Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: NG9-3 210hk/2.0T slö(?) prestanda

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    NG9-3 210hk/2.0T slö(?) prestanda

    Provkörde en 9-3 '05 med 210hk för några veckor sedan. Annars väldigt fint hållen, gick jämt och fint och hade ca 12k mil på metaren, men började fundera i efterhand om alla hästarna var i stallet. Saknade kanske dendär sista kicken man brukar få då man trycker pedalen i bottnet. Körde idag en 06' med samma motor, lite mera medkörd, och nu uppmärksammade jag speciellt accelerationen. Och denhär var väldigt pigg, sådär som jag kunde förvänta mej. Föräldrarna har också en 210hk med xwd, tycker mej också minnas att den är riktigt pigg och trevlig.

    Kan ju vara att jag inbillar mej, vi var 3 i bilen i '05:n medan jag var ensam med vinterdäcken i bagaget i '06:n. Båda manuella, '05 med 6 växlar, '06:n med 5 växlar. Vad kan det finnas för orsaker till "slö" gas respons, om det faktiskt är så?
    - Läste på nätet att ECU:n anpassar sej till körstilen och att den kan kännas slöare om du plötsligt accelererar hårt efter att ha kört lugn extrem stadskördning i månader (vilket verkade vara fallet me '05:n - mycket stadskörning alltså). En reset av ECU:n genom att dra ut säkringen för en stund lär hjälpa i vissa fall? Kunde ev. prova det.
    - Turbon? Märkte dock inget annat ovanligt med prestandan eller betéendet. Lade ej heller märke till någon ovanlig avgasrök.
    - Vaacumslangarna?

    Bilen har varit på 12k mil "stora" servicen efter att jag provade, så jag tänkte ta en ny provtur och vara lite mera uppmärksam denhär gången.

    - '05:n hade bytt ECU pga. elfel, vilket lär vara lite av ett typfel. Om ECU:n har "mappningen" - inte kan man väl lägga i "fel" ECU så att motorn blir som en 1.8t?
    - Är turbotrycksmätaren kopplad till en laddtryckmätare eller är det bara en "gimmick" som på något vis halvt följer varvtalen/gaspåslaget?
    - Kan man kolla någonstanns på motorn samt turbon att de är rätt?

    Men som sagt, allt kan vara inbillning...

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    ECU'n ska inte behöva en "reset" bara för att bilen har körts lugnt. Den tolkar alltid full gas som full gas.

    "Turbomätaren" visar teoretiskt vridmoment som hämtas från ECU'n via CAN-bus.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svaret! Om man googlar typ på "saab 9-3 ECU performance reset" så hittar man flera engelskspråkiga trådar på forum på detta ämne. Inbillar de sej bara?

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541
    Jo visst jag har också läst vissa trådar där t.ex. en lirare säger att han resettar sin ECU typ varje vecka för att bilen blir så mycket snabbare.... placebo är bra skit.
    Trionic8 är mycket avancerat och adapterar sig på många sätt och vis, men fullgas är fullgas som Brisse säger.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Kör en 9-3X, orginal var den 210 hk. För slö för att kunna köra normalt med, men med Hirsch 240 hk, 350 Nm funkar det att köra, ja ingen raktet förståss. Ifal om man jämför med min 9-5 Aero, 300 hk

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svaren. Vad jag närmast funderade på var vad som kunde orsaka slöare betéende än motsvarande motorer vid acceleration. T.ex. märker man tydligt om turbon inte fungerar (extremfall?)? Märker märkesservicen det då bilen är inne för 12k mil service och ingen felkod har genererats?

  7. #7
    Jag har en 01:a som hade ett underligt problem, den var perfekt just när man startat den, mycket hästar och pigg men efter ett par minuter dog det bort.. från 1.3bar på turbon till max .3-.4 det var databoxen som regestrerade ungefär 5000-8000 knackningar och misständningar på en resa av ca 2.5mil. Bytte den till en fungerande och nu funkar den utan problem.. så kolla knackningar och misständningar med hjälp av diagnostik verktyget.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för tipset.

    Kan '05:s ECU byte förra året ha nånting att göra med att den kunde kännas slöare? Någon miss/ nåt problem i samband med det?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Hgv Vector 2.0T 210hk
    Av Poppen19 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 00:56
  2. 2,0T 210Hk Är det en Saab?
    Av Arsenal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 12:04
  3. angå 9-3sc 175hk och 210hk
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 22:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •