Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Fälglås / Låsskruvar

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 117

    Fälglås / Låsskruvar

    Kärt barn har många namn men kärleken till dem kan upphöra abrupt när bultskallen går av och hånflinar åt en ur fördjupningen i fälgen
    Så rörtång och dylika verktyg är uteslutna.
    Febrilt sökande här på forumet efter tips, bl.a. Thomas Alexanderson alias b10tax hade problem med samma typ av lås som jag haft på en bil tills nu, McGard (inte McGuard som många skriver men jag nämnder det här för sökningens skull).

    Jag började med tanken att borra ett hår i skallen och dunka i en större Torx men gav upp ganska snabbt då McGard är av härdat material och det skulle förmodligen bli dags att lägga på dubbdäcken igen innan jag borrat djupt nog.
    Nästa idé blev att svetsa på en M12 mutter på resterna av låsbulten. Efter 3 försök med fullt ös på 180A MIG-svetsen begravde jag även denna idé, svetsfogen på muttern blev jättefin men den vägrade fästa i bulten utan lossnade med ett plopp!! Lika lönlöst som när Emil skall rycka ut en tand på Lina även om mina idéer var lika brilijanta.

    3'dje gången gillt heter det ju och det gäller i mitt fall också för att åka till en firma och erkänna att man haft sönder en låsbult, bli hånad och dessutom få betala för det finns inte på kartan.
    Mätte på en av de 3 hela låsbultarna jag plockat loss och kom fram till att en 3/4" 12-kants hylsa skulle bli mitt nästa försök.
    Dunkade på hylsan utanpå resterna av låsbulten och den gick på ca 5mm innan den bottnade, använde ett T-kors för att få jämn belastning i försöket att lossa den och vips var den lös

    Skriver av 2 skäl:
    1) Jag har sett många som rekommenderar McGard's lås och jag avråder å det bestämdaste från dem då mina sökningar gett många träff på folk som haft samma problem som jag har.
    Jag har även haft Svenska Fälgs modell där man istället för ett asymmetriskt spår har 3 hål som motsvaras av 3 piggar i nycken och mer roterande ytterhylsa för att förhindra att man tar rörtången, dessa har piggarna lossnat på. Den tredje modellen jag haft på många bilar och som jag bara har bra erfarenheter av är Bull Lock som har asymmetrisk skalle på bulten och dito på nyckelhylsan och den är bäst lämpad när skallen är försänkt i fälgen och inte går att komma åt med rörtången.
    Detta är min erfarenhet och du väljer själv hur du skall använda informationen.
    2) Det andra skälet är att dela lösningen som fungerade för mig.



    911.jpg
    UNDVIK DENNA!!


    wheel_lock-extra1.jpg
    HeRmAN Rekommenderar denna typ :-)

    McGard.jpg
    (Vä bild) Här ser man att det förmodligen varit en spricka en tid då övre delen är rostig
    det finns även en spricka i den blanka delen till vänster.
    (Hö bild) Här ser man hur 3/4 hylsan greppat i det som är kvar av skallen på låsbulten

    IMG_0049.jpg
    (Vä bild) Denna hylsa i Tum storlek 3/4 passade perfekt
    (Hö bild) De Bull Lock lås jag har kvar förpackningarna ser ut så här och mist en av dem kommer från Special Fälgar/Svenska Fälg
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-03-25 klockan 00:36. Anledning: Spellcheck
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    Satt McGard på min när ja köpte den, förra våren när sommar däcken skulle på så sprack hylsan invändigt fick lämna in bilen på däckverkstad så dom kunde svetsa på något för att få bort den.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 942
    Medlem#
    Dolt
    Ett sak som bör nämnas när det gäller dessa olika låsbultsatser är att om man byter från en bil med 4-bult (typ og900) till 5-bult (typ 9-3 / 9-5) så behövs ändå ingen extra låsbult införskaffas. Tänker man till så brukar det lösa sig ändå.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Ett sak som bör nämnas när det gäller dessa olika låsbultsatser är att om man byter från en bil med 4-bult (typ og900) till 5-bult (typ 9-3 / 9-5) så behövs ändå ingen extra låsbult införskaffas. Tänker man till så brukar det lösa sig ändå.
    Du behöver definitivt köpa nya låsskruvar när du byter från fyra till fem skruvar. Skruvar till nav med fyra hål är M14 medan skruvar till nav med fem hål är M12.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 500
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Ett sak som bör nämnas när det gäller dessa olika låsbultsatser är att om man byter från en bil med 4-bult (typ og900) till 5-bult (typ 9-3 / 9-5) så behövs ändå ingen extra låsbult införskaffas. Tänker man till så brukar det lösa sig ändå.
    Du tänkte lite skämtsamt eller hur? Har själv stått och svurit när jag köpte låsbultar till min min första fembultade bil..... "Va F*n! Det är ju bara fyra låsbultar i förpackningen,jag har ju 5-bult!"
    Sen kom jag på mig själv....

