Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Hur mycket sliter egentligen kallstarter?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    När jag ganska nyligen gick kurs om gasturbiner lärde vi oss att räkna ut när man ska göra service på en maskin. Då sa vi att en kallstart räknas som 10 - 20 driftstimmar.
    Slutsatsen kanske blir rätt på en bil men jämförelsen haltar
    1. Turbinen kan ha en standbyvärmare och startar ej från tex minus 10..
    2. Turbinen går direkt upp till fullast, om strömmen går på ett sjukhus eller kärnkraftverk.

  2. #22
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Helt rätt, och jag ville aldrig påstå att man kan tillämpa samma siffra på t.ex. en bilmotor. Allt annat jag skrev i samma inlägg handlade dock om motorer som är närbesläktade med bilmotorer.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Intressant läsning för er som tror att vattnet kokar bort. Vissa förkunskaper om fysik kan vara bra.

    http://www.machinerylubrication.com/...amination-lube
    Hmm förutsättningar är procent och inte ppm och temperaturena högre

    Sorry Brisse att jag nästan hackar på dig, var ändå intressant att läsa
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-01-15 klockan 00:23.

  4. #24
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av exilturbo Visa inlägg
    Hmm förutsättningar är procent och inte ppm och temperaturena högre
    Min tanke var såhär:
    Så länge vattnet är upplöst i oljan så kan det inte koka bort, oljan binder till sig vattnet. När oljans temperatur ökar så ökar också dess förmåga att lösa vatten exponentiellt med temperaturen. Vattnet kommer aldrig att evaporera under de förutsättningarna eftersom oljan inte är mättad. För att vattnet ska evaporera så måste det först separeras från oljan. Den ökade temperaturen hindrar separation. Om jag skulle koka bort vatten från olja så skulle jag använda mig av en lätt uppvärmd vakuumkammare, för vid atmosfärstryck fungerar det inte.

    Jag ska inte svära på att det är så det fungerar. Detta är bara min egen uppfattning. Jag har försökt hitta ett svar svart på vitt men inte hittat något än...

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Intressant läsning för er som tror att vattnet kokar bort. Vissa förkunskaper om fysik kan vara bra.

    http://www.machinerylubrication.com/...amination-lube
    Det säger du...
    Jag levde i tron att dispergeringsmedel i motorolja bla. har till uppgift att ta hand om kondens som kommer i kontakt med oljan.
    Detta för att inte skapa en 100% emulsion.
    När olja kommer upp drifttemperatur frigörs vattnet som ånga och förvinner via CCV.
    Kort sagt så säger du att trots en oljetemperatur på 100grader försvinner inget av den kondens som finns i motoroljan?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #26
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vatten i oljan kan ha tre tillstånd. Fullständigt upplöst, emulsion (små finfördelade vattendroppar) och fritt vatten. Om man har väl fått emulsion så har man redan stora problem för då är ju oljan 100% mättad med vatten. Normalt borde vattenhalten ligga långt under mättnadsgränsen. För att vattnet ska koka så måste vattenhalten komma över mättnadsgränsen så det fäller ut. Har man så mycket vatten i oljan att vatten fäller ut borde man ha bytt olja för länge sedan. Om vatten fälls ut så kommer det dessutom vara när motorn stängts av och svalnar, inte under drifttemperatur när oljan har större förmåga att lösa vatten dvs. mättnadsgränsen är mycket högre.

    När motorn svalnat och vattnet eventuellt fällt ut så lägger sig det tyngre vattnet i botten av tråget. Oljan ovanför hindrar vattnet från att evaporera och vattnet är förevigt fångat tills det tappas ur genom oljepluggen.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #27
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 020
    Medlem#
    3471
    Pratat en del med Fredrik på Maptun om korta körningar med E85 och vad som sedan händer när man kör långt och maskin/kylvätska/olja blir tillräckligt varm så alkoholen som funnits i tråget/oljan blir till "gasform" och återvinns via vevhusventilationen. Det reagerar t7 på och adapterar om sig under den stunden förångningsfasen pågår och förbränns. Det är något de har sett när de mappar bilar mm.

    Sedan måste ni väl ändå syfta på extremfall med så mkt vatten i oljan el bensin.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #28
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Jag skulle vilja ha ett svar på om vad är det som gör att kondensvatten eller vad det nu är kommer ur avgassystemet ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #29
    Kolväten (bensin) + syre (luft) + gnista -> avgaser. Kolväte innehåller väte (H) och luften innehåller syre (O), så en del av avgaserna är vatten (H2O). Om du bränner ett kilo bensin får du ca 1,3 kg vatten. När avgassystemet är kallt kondenseras en del av vattenångan till vatten, en del blir "dimma" (dvs synlig vit rök), men när avgassystemet har värmts upp upphör kondenseringen (och därmed också den vita röken).
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #30
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Tack för svaret,

    Undrar om det är positivt eller negativt eller helt normalt ?

    På min gamla 9-5 Aero som körde alltid hårt förekom aldrig det men på min nuvarande bil så brukar det förekomma lite då och då..

    På min svärfars Audi vid full gas förekommer det en jäkla massa,han kör bilen endast korta streckor där motor aldrig når normalt temp innan den stängs av.Kan det ha något påverkan till det också ?

    Med vänlig hälsning
    Kemal
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Undrar om det är positivt eller negativt eller helt normalt ?
    Att det bildas vatten vid förbränning är helt normalt. Att det kommer vatten ur avgasröret när man varvar motorn betyder att den vatten som kondenserats vid tidigare kallstarter inte har försvunnit ur avgassystemet pga allt för korta körsträckor.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Vatten i oljan kan ha tre tillstånd. Fullständigt upplöst, emulsion (små finfördelade vattendroppar) och fritt vatten. Om man har väl fått emulsion så har man redan stora problem för då är ju oljan 100% mättad med vatten. Normalt borde vattenhalten ligga långt under mättnadsgränsen. För att vattnet ska koka så måste vattenhalten komma över mättnadsgränsen så det fäller ut. Har man så mycket vatten i oljan att vatten fäller ut borde man ha bytt olja för länge sedan. Om vatten fälls ut så kommer det dessutom vara när motorn stängts av och svalnar, inte under drifttemperatur när oljan har större förmåga att lösa vatten dvs. mättnadsgränsen är mycket högre.

    När motorn svalnat och vattnet eventuellt fällt ut så lägger sig det tyngre vattnet i botten av tråget. Oljan ovanför hindrar vattnet från att evaporera och vattnet är förevigt fångat tills det tappas ur genom oljepluggen.


    Jag måste tyvärr fortfarande hävda att du har fel...
    I motorolja så kan ca 1-2 volymprocent vatten blandas in innan oljan är mättad.
    Övrig eventuell vattenmängd ligger oblandad med oljan.
    Både den oljeblandade och den fria vattenmängden i oljan ångas bort vid uppvärmning och försvinner via CCV-systemet.
    Även om oljan håller en lägre temperatur än 100 grader finns med många delar i motorn där oljan får en temperatur upp mot 150 grader som tex. kolv, lager mm.

    Vi kan ta ett exempel.
    Om man misstänker att det finns ett kylvätskeläckage till oljesystemet så kollar man efter Kalium och Natrium i oljeanalysen.
    Denna analys hade knappast behövts utföras om allt vatten fanns kvar i vevhuset.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag tror vi måste ställa denna frågan till oss själva: När kokar vatten? Då tänker såklart vissa 100 grader C men det stämmer bara för rent vatten i atmosfärstryck. I vårt fall, när vi har en blandning av olja och vatten (som kan ha 3 olika tillstånd beroende på mängden vatten och temperatur) är det väldigt svårt att svara på den frågan.

    Här är ett exempel på hur komplicerat det är, visserligen är detta eldningsolja men jag tror det duger för att peka ut komplexiteten i problemet.
    http://www.che.ufl.edu/shah/misc/Pub.../Adiga%201.pdf

    Som ni ser så beror det också till stor del på kolvätekedjornas längd och kokpunkten kan vara långt över 100 grader C.

    - - - Uppdaterad - - -

    "One such area is boiling of dilute emulsions in which the dispersed component has a lower boiling point than the continuous component. Under these conditions, the degree of superheat required for boiling is much higher than for pure liquids, and burnout (that is, transition to film boiling) does not occur."

    http://udini.proquest.com/view/boiling-of-dilute-emulsions-goid:619746168/

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Du har roliga paralleller (Turbinmotorer och eldningsolja) när TS har en tråd om sin förbränningsmotor.
    Hur som helst så kan fortfarande inte mer än 1-2 volymprocent vatten blanda sig med oljan.
    Säg då att du har en B2X5 som nu denna fråga handlar om. Den totala volymen olja (om nivån är max på stickan) är 5,4 liter.
    Detta skulle ge att ca 1 dl vatten kan blanda sig med oljan innan den är mättad.
    All övrig eventuell vätska skulle koka av vid en ordentlig varmkörning.
    Den deciliter vatten som är uppblandad med oljan kräver en högre temperatur än 100 grader för att koka av. Detta sker i kontakt med tex. lager, turbo och kolv mm.

    Jag lägger ner denna fråga nu då vi har slutat att beröra ämnet som frågan handlar om.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  15. #35
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tack för intressant diskussion

    Vill passa på att svara på din sista kommentar också.
    Även vatten som är emulgerat (inte mättat) har helt annan kokpunkt än rent vatten, vilket bekräftas i en av rapporterna jag länkade.
    Dock så tycker jag man ska byta olja innan man får emulsion. Men vad vet jag. Jag är bara en glad amatör...

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Gjorde så här på min istället för vattenkokare men man kanske ska ha både och.....
    http://saab9000vector.blogspot.se/20...jevarmare.html

  17. #37
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Funkar det? Blir tråget & oljan varm?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Ser ju direkt en till fördel med en sån där.. Man slipper köra bilen innan ett oljebyte. Räcker ju att ha igång värmaren först bara.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Gjorde så här på min istället för vattenkokare men man kanske ska ha både och.....
    http://saab9000vector.blogspot.se/20...jevarmare.html
    Funkar det, fick för mig att fatvärmare var metern långa, vad har du fått tag på denna? man kan väl inte kapa en fatvärmare eller?, verkar som ett alternativ till både det ena och andra projekt man har, 0,2 Ampere är dock bara 48 w men det borde räcka en del.
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-01-17 klockan 00:43.

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Kan verkligen 48W värma upp 4-6 liter olja till hyfsad temp på 1-3 timmar i nollgradig temperatur?
    Verkar för bra för att vara sant.
    Avkylningseffekten av aluminiumgodset borde vara enorm.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Liknande ämnen

  1. Hur mycket soppa ska min bil sluka egentligen??
    Av lunnelie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 12:13
  2. Hur mycket gör polyuretan egentligen?
    Av sandnes94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 14:41
  3. 9-3 ss 1,8t, problem med kallstarter
    Av Qorl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 12:18
  4. 2,8 T Kallstarter.
    Av KenLov i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 19:31
  5. Sliter sakerna mycket efter chipning? 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •