Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Vad visar igentliggen turbo mätare på 9-5 Aero ?

  1. #21
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Enligt WIS för ng9-3:
    Bilen är försedd med en elektronisk turbomätare somger information om hur mycket
    motorn belastas. Motorstyrdonet (ECM) får information om aktuell luftmassa/förbränning
    från luftmassmätaren som är placerad mellan luftfiltret och turbons insugs sida.
    Motorstyrdonet beräknar ett värde som motsvarar motorns belastning och sänder ut ett
    bussmeddelande om aktuell turbo indikering på P-bussen. CIM vidarebefordrar
    meddelandet till I-bussen. Huvudinstrumentet använder detta värde och visar det i
    turbomätaren.
    luftmassa/förbränning = moment
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Enligt WIS för ng9-3:


    luftmassa/förbränning = moment
    Säkrare källa är svår att hitta Dock gäller detta NG9-3 och INTE OG9-5 som tråden behandlar.
    Bara för att inte förvirra nytillkomna!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #23
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Jo det är sant att det var för ng9-3... för og9-5 (T7) gäller följande enligt WIS:
    Värdet som visas av turbonålen, baseras på följande; Trionic räknar ut mg
    luftmassa/förbränning och omvandlar denna information till ett värde mellan 0 och 255.
    Trionic skickar ut det som ett bussmeddelande: "Turbomätare". Detta värde
    överenstämmer ganska väl med motorns vridmoment. Huvudinstrumentet använder detta
    värde till turbonålen, som ska upplysa föraren hur mycket motorn belastas.
    d.v.s. exakt samma sak.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Enligt WIS för ng9-3:


    luftmassa/förbränning = moment
    Grovt räknat, men det beror även på vilken tänd- och lambdaverkningsgrad vi har.
    I ME9 (ng9-3 V6) är det uppskattade momentet, som visas på turbomätaren, även korrigerat för aktuellt tändläge och lambda.

  5. #25
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Vi kan ju för att avsluta denna serie i klipp ur WIS även ta för T5 (d.v.s. många 9000/ng900/og9-3 MY98-00):
    Huvudinstrumentet är försedd med en elektronisk turbotryckmätare.
    Mätaren är spänningsmatad och styrd av huvudinstrumentets styrdon.
    Huvudinstrumentet erhåller information om aktuellt tryck i inloppsröret från Trionic till stift
    14 (K22) och signalen jordas via stift 6 (K22) i Trionic-styrdonet.
    Vid 100 kPa (atmosfärstryck) är spänningen cirka 1,0 V.
    Huvudinstrumentet styr turbotryckmätaren så att visningen är proportionell mot aktuellt
    tryck i inloppsröret.
    Där visas alltså tryck.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av m96henb Visa inlägg
    Grovt räknat, men det beror även på vilken tänd- och lambdaverkningsgrad vi har.
    I ME9 (ng9-3 V6) är det uppskattade momentet, som visas på turbomätaren, även korrigerat för aktuellt tändläge och lambda.
    Jo men oavsett om det är T8 eller ME9.6 så ska nålen representera vridmoment.
    Det jag menade med "luftmassa/förbränning = moment" var bara att i klartext skriva ut att man menar vridmoment då det inte stod i texten jag klippte ur WIS.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #26
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av m96henb Visa inlägg
    Grovt räknat, men det beror även på vilken tänd- och lambdaverkningsgrad vi har.
    I ME9 (ng9-3 V6) är det uppskattade momentet, som visas på turbomätaren, även korrigerat för aktuellt tändläge och lambda.
    Det har väl aldrig varit så tidigare att man kan använda mätaren för att uppskatta motormoment, men med lite god vilja kan man tolka ditt inlägg som att det går i fallet med min kärra? Vad skulle mätaren ut betyda i sådant fall, på en höft då?

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    ... och grejen är att det går ju att få mätaren att visa lite vad som helst på T7, man kan få den att gå in på rött bara man blåser lite på gaspedalen.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959 Visa inlägg
    Det har väl aldrig varit så tidigare att man kan använda mätaren för att uppskatta motormoment, men med lite god vilja kan man tolka ditt inlägg som att det går i fallet med min kärra? Vad skulle mätaren ut betyda i sådant fall, på en höft då?
    I orörda V6-mjukvaror är gränsen till det röda fältet kalibrerad till motorns maxmoment (inkl ev overboost).
    Slutet på det röda fältet är maxmomentet gånger 1.3 om jag minns rätt, dvs på en MY06 skulle det motsvara 1.3*350 = 455 Nm.
    Detta om man förutsätter att trimleverantören har fått till momentskattningen lika bra som i orginaldatat, vilket förmodligen inte är fallet.

  9. #29
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Nej. Att kall luft innehåller mer syre per volymenhet stämmer, men luftmassamätaren läser av per viktenhet och därför försvinner påverkan av densitet. Syremängden per viktenhet är alltid samma, oavsett kallt eller varmt (ca.21% syre). Den ska alltså visa samma vid kall som varm luft. Det är en av de stora fördelarna med luftmassamätare, den kompenserar själv för densitetsskillnaden mellan varm/kall luft.
    Hej Brisse,

    Tänkte bara skriva några rader i detta gamla trådet.

    Jag har lagt nu enormt mycket tid på analysera den så kallad turbo mätaren i 9-5 Aero..

    På vinter visar den mindre än vad den gör på sommaren och den ger samma acceleration tider.

    Även när jag monterade Hirsch helsats/ets ic på min original bil och körde så visade den mindre även då..

    Jag tror att den till en viss del visar laddtryck trots att många uppger förbräning av luftmassa.

    Med vänlig hälsning Kemal
    Senast redigerat av Aero++ den 2015-03-29 klockan 11:13.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej Brisse,

    Tänkte bara skriva några rader i detta gamla trådet.

    Jag har lagt nu enormt mycket tid på analysera den så kallad turbo mätaren i 9-5 Aero..

    På vinter visar den mindre än vad den gör på sommaren och den ger samma acceleration tider.

    Även när jag monterade Hirsch helsats/ets ic på min original bil och körde så visade den mindre även då..

    Jag tror att den till en viss del visar laddtryck trots att många uppger förbräning av luftmassa.

    Med vänlig hälsning Kemal
    Men du har inte analyserat hur Trionic skickar signaler till MIU om vad mätaren ska visa? Känns som om du missat en rätt så fundamental bit isåfall. Står dessutom i WIS.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #31
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av slipztream Visa inlägg
    Men du har inte analyserat hur Trionic skickar signaler till MIU om vad mätaren ska visa? Känns som om du missat en rätt så fundamental bit isåfall. Står dessutom i WIS.
    Har inte WIS..

    Skrev bara vad jag kommit fram till,verkar som att ingen kan svara rätt om det jag skrev stämmer eller inte..

    Kopiera gärna vad som står i WIS och skicka så att jag kan läsa..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #32
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    5254
    för og9-5 (T7) gäller följande enligt WIS:
    Värdet som visas av turbonålen, baseras på följande; Trionic räknar ut mg
    luftmassa/förbränning och omvandlar denna information till ett värde mellan 0 och 255.
    Trionic skickar ut det som ett bussmeddelande: "Turbomätare". Detta värde
    överenstämmer ganska väl med motorns vridmoment. Huvudinstrumentet använder detta
    värde till turbonålen, som ska upplysa föraren hur mycket motorn belastas.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Kort sagt: Den visar inte laddtryck. Den visar uppmätt luftmassa vid LMM, och där är det knappast något tryck.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  14. #34
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av slipztream Visa inlägg
    Kort sagt: Den visar inte laddtryck. Den visar uppmätt luftmassa vid LMM, och där är det knappast något tryck.

    Och det krävs inte mindre luft på vinter för att uppnå samma moment ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Och det krävs inte mindre luft på vinter för att uppnå samma moment ?
    Inget som jag vet om, visst att förbränningen kan bli effektivare vid kallare luft men det kommer ändå inte resultera i så pass stora förändringar.

    Jag förstår inte var du vill komma, WIS säger en sak, mjukvaran säger samma sak men du vill ändå få det till laddtryck? Finns t.o.m en parameter i Trionic så du kan få mätaren att visa rött på tomgång. Det handlar enbart om luftmassan. Man ställer in vad mätaren ska visa vid x mg/c luftmassa.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  16. #36
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det krävs samma luftmassa för att få samma effekt på vintern som på sommaren, men den kalla vinterluften har högre densitet så det krävs inte lika stor volym, och inte lika högt laddtryck på vintern.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Vad visar igentliggen turbo mätare på 9-5 Aero ?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det krävs samma luftmassa för att få samma effekt på vintern som på sommaren, men den kalla vinterluften har högre densitet så det krävs inte lika stor volym, och inte lika högt laddtryck på vintern.
    Vilket i sin tur gör att turbon inte försöker suga i sig samma mängd luft vintertid = lägre värde på mätaren.
    Senast redigerat av slipztream den 2015-05-10 klockan 10:40.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    9-3 V6 har Bosch ME9.6, och räknar inte Mg/C, utan belastning i % samt vrid. Det instrumentet får från ME9.6 är beräknat vrid.

  19. #39
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av slipztream Visa inlägg
    Jag förstår inte var du vill komma, WIS säger en sak, mjukvaran säger samma sak men du vill ändå få det till laddtryck? Finns t.o.m en parameter i Trionic så du kan få mätaren att visa rött på tomgång. Det handlar enbart om luftmassan. Man ställer in vad mätaren ska visa vid x mg/c luftmassa.
    Om du läser trädet från första början så inser du väldigt snabbt vart jag vill komma.
    Jag ville veta vad den så kallad turbo mätaren skall visa.
    Eftersom dom flesta säger att den skall visa luftmassa motor får så borde det visa samma sommar som vinter.
    Jag kan tyvärr inte hålla med om det riktigt då jag upplever att mätaren går mer i rött på sommaren än på vinter.
    Så jag vill försöka få om det är möjligt.


    Jag glömde filma det så kallad turbo mätaren när jag var i Kroatien vid ca 30 grader och i Swe när det är kring noll.Får göra det nästa gång.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Jag har varit delaktig i tråden sen du startade den, så jag har läst

    Hur kan du inte hålla med om fakta? Det har ju presenterats rätt så många gånger nu och det har även avhandlats det där med tempskillnader..

    Den visar luftmassa uppmätt från luftmassemätaren, inget annat. Det står så i WIS, och det framgår även klart & tydligt när man tittar på hur mjukvaran är uppbyggd. Vad kan vara säkrare information?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Liknande ämnen

  1. Pystrim: Original Turbo/APC mätare på 9000 2,3 16V -92
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 20:43
  2. Graderad mätare visar fel?
    Av -StronG- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •