Hej där alla glada Saab användare. Jag är helt ny här på forumet och tänkte börja med att öppna en tråd.

Jag har nu fyllt 18 och jag tänkte att det var dags att fixa iordning familjens gamla Saab 9000 som annars bara står och blir gammal. Jag gick ut till bilen och fick igång den med hjälp av startkablar (Har stått i 4 år), vilket inte alls var konstigt, blev mest glad att den startade utan problem.

Jag körde runt bilen en liten stund för att ladda upp batteriet, allt gick fint och jag såg på den lilla mätaren inne i bilen att allt laddar som det ska. Jag ställer bilen för att gå hem, jag kommer ut nästa dag och då är hela batteriet tomt. Jag har 0 krut kvar, jag kan inte ens larma av bilen. Det var lite knas men kanske inte för konstigt ändå, batteriet var trots allt gammalt och jag sprang och köpte ett helt nytt.

Ännu en gång låter jag bilen stå helt över natten, helt nytt batteri, denna gången larmar jag inte utan låser bara i dörren. Kommer ut nästa dag igen och bilen är ännu en gång helt död. Därför vänder jag mig till er, vad tror ni att det kan vara för problem?

Det jag tänkte börja med att testa är att ladda upp batteriet, sätta i voltmeter och sedan dra säkring för säkring och se om det är något som ligger och drar tjyvström (Stavning?). Men vad finns det för vanliga fel på en Saab 9000 när det kommer till elfel?

Bilen är i väldigt bra skick, man "Ser" inga fel på kablage eller liknande heller. Men all hjälp uppskattas som vanligt.

Sen eftersom att jag är ny här tänkte jag berätta att jag annars kör en Saab 9-5 arc sportcombi årsmodell 2002, rullar hur fint som helst den med. Jag har goda motorkunskaper och kan grund om el, jag har inget problem med att göra saker själv så det är bara att skjuta idéer på mig!