Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips ang. Innovate LC2 bredbandslambda

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20

    Tips ang. Innovate LC2 bredbandslambda

    Hej!

    Är nyfiken på värden och vad som händer i mitt avgas/sprut då jag kommer att åka med steg 5 så jag köpte på mig en LC2 innovate samt en turbotimer från samma företag och då kunde även turbo timern visa bredbandslambdan i displayen perfa!

    såg att bara LC2 kittet kostade nästan 2tusen i sverige och jag köpte från dom direkt i USA och fick både LC2 med timer kittet samt frakt 220dollar vilket är T.OM billigare än bara LC2 kittet i sverige hos TEX MRtuning såg jag lönar sig att kika runt lite!

    Fick hem grejorna igår och NYTT och orört som det skall vara
    Nu till mina frågor:
    vart sätter jag lambda sensorn bäst på min og9-3 aero 2001 med JT" strax innan katten? och den vanliga lambda sonden sitter väl kvar där den sitter el?
    med risk för att låta grovt korkad haha men återigen jag har trimmat K-jet bilar och dom gamla så det finns inget Lambda styrt då

    samt hur skall sensorn monteras för att kondensen och oljefilm osv tar sig till den? så högt som möjligt el?

    Vad kan LC2 göra mer för mig än att visa mig luftblandning/bränsleblandning osv?
    för den ger mig väl bara info så jag ser om bilen går fett el snålt? så man kan ju säga att det är en informartör till hur det står till!?


    Mvh joakim

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hej! Jag har också en LC-2. Allt du frågar efter besvaras av manualen som medföljer produkten. Manualen är inte jobbig att läsa men jag kan göra en kort sammanfattning:
    Den måste sitta före katalysatorn. Gå så nära turbon som möjligt utan att överskrida temperaturgränserna som anges i manualen. Den ska sitta i övre halvan av avgassystemet, så klockan 9, 12, 3 och däremellan går bra. Om din motor förbrukar mycket olja så blir livslängden på sensorn kortare. LC-2 kan inte göra något annat än att logga bränsleblandning men den gör det med stor noggranhet så det är bättre information än bara "fett el snålt" som du säger.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Jag hakar på med en fråga, hoppas det är OK.

    Hur "illa" är det att ha den efter katten?
    Innovate säljer väl tom ett fäste som man knökar in i ändröret. Kan ju iofs vara t kat-lösa bilar.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det går att mäta efter katalysatorn men man får en större fördröjning och om AFR gör en snabb avvikelse för att sedan återgå (transient) så kommer det inte synas om den är monterad efter katalysatorn. Det är som att mätvärdet "smetas ut" eller filtreras. Har även läst någonstans att mätvärdet kan gå mer mot mager blandning än verkligheten om man mäter bakom katalysator.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Tack för svaren brisse!
    När man svetsar på "Bungen" Gör vi ett like stort hål som den el lite mindre el skall "Bungen" ner en bit och sedan svetsas el skall den TEX: om Bungen är 12mm skall hålet då bli tex 10-11 och sedan bara svetsas på el?
    Känner mig som första gången man åkte skateboard nu haha

    OF topic nu men jag har suttit och kört BMW M5 2009 nu i en helg men på något sjukt vis saknar jag Saaben Va f..n! hmm kan ju bero en del på att M5an drar något hejdlöst med bränsle... och nu snackar vi att en gammal sliten chevy starcraft van från 1988 ligger i lä i bränsle förbrukning


    Mvh joakim

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Kanske har drömt detta, men visst brukar de även rekommendera att man sätter sonden så den sitter så mycket "lodrätt" som möjligt? Dvs. mellan typ 0-90 grader är ok, men inte "uppochner". Vad nu det har för betydelse rent praktiskt vete fan.

    Ett tips när man svetsar fast muttern är också att göra det på på ett sådant ställe att inget blir i vägen för sonden och dess kabel vid montering sen. Där mitt uttag sitter svetsat är det på jäsken att AC-rören blir ivägen t ex. Har mitt uttag rätt långt ner på downpipen.

    Viktigt generellt med bredbandslambdor är väl även att se till att spänning till sonden ligger på innan man startar bilen. Annars bränner man dom tydligen rätt lätt.

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Kanske har drömt detta, men visst brukar de även rekommendera att man sätter sonden så den sitter så mycket "lodrätt" som möjligt? Dvs. mellan typ 0-90 grader är ok, men inte "uppochner". Vad nu det har för betydelse rent praktiskt vete fan.
    Finns risk för kondensansamlingar om den sitter med sensorn "uppåt" vilket kan skada den.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8

Liknande ämnen

  1. Bredbandslambda?
    Av Tegaturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-07-04, 15:39
  2. [LÖST] Innovate bredbandslambda till T7 ECU
    Av Mrsimpan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-15, 12:16
  3. aem eller innovate lm-1 bredbandslambda?
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 02:03
  4. Innovate LC-1, loggar varvtal?
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •