Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Backsensorproblem (SPA) OG9-5 -06/-10

  1. #41

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Mitt förslag är annars att du börjar enkelt: lägg i backen och lyssna med örat på varje sensor. Direkt du lägger i backen knackar de i någon/några sekunder. Är den tyst är sensorn död, och då petar du bara ut den sensorn med en matkniv eller liknande och byter den mot en ny.

  3. #43
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det går ju bra om bara nån sensor är paj, men om boxen tycker det är för trasigt kommer den inte ens försöka skicka ut nån signal.


    Om man har tech2 (Som thomas iofs inte har) så kan man även läsa ut individuella värden från sensorerna, jag har haft sådana som var trasiga på två sätt, antingen "heldöda" eller så hade dom liksom hängt sej och sa samma avstånd oavsett vad som var bakom.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag tror jag hittade det i WIS, eller möjligen om någon letade rätt på det åt mej och postade här(?) ska se om jag har kvar det nånstans.

    Jag ohm-mätte bara mellan boxkontakten och kontakterna till backsensorerna, man ska man göra det får man se till att allt är urkopplat så man inte råkar ohmmäta nånstans där det finns spänning.

    Jag fick både byta flera sensorer OCH renovera kablar.. sen funkade det i några månader varvid det pajade igen, då orkade jag inte riktigt ta tag i det just då så det är fortfarande fel, avbrott till en sensor om jag minns rätt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Nej givetvis! Det känns bara som att det är lättare att börja i den änden eftersom det tar bokstavligen fem minuter och inte kräver demontering av någonting. Är alla sensorer tysta, ja då är det nog som du säger boxen eller något större fel. Men är det alla utom 1-2 senorer (som i mitt fall när den gav sig) så skulle i alla fall jag provat att byta dessa istället.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-25 klockan 18:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Tack för förslag..
    ska prova att byta plats på dom till höger bakifrån sett då borde felet flytta på sig om det bara är sensor?
    Annars får det bli beg kablage från skroten och kolla kontaktstycket.
    Saab 9-5 Vector -03

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Byte plats på dom i mitten och felet följde med, så tog en beg jag hade i garaget och då fungerar det. Jäkla skönt att man slapp riva bakstöt och fippla med kablarna. Fel färg dock men det fixas i vår.
    Tack alla för tipsen och hjälpen..
    Saab 9-5 Vector -03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •