Vad är skillnaden på dessa bilar? Går i tankarna att byta ut min 9-5Aero mot något nyare.
Vilken är vettigaste köp?
Känns 4wd. 6 cyl goare att köra än en vanlig 4cyl Aero?
Vad är skillnaden på dessa bilar? Går i tankarna att byta ut min 9-5Aero mot något nyare.
Vilken är vettigaste köp?
Känns 4wd. 6 cyl goare att köra än en vanlig 4cyl