Hej alla,
Vi har ju tyvärr haft en hel del problem med våran älskade (faktiskt) Saab OG9-5 2,3t BP -08 i olika omgångar och nu är det backsensorernas tur tydligen. Detta är ju något surt då jag i dagsläget också behöver byta växellänkaget samt byta ut stötdämparna på bilen....Allt detta på inom 9200mil!
Fick iaf upp meddelandet "Parkeringshjälp Ur Funktion"" för ett par veckor sedan och har sedan dess försökt att fixa detta med noll framgång. Började med att givetvis åka in till våran eminenta lokala SAAB verkstad som konstaterade via Tech2 att det var "Parkeringssensor mitten höger bak" som behövdes bytas, detta för den nätta kostnaden av 2600kr ink. arbete. Då jag kände att detta kanske var nåt jag kunde göra själv då pengarna även behövs som sagt till dämpare och växel länkage. Så läste jag här på vårt fina forum hur man skulle göra och skaffade helt enkelt en begagnad sensor för 350kr och bytte den...
Problemet nu är dock att jag fortfarande får upp samma felmeddelande varje gång jag ligger i backen, och jag har givetvis även kollat säkringar etc. och dom ser hela och fina ut. Har även testat att rengöra och smörja upp kontakter och dylikt utan resultat. Har även fått saken tittat på lite snabbt av schyssta Saabmekaniker i Kristianstad som även testade med en ny sensor utan resultat. Enda jag kan komma på är att kablar eller dylikt skulle vara trasiga då jag när det hela inträffade fixade med bitumen dämpning i hela skuffen och kanske då skadat kablar eller styrbox med värmepistolen, men kablar och allt annat ser iaf bra ut visuellt och jag försökte även givetvis skydda dessa så gott det gick. Har även testat voltmäta kabelstammen till sensorn för att se om nån ström kommer igenom kabeln och på så sätt se om det var nåt kabelbrott någonstans, men även det visade att ström kom igenom utan problem.
Vad har jag missat gott folk?
Kan jag ha skadat själva styrboxen genom att ha varit oförsiktig med t.ex värmepistolen? Börjar ju bli lite desperat nu när sensorn uppenbarligen är i bra skick och kablar varken visade några tecken på skador eller kabelbrott då strömmen kom igenom till sensorn. Har försökt lyssna på sensorerna på det sätt ni beskrivit att man ska göra, men jag kan inte avgöra något. Kan sensorerna bytt plats vid tidigare byte och på så sätt "lurat" SID att ange fel sensor? Låter ju visserligen långsökt då kabeln till själva sensorn är ganska kort..
Har ni själva några bra förslag på nåt jag kan ha missat eller gjort fel?
Väl mött!
/Kenneth