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 117
    Håll er gärna till diskussionen kring modeller och varianter på låsbultar med synpunkter och erfarenheter.
    Att man när man väl valt vilket typ och fabrikat man skall köpa, köper rätt m.a.p. gänga, längd och ev. kona är underförstått och borde vara självklart.
    Hur man monterar har jag däremot sett att många har olika idéer om men det jag läst från tillverkare är att man monterar de ordinarie samt låsbulten som vanligt korsvis och drar för hand till anliggning och därefter drar korsvis till rätt moment, vanligtvis 110-120Ncm.
    Notera att vissa använder maskin med torsionsstav för rätt moment vilket borde vara OK men jag drar själv alltid för hand med momentverktyg och trots det inträffade ovanstående.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 099
    Medlem#
    2555
    Har dom du rekommenderar till Cupran, riktigt bra grepp på dom. Men det är bara till sommardäcken. Dom följde med som original.

    Men har alltid resonerat som så att dom får gärna stjäla fälgar och däck om dom ger fan i att ha sönder bilen vilket man riskerar med låsbultar. (tjuvarna kan bli griniga och repa sönder hela bilen)
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541
    Fan nu blir man ju lite nojjig då jag har "UNDVIK DENNA"-modellen, kanske borda köpa nya Herman-certifierade innan man slänger på icke-garage-hjulen och rullar ut för säsongen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har dom du rekommenderar till Cupran, riktigt bra grepp på dom. Men det är bara till sommardäcken. Dom följde med som original.

    Men har alltid resonerat som så att dom får gärna stjäla fälgar och däck om dom ger fan i att ha sönder bilen vilket man riskerar med låsbultar. (tjuvarna kan bli griniga och repa sönder hela bilen)
    Ja om dom nu gjorde som jag och du när vi byter hjul men så gör dom tyvärr inte. Kanske hissar dom mitt under B-stolpen så bilen viker sej och sen släpper dom hela rasket i backen så skivor och annat blir skrot. Nä, bättre att inte bjuda in dom.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 117
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Fan nu blir man ju lite nojjig då jag har "UNDVIK DENNA"-modellen, kanske borda köpa nya Herman-certifierade innan man slänger på icke-garage-hjulen och rullar ut för säsongen.
    Skall man köpa nytt är det ju bra att välja en bra modell men jag skulle definitivt rekommendera att man kollar så gott man kan att det inte är sprickor dem vilket det verkar ha varit i mina.
    De följde med -07an jag har och jag har ju inte en aning om hur hårt de dragits av tidigare ägare och kanske skadats då. Jag delger er bara min info.
    Hade jag fler av denna typ skulle jag dock dra dem med kanske 90Ncm istället för att minska risken.
    Att kasta dem är ju en kostnadsfråga för många.
    Och om olyckan ändå är framme kan det vara bra att ha en 3/4" hylsa tillgänglig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541
    Vad som verkar vara ett problem här är dock att det är inte helt lätt att hitta andra än McGard som har flytande variabel/excentrisk kona vilket jag behöver till mina fälgar med 5x112 bultmönster.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Vet inte om det framgår av första inlägget men jag frågar ändå, gick bulten av när du skulle dra dit den eller lossa den?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 117
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Vad som verkar vara ett problem här är dock att det är inte helt lätt att hitta andra än McGard som har flytande variabel/excentrisk kona vilket jag behöver till mina fälgar med 5x112 bultmönster.
    Tror inte det är ett måste så länge de fyra andra bultarna har det, finns diskuterat i många trådar.

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Vet inte om det framgår av första inlägget men jag frågar ändå, gick bulten av när du skulle dra dit den eller lossa den?
    Lossa.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lossa.
    Då var den kanske lite hårt dragen kan man ju tänka. Dessutom vet jag inte hur bra en härdad skruv trivs med impulserna från en muttermacka.

    Drar man dom med rätt moment, för hand, så tror jag inte det är några problem alls.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    353
    Medlem#
    7338
    Argggg,

    Nya fälgar som ska monteras när cabben ska väckas ur vintervilan, och uppenbarligen kassa låsmuttrar (som hängt med sedan 06 på SC, och sedan överförts till Cabben).

    Då fälgen är 5/112 så är det byltar med flyttande kona, men läst i flera trådar att det går att ha en bult (per fälg.... ;-) som ej har det.

    Tips på var man hittar den rekommenderade låsbulten?

    CAT

    Ps dessutom kommer "kassachefen" säga "vad var det jag sa, det kostade mer än du redovisade...." Ds
    PPs såg på Hermans inlägg att minst en känd firma har haft dem, bara att kolla upp alltså Ds
    Senast redigerat av tallbo den 2014-03-26 klockan 20:27.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  16. #16
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av tallbo Visa inlägg
    Argggg,

    Nya fälgar som ska monteras när cabben ska väckas ur vintervilan, och uppenbarligen kassa låsmuttrar (som hängt med sedan 06 på SC, och sedan överförts till Cabben).

    Då fälgen är 5/112 så är det byltar med flyttande kona, men läst i flera trådar att det går att ha en bult (per fälg.... ;-) som ej har det.

    Tips på var man hittar den rekommenderade låsbulten?

    CAT

    Ps dessutom kommer "kassachefen" säga "vad var det jag sa, det kostade mer än du redovisade...." Ds
    PPs såg på Hermans inlägg att minst en känd firma har haft dem, bara att kolla upp alltså Ds
    Ja köpte låsbultar med flytande kona, http://infosite.se/Bultar/Falglas#

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    353
    Medlem#
    7338
    Tack kIM0h,

    chansade alldeles nyss på bl.a infosite och hittade precis som du bultar där, så jag vart inte först med tipset.

    Bara att pynta ut, och dessutom två uppsättningar, för de som ingick till Alltraken var av märket, gissa vad. Går kanske att sälja på lämplig VW hemsida...

    CAT
    Senast redigerat av tallbo den 2014-04-10 klockan 21:49.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885
    efter några år på stor gummiverkstad så kan man nog säga att det inte finns något fabrikat som är skottsäkert. Har själv skrotat fälgar på två bilar för att få bort skiten, en del brunnar är för djupa helt enkelt.

    En sak som man måste tänka på är att aldrig aldrig någonsin montera de med mutterdragare, dra enbart med handkraft och dra dem inte så hårt. Vill tjyvarna verkligen ha dina hjul så lär de lösa den saken ändå så man behöver inte dra så man till och med riskerar att inte få bort dem själv. Låsen ska ju mest vara en signal att här är det låst, ge fan i det här snarare än att dom här får du aldrig bort hur gärna du än vill.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 117
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...De följde med -07an jag har och jag har ju inte en aning om hur hårt de dragits av tidigare ägare och kanske skadats då. ...
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Då var den kanske lite hårt dragen kan man ju tänka. Dessutom vet jag inte hur bra en härdad skruv trivs med impulserna från en muttermacka.

    Drar man dom med rätt moment, för hand, så tror jag inte det är några problem alls.
    Jag kan ju bara svara för vad som hänt i min ägo, jag drar alltid med moment och inte med maskin, maskinen är bra till att lossa de vanliga bultarna med.
    Och det jag läst från tillverkare av lås är " Dra för hand med rätt moment"

    Tittar man på skallen på en hel bult så är toppen blank och ytbehandlad och resten är inte lika blank, tyder på att det är flera delar som sammanfogats och att det där det har brustit i mitt fall.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag kan ju bara svara för vad som hänt i min ägo, jag drar alltid med moment och inte med maskin, maskinen är bra till att lossa de vanliga bultarna med.
    Och det jag läst från tillverkare av lås är " Dra för hand med rätt moment"

    Tittar man på skallen på en hel bult så är toppen blank och ytbehandlad och resten är inte lika blank, tyder på att det är flera delar som sammanfogats och att det där det har brustit i mitt fall.
    Är det inte meningen att den ska vara lite klen, så den går av om man försöker få bort den med våld?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Borttappat nyckelhylsa till fälglås, vad göra?
    Av lillafrilla i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 22:34
  2. Trasigt fälglås..vad gör man?(Lösning!)
    Av b10tax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 21:07
  3. 9-3 aero Orig fälg! Vilka fälglås är bra och passar??
    Av RaggaOktay i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 00:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •