Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Renovera motor eller köpa ny?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182

    Renovera motor eller köpa ny?

    Hej,

    Har nyligen köpt mig en 9-5a 2,3T (dvs B235L) MY2004 men har fått ett kolvras och står nu inför ett val som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. I dagsläget är försäkringsbolaget inkopplat och hjälper mig med financiering upp till 20'000 kr och bilen står hos en av auktoriserad verkstad.

    Bilen har gått ca 14500 mil när den vid ca 4000 varv hostade till (spikade eller nått åt de hållet, har gjorde det sedan jag fixade vakuumslangarna som gav felkod, varför den spikade ska jag ta reda på sen), direkt efteråt gick bilen ojämnt så jag körde lugnt. Ungefär halvvägs ca 1 mil senare stannar jag till och kollar under huven och märker då att oljan har tryckts ut genom oljepåfyllningsröret. Jag happ... tänker man och inser direkt att en kolv har hittat ett bättre ställe att vara på typ. Sista biten hem börjar bilen knacka rätt så duktigt framförallt när man öppnade spjället lite som man måste i uppförsbackar osv. Gjorde kompprov hemma och visst 4:e cylinder har noll i komp. Eftersom jag har en försäkring för motorskador så bogserade jag bilen till verkstad och de konstaterade samma sak som jag, försäkringsbolaget gick med och ger mig ca 20'000 kr vilket är deras maxbelopp för dem på den typ av försäkring som jag har.

    Så nu har jag rationaliserat ner det till två valmöjligheter.

    Ett val är att byta motor. En ny ifrån Maptun är ju väldigt lockande. Där är allt fräsht fin kedja, lager, block, topp you name it. Men, och det är ett stort men, jag vill ju gå till steg 3 (med ett litet +) hade jag tänkt och då bör ju kolvarna bytas för att slippa hamna i samma sits igen. Samt detta alternativ skulle kosta mig ca 15000 kr extra utöver det som försäkringbolaget ställer upp med.

    Det andra valet är att renovera den befintliga motorn. Hörde med en annan firma att de kunde byta kolvarna i motorn till en lägre kostnad för mot att det skulle kosta att genomföra ett motorbyte exklusive kolvarna. Troligen gör de detta då med motorn kvar i bilen. Låter smutt framförallt då jag har fått tag på en uppsättning T5-kolvar + stakar. Knixet är då att blocket (och toppen) får inte vara skadat av den trasiga kolven. Det finns ju en överhängande risk för repor och detta vet man först om man har lyft på toppen och det är ju ett risktagande. Dessutom så får man inte en ny motor på detta val, utan en äldre motor med "bättre" kolvar i. Det finns ett utrymme att byta till smidda kolvar annars också men då får inte vevstaken vara skadad heller. Om blocket skulle vara ok så skulle detta valet inte kosta mig en krona, men behöver blocket bytas så är det väl ca 4000 kr i sjön för en felsökning + ca 14000 för att ta alternativet ovan.

    Så två val: Byta till en ny och pröjsa 15000 kr eller chansa på byta bara kolvar vilket kostar 0 kr om det går bra, annars 18000 kr.

    Jättetack för alla era åsikter kring detta! Om det finns andra alternativ som ni anser att jag bör fundera över så säg till. Priserna som jag använder mig av är avrundade uppåt.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 265
    Har inte verkstaden utbyte motor att erbjuda ? Är det det som kostar 18000 ?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Vbg
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Finns ett företag i Vänersborg som är rätt nystartat, dom har standard motorer och förstärkta
    Nersvarvade T5 kolvar
    * Vevstakar från T5
    * T5 Vevaxel
    * T7 Stålpackning
    * Borttagen balansaxelkedja
    förr 22papp inkl monterin och utbytes motor.
    om det r bra pris vet ja inte, kan inget om det bara tipsar
    Senast redigerat av longjohnsilver den 2014-01-08 klockan 20:35. Anledning: skriver som en get simmar

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har inte verkstaden utbyte motor att erbjuda ? Är det det som kostar 18000 ?
    Nä de har ingen beggad motor utan det blir från skroten då och billigaste motsvarande kostar ca 10 000 kr. Det är ju ett alternativ men känns som ett sämre alternativ på något sätt. Visst jag kan köpa motorn och sedan byta kedja, lager och kolvar på den själv. Hmm... Tänkvärt...

    Såhär har jag uppskattat kostnaden:

    Alt 1
    Felsökning + Jobb + Ny motor - Försäkringspengar = Vad jag får betala
    1 000 + 16 000 + 18 000 - 20 000 = 15 000 kr

    Alt 2 (om blocket är helt)
    Felsökning + Jobb + Bearbetning kolvar + Kolvringar - Försäkringspengar = Vad jag får betala
    1 000 + 13 000 + ca 1 000 + 1 000 - 16 000 = 0 kr

    Alt 2 (om blocket är pajj)
    Felsökning + Bortmontering topp + Jobb byte motor + Ny motor - Försäkringspengar = Vad jag får betala
    1 000 + ca 4 000 + 15 000 + 18 000 - 20 000 = 18 000 kr

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Eftersom B205/B235 rasar på löpande band så vet jag inte riktigt hur mycket man kan lita på en motor från skroten, speciellt inte i prisklassen 10 000kr? Det är vad en hel fungerande och besiktad 9-5 kostar av tidigare årgång. Vad är det för motorer som skroten skall ha 10 000kr för? Oavsett så skulle jag vara skeptisk till och lägga ner en sån utan kontroll av lager, kamdrivning och oljesil m.m

    Denna är NY, men inte komplett, å andra sidan är det tveksamt om skroten säljer motorerna helt kompletta med turbo etc heller.
    http://www.maptunparts.se/motordelar...b235e-23l.html

    Hade jag haft bilskrot hade jag fan inte vågat lämna nån typ av garanti på en begagnad B205/B235

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Citat Ursprungligen postat av longjohnsilver Visa inlägg
    Finns ett företag i Vänersborg som är rätt nystartat, dom har standard motorer och förstärkta
    Nersvarvade T5 kolvar
    * Vevstakar från T5
    * T5 Vevaxel
    * T7 Stålpackning
    * Borttagen balansaxelkedja
    förr 22papp inkl monterin och utbytes motor.
    om det r bra pris vet ja inte, kan inget om det bara tipsar
    Jo jag har sett deras annons på blocket men har för mig att det var någon däråt i sverige som hade samma typ av erbjudande, men någon person hade klagat då det inte var "rätt" innehåll i motorn. Har inte pratat med dem själva utan det är enbart hörsägen så jag kan inte säga om det är helt sant eller ej. Men de har ett bra erbjudande däremot om allt stämmer. Kruxet är om man ska föra bilen dit lagligt så blir det relativt dyrt och krångligt från Stockholm tyvärr. Jag har inget släp som tar 1600 kg och ingen bil som tar ca 2200 kg på kroken.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Hitta en lokal verkstad för jobbet och skicka/hämta motorn går ju annars. Måste ju gå pruta ner priset en hel del om man bara är intresserad av motorn

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Eftersom B205/B235 rasar på löpande band så vet jag inte riktigt hur mycket man kan lita på en motor från skroten, speciellt inte i prisklassen 10 000kr? Det är vad en hel fungerande och besiktad 9-5 kostar av tidigare årgång. Vad är det för motorer som skroten skall ha 10 000kr för? Oavsett så skulle jag vara skeptisk till och lägga ner en sån utan kontroll av lager, kamdrivning och oljesil m.m

    Denna är NY, men inte komplett, å andra sidan är det tveksamt om skroten säljer motorerna helt kompletta med turbo etc heller.
    http://www.maptunparts.se/motordelar...b235e-23l.html

    Hade jag haft bilskrot hade jag fan inte vågat lämna nån typ av garanti på en begagnad B205/B235
    Ja man kan undra hur bilskrotar tänker men lämna en kort garantitid så kanske de kommer undan eller skyller på annat kanske.

    För 10 000 kr får du en typ motsvarande 04/05-motor med samma miltal har jag för mig. Det enda som verkstaden sa att de skulle kolla på en begagnad motor är sträckningen på kedjan, inge lager eller oljesil. Skulle man kontrollera lager så är det ju lika bra att byta dessa när man ändå är inne och river runt. Fast en beg motor med nya lager och kamkedja kommer ju hamna på ungefär samma som för en ny motor.

    Den nya motorn som Maptun har (som du länkade till) är mitt alternativ 1 där jag tog höjd för frakt som säkerligen måste ske på halvpall.

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 952
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Hade jag haft bilskrot hade jag fan inte vågat lämna nån typ av garanti på en begagnad B205/B235
    Haha kan bara hålla med. Jag var på min lokala skrot. Den finaste B205/B235 motorn han hade var en originalmotor som gått 35 000 mil.
    Vem stoppar i en sådan egentligen...

    En renoverad motor vet du ju alltid vad du får. Så jag skulle välja en renoverad.
    Och sen uppgradera kolvar och stakar med 9000 delar.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Hitta en lokal verkstad för jobbet och skicka/hämta motorn går ju annars. Måste ju gå pruta ner priset en hel del om man bara är intresserad av motorn
    Ja det måste ju kunna gå. Men är inte helt säker på om jag kan lita på dem med tanke på att de är nystartade, finns ingen som har nämnt dem på nätet när jag kollade upp dem och så har jag hört det dära ryktet (som jag inte vet stämmer, vill verkligen understryka det så jag inte smutskastar dem på något sätt).

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    En renoverad motor vet du ju alltid vad du får. Så jag skulle välja en renoverad.
    Och sen uppgradera kolvar och stakar med 9000 delar.
    Ja en ny eller en renoverad är ju bäst.

    Kollade på bildelsbasen på utbudet och såg en motor B235E med 17400 mil på mätaren med rätt vevhusventilation men med lite rassel i kedjan. Om jag själv skulle renovera upp denna med honing, lager, T5-kolvar & stakar, packningar, plana toppen så skulle jag komma upp till ca 14 000 kr exkl motorställ som jag kan behöva. Kanske skulle spara några tusenlappar då jämfört med en ny motor (alt 1). Skulle ja få nått att göra också under de närmsta veckorna :P

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Nu skiter jag säkert i det blå skåpet och det finns nog både bra och dåliga.

    Men

    Blir en "hemma" renoverad motor någonsin så bra som en ny motor?
    Någon som kört 30000 mil med en hemma renoverad?
    Eller är det som så att den ändå ger upp efter några tusen mil p.g.a stegX m.m
    så det spelar ingen roll?

    Jag hade kört på en ny Maptune motor, om jag inte planerade att trimma den obotligt och riva den ändå varannan vinter igen för att jag tycker det är kul.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Ja du är inte helt fel ute. Men renoveringens kvalité beror nog mer på vem som gör jobbet än var det sker. Visst, jag har aldrig (utöver på mopeder när det va aktuellt) tidigare monterat kolvar och lager i en motor. Däremot så jobbar jag på ett företag som sysslar med marina motorer samt så räknar jag stenhårt med Manicks support, så kunskapen finns inom räckhåll

    Jag kan ta en ny motor och behålla den gamla för att eventuellt göra iordning denna. Däremot så kostar det fortfarande i runda slängar 15-17 000 kr att byta tillbaka om jag renoverar den gamla. Skulle säkert bli billigare att låta en annan att göra jobbet samt sälja den "nya" motorn, för det är ju en möjlighet... Men detta låter ju jävligt avlägset när ja tänker efter. Skulle man ta en ny motor så låter man denna sitta kvar ett längre tag om man inte tänker trimma skiten ur bilen.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    9182
    Jag har faktiskt redan pratat med Rickard på Ekman Bil & Båt och det är ett bra pris för en renoverad motor med smidda kolvar. De har en ordentlig hemsida som ger ett gott intryck och de anser sig själva vara "Saab entusiaster". Dessvärre så är det ett äldre block (98-03) med den tidigare versionen av vevhusventilation och det skulle vara bökigt att bygga om. Det gick helt enkelt inte typ. Fick detta bekräftat av "min" verkstad också.

    Däremot så var det Richard som tipsade om att bara byta kolvar men som sagt det förutsätter att det inte är något problem med blocket och toppen... Med tanke på att både jag och verkstaden fick 0,0 i komp så ser det ut att bli en ny motor istället. Ska ta en sista livlina innan jag ger ett avgörande beslut.

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555
    Ringt MapTun och diskuterat pris om du drar dit bilen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Renovera topp eller köpa ny
    Av magnus.bovall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-01-17, 02:57
  2. Renovera eller sälja och köpa ny.
    Av fattaren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 12:40
  3. Renovera eller köpa nytt?
    Av Hamilton i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •