Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ferodo-klossar till TurboX

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Ferodo-klossar till TurboX

    Är det någon som har koll på vad det ska vara för Ferodoklossar till TurboX-bromsarna?

    Jag pratade med Johan (tror jag det var) på Sellholm och han visste inte riktigt vilka det skulle vara. Jag har inte riktigt lust att plocka ner bromsarna och rita av dom för att se hur det egentligen ska se ut.

    Mina frambromsar behöver nya sulor inför Knutstorp. :-)
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    De klossar som följde med mina bromsar är Ferodo men inget av den påtryckta informationen visar vilket Ferodo-artikelnummer de motsvarar.
    Enligt EPC är artikelnummer 93195754 och enligt Ferodo motsvarar det FDB1706 ur deras "Premier"-serie eller FSL1706 ur deras "SL"-serie. FSL1706 får ej säljas i Tyskland och Italien ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Med den informationen så borde ju Sellholms kunna plocka fram en typ som passar även i en annan serie, t.ex DS2500
    som jag tänkte mig.

    Tack, Göran. Dags att prata med dom igen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Med den informationen så borde ju Sellholms kunna plocka fram en typ som passar även i en annan serie, t.ex DS2500
    som jag tänkte mig.

    Tack, Göran. Dags att prata med dom igen.
    Pean då????
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241
    Pean tog hem belägg till min bil.

    Carbotech XP 8 och XP 10

    MRX
    Snart 500 Hk

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av MRX Visa inlägg
    Carbotech XP 8 och XP 10
    Hur fungerar dessa utanför bana, dvs hur visar sig denna varning vid normal körning?
    XP10™ is not recommended as a daily-driven street pad due to possible elevated levels of dust and noise ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag pratade med PEAN och dom sa att XP8 var ganska "ban-mässiga" med både mycket damm och en del ljud. Och min tanke var ju att ha dom till vardags mestadels, men ändå lite bättre än standard för bankörningar några ggr per år. Plus att det var rätt lång leveranstid med tillverkning på beställning. Då låter det som att Ferodo passar mig bättre.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    BDS säljer ferodo belägg, lyssna med dom. Eller så ringer du BDS i Jordbro och pratar med min bror "Alex" så ska han nog kunna hitta belägg.

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Vore intressant att höra från MRX hur han upplever XP8/XP10 med turboX bromsarna. Jag har XP8 fram på min lekbil med 314mm bromsarna. Underbara vid all form av buskörning, tar så in i h-vette! Totalt omöjliga vid lugn körning. Första/andra inbromsningen är dom tysta sen tjuter dom som satan när man mesbromsar så man sitter och försöker anpassa inbromsningen hela tiden, sambon blev totalt galen när hon var tvungen att köra den bilen i 2veckor. Fungerar absolut inte till vardags enligt mig, iaf inte på min bil. Möjligtvis att man kan lägga något skrikdämpande mellan klossar och oken, jag har inte gjort någonting mer än monterat dom. Många applicerar kopparpasta eller liknande på baksidan av beläggen men jag tyckte inte det var aktuellt att ha något klet på mina bromsar.

    Ganska säker på att fabbe här på forumet kör XP8 på hans 9-3SC TTID och att han inte upplever att de skriker. Han har dock 302mm bromsarna fram.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    "Skriket" uppkommer väl av friktionsmaterialet, bromsbelägg mot skiva. Så kopparpasta & annat jox hjälper väl inte så mycket mot det?

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    "Skriket" uppkommer väl av friktionsmaterialet, bromsbelägg mot skiva. Så kopparpasta & annat jox hjälper väl inte så mycket mot det?
    Vad jag hört så är det största problemet att ljudet/rörelsen av friktionen fortplantar sig till oket osv och därav låter det extra mycket. Men jag vet faktiskt inte. Till exempel finns det extra skrikdämpningsplatta att köpa på biltema till deras belägg, tror den är gjord av något slags papper.

    Edit: vissa belägg har en mjukare metallbit poppnitad på baksidan som ska vara skrikdämpande och tillåta att klossarna rör sig lite.
    Senast redigerat av Schollin den 2014-03-01 klockan 14:23.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jo dessa "skrikdämpningsplattor" finns ju. De har jag trott dämpar metall-klapper mot kolven, för det hade jag problem med när jag hade race belägg. Men det kanske även blir någon resonansförstärkning i OKet.

  13. #13
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Dessa "skrikplattor" ska även hjälpa till att dämpa skriket från belägg/bromsskiva.

    Gör pressverktygen till många av dessa schims på jobbet.

    Är olika material och gummi på nästan varenda modell, utprovat var för sig. Dom har en hel testanläggning för detta på fabriken.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom Visa inlägg
    Dessa "skrikplattor" ska även hjälpa till att dämpa skriket från belägg/bromsskiva.
    Om man byter till stålomspunna bromsslangar för att få bättre "känsla" ska man väl inte förstöra känslan med en bit gummi mellan kolv/ok och belägg, eller?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Om man byter till stålomspunna bromsslangar för att få bättre "känsla" ska man väl inte förstöra känslan med en bit gummi mellan kolv/ok och belägg, eller?
    Ja det är möjligt att det blir mer flex där då.
    Håller på att prova ett sådant verktyg just idag och det schimset är 0.55mm tjock. 0.3mm rostfritt och resten gummi.

    Ganska hårda ändå men som sagt det kan säkert bli lite om man är ute efter maximal känsla.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Nu hade du bra tur att Sjöan tagit bild i sin projekttråd på sina Ferodo-klossar, 4488 ser det ut som.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1289437
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Nu hade du bra tur att Sjöan tagit bild i sin projekttråd på sina Ferodo-klossar, 4488 ser det ut som.
    Men 4488 "finns inte" så det måste vara ett artikelnummer speciellt för GM.
    Jag har nya "FERODO 4488" liggande som jag kan mäta på om det behövs.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Tråkigt att dom gör så.

    Syns det inte på kartongen då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag har ett paket att hämta ut från Sellholm nu. Där finns två varianter som båda skulle kunna vara den rätta. Jag får jämföra och kolla vad som verkar bäst.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ferodo?

    Du har inte undersökt om det finns några från Textar?

    Mina Hirsch original är Textar, samma som Jaguar XKR.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Däckdimension till TurboX 19" fälgar
    Av jonaska i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 18:28
  2. Duger TurboX frambromsar till bankörning ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 23:40
  3. Nya skivor o klossar till 9-5 M99...
    Av CrystalMethod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 23:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •