Kärt barn har många namn men kärleken till dem kan upphöra abrupt när bultskallen går av och hånflinar åt en ur fördjupningen i fälgen
Så rörtång och dylika verktyg är uteslutna.
Febrilt sökande här på forumet efter tips, bl.a. Thomas Alexanderson alias b10tax hade problem med samma typ av lås som jag haft på en bil tills nu, McGard (inte McGuard som många skriver men jag nämnder det här för sökningens skull).
Jag började med tanken att borra ett hår i skallen och dunka i en större Torx men gav upp ganska snabbt då McGard är av härdat material och det skulle förmodligen bli dags att lägga på dubbdäcken igen innan jag borrat djupt nog.
Nästa idé blev att svetsa på en M12 mutter på resterna av låsbulten. Efter 3 försök med fullt ös på 180A MIG-svetsen begravde jag även denna idé, svetsfogen på muttern blev jättefin men den vägrade fästa i bulten utan lossnade med ett plopp!! Lika lönlöst som när Emil skall rycka ut en tand på Lina även om mina idéer var lika brilijanta.
3'dje gången gillt heter det ju och det gäller i mitt fall också för att åka till en firma och erkänna att man haft sönder en låsbult, bli hånad och dessutom få betala för det finns inte på kartan.
Mätte på en av de 3 hela låsbultarna jag plockat loss och kom fram till att en 3/4" 12-kants hylsa skulle bli mitt nästa försök.
Dunkade på hylsan utanpå resterna av låsbulten och den gick på ca 5mm innan den bottnade, använde ett T-kors för att få jämn belastning i försöket att lossa den och vips var den lös
Skriver av 2 skäl:
1) Jag har sett många som rekommenderar McGard's lås och jag avråder å det bestämdaste från dem då mina sökningar gett många träff på folk som haft samma problem som jag har.
Jag har även haft Svenska Fälgs modell där man istället för ett asymmetriskt spår har 3 hål som motsvaras av 3 piggar i nycken och mer roterande ytterhylsa för att förhindra att man tar rörtången, dessa har piggarna lossnat på. Den tredje modellen jag haft på många bilar och som jag bara har bra erfarenheter av är Bull Lock som har asymmetrisk skalle på bulten och dito på nyckelhylsan och den är bäst lämpad när skallen är försänkt i fälgen och inte går att komma åt med rörtången.
Detta är min erfarenhet och du väljer själv hur du skall använda informationen.
2) Det andra skälet är att dela lösningen som fungerade för mig.
911.jpg
UNDVIK DENNA!!
wheel_lock-extra1.jpg
HeRmAN Rekommenderar denna typ :-)
McGard.jpg
(Vä bild) Här ser man att det förmodligen varit en spricka en tid då övre delen är rostig
det finns även en spricka i den blanka delen till vänster.
(Hö bild) Här ser man hur 3/4 hylsan greppat i det som är kvar av skallen på låsbulten
IMG_0049.jpg
(Vä bild) Denna hylsa i Tum storlek 3/4 passade perfekt
(Hö bild) De Bull Lock lås jag har kvar förpackningarna ser ut så här och mist en av dem kommer från Special Fälgar/Svenska Fälg