  2. Kopplingsfrågor ng900
    Av Juultomten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •