Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Finns den här Saaben?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Finns den här Saaben?

    Hej!

    Jag är ny på forumet och är inte jättehaj på bilar, men vi ska ju också ha något att åka i. Det börjar nalkas bilbyte och jag har genom att bläddra runt på blocket kommit fram till att jag nog skulle vilja ha en Saab. Men jag har inte hittat bilen jag vill ha utan bara en bil som har X men inte Y och vice versa. Jag har ingen vidare koll på modeller, årmodeller eller utrustningspaket.

    Det jag är på jakt efter är:
    * Årsmodell runt 07 plus/minus två år beroende på mil och pris.
    * Inbyggd navigator (finns iaf 2-3 olika vad jag förstått?) Tänker DENNA
    * Multifunktionsratt (standard?)
    * Helst kombi med de vita baklyktorna
    * Relativt LÅG SKATT - jag är inte i behov stora motorer och många hästar. 3000 som många ligger på tycker jag är mycket. Biopower?

    Här är en annons på en bil som uppfyller mina "krav", men även om man inte kan se reg nr. så antar jag att en sådan motor skickar iväg skatten?

    Vad är de jag söker?

    Övriga frågor:
    - Vad ligger en Saab på i förbrukning ungefär? Om det är Biopower jag måste ha för att komma ner med skatten, vad drar isf dessa?
    - Kamrem eller kamkedja på Saab? Vad är serviceintervallerna på dessa?
    - Hur är ljudet? (stereon)


    Hoppas det är någon skön jävel där ute som är villig att hjälpa en vilsen kille! Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tror en 9-3 ttid eller biopower är det som du ska titta på. Biopower drar en bit över litern per mil men låt inte det avskräcka dig. Det är ändå billigare än att köra bensin, ibland till och med mycket billigare.
    Försäkring: Svårt att säga, då det beror mer på dig och försäkringsbolaget, än på bilmodell.
    Kamkedja: Bytes endast vid behov. Ibland kan de hålla hela bilens livslängd.

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av shadychris Visa inlägg
    ... jag är inte i behov stora motorer och många hästar...
    Inte än....
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Tror en 9-3 ttid eller biopower är det som du ska titta på. Biopower drar en bit över litern per mil men låt inte det avskräcka dig. Det är ändå billigare än att köra bensin, ibland till och med mycket billigare.
    Försäkring: Svårt att säga, då det beror mer på dig och försäkringsbolaget, än på bilmodell.
    Kamkedja: Bytes endast vid behov. Ibland kan de hålla hela bilens livslängd.
    Hej, tack för ditt svar

    Kollade lite på, och slog på några 9-3 ttid - dess låg ju på runt 4000:- i skatt?!
    Försäkring frågade jag inte efter, utan det är mest skatten jag vill ha låg. Har föräldrar på landet som står på den Men tack ändå.
    Är det kamkedja i Saabs alla modeller på senare år?

    Finns det något i namnet eller benämningen på bilen som talar om, om den har den navigatorn jag vill ha? Viktigt!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Inte än....
    haha, inne på mitt sjätte år med både körkort och bil och känner inget behov av det faktiskt Bara man kan köra om utan stora planeringar är jag nöjd. Fartdåren i mig har jag skaffat en lite motorcykel till

    - - - Uppdaterad - - -

    Skillnaden på 9-3 och 9-5?

  5. #5
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Ska det va låg skatt så är det biopower som gäller. En 9-5 biopower ligger på 1370kr utan rabatt.

  6. #6

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av shadychris Visa inlägg
    Försäkring frågade jag inte efter, utan det är mest skatten jag vill ha låg. Har föräldrar på landet som står på den Men tack ändå.
    Läste för fort! Sorry

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    9-3 biopower ligger på 1080 i skatt, jag pendlar på strax under litern på etanol, mestadels motorväg, lite landsväg och stadskörning med.
    Finns ingen särskild beteckning ifall de har gps. Dessa har kamkedja och 1500 mil serviceintervall. Stereon är rätt ok, iaf Bose. 9-3 är nyare, roligare men mindre än 9-5.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av johan.h Visa inlägg
    9-3 biopower ligger på 1080 i skatt, jag pendlar på strax under litern på etanol, mestadels motorväg, lite landsväg och stadskörning med.
    Finns ingen särskild beteckning ifall de har gps. Dessa har kamkedja och 1500 mil serviceintervall. Stereon är rätt ok, iaf Bose. 9-3 är nyare, roligare men mindre än 9-5.
    Tack så mycket!
    När är de större servicearna på dessa? alltså vilka miltal borde jag "akta" mig för så jag inte köper en bil som ska in på stor och dyr service direkt?

  10. #10
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    9-3 biopower service: http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18
    (du ser på priset där vilka som är "stora")
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    9-3 biopower service: http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18
    (du ser på priset där vilka som är "stora")
    Här får man svar på allt, riktigt roligt! Tack så mycket!!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av shadychris Visa inlägg
    Hej, tack för ditt svar

    Kollade lite på, och slog på några 9-3 ttid - dess låg ju på runt 4000:- i skatt?!
    Försäkring frågade jag inte efter, utan det är mest skatten jag vill ha låg. Har föräldrar på landet som står på den Men tack ändå.
    Är det kamkedja i Saabs alla modeller på senare år?

    Finns det något i namnet eller benämningen på bilen som talar om, om den har den navigatorn jag vill ha? Viktigt!

    - - - Uppdaterad - - -



    haha, inne på mitt sjätte år med både körkort och bil och känner inget behov av det faktiskt Bara man kan köra om utan stora planeringar är jag nöjd. Fartdåren i mig har jag skaffat en lite motorcykel till

    - - - Uppdaterad - - -

    Skillnaden på 9-3 och 9-5?
    2000-3000 eller 4000 i skatt? Spelar det nån roll? Skatten är väl minsta utgiften på bilen på ett år?
    ;-)

  13. #13
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Vilse Visa inlägg
    2000-3000 eller 4000 i skatt? Spelar det nån roll? Skatten är väl minsta utgiften på bilen på ett år?
    ;-)
    Beror ju självklart på vad man har för bil och hur mycket man kör.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Några svar och kommentarer (jag antar att det är 9-3 vi pratar om):
    - TTiD och 1.8i har kamrem som ska bytas var 15k mil, övriga har kamkedja.
    - Första generationens dieslar TiD har halvhög skatt, andra generationen TTiD betydligt lägre.
    - Alla svensksålda 9-3 kombi har vita baklyktor från fabrik. Det finns dock röda s.k. US-bakljus som vissa har eftermonterat.
    - Årsmodell 2008 gjordes en facelift med ny front som många menar är snyggare.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    reagerar spontant på att du har föräldrar på landet som ska äga den för att du ska få billig försäkring.........du är medveten om att du kan bli utan försäkring den dan det händer nåt och det kommer fram att du/ni är brukaren?
    Det kan räcka med så lite för att de ska starta en utredning och det är ju mindre kul om man står med en kvaddad bil man nyss köpt för dyra pengar och inte får en spänn...............och dessutom kanske blir åtalad för försäkringsbedrägeri om de är på det humöret.

  16. #16
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Skatten är nog den kostnad jag funderar minst på när det är dags för bilbyte. Det finns andra betydligt tyngre poster att oroas över som tex värdeminskning, ev kapitalkostnad, service och reparationer och bränslekostnad.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Saaben kokar fast det finns kylvätska?Hjälp!
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 23:07
  2. saaben dör?
    Av rejsa_jon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 22:47
  3. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  4. Ser ni Saaben?
    Av Mackan i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 16:19
  5. Tänkte chiptrimma Saaben, finns det någon i Örebro?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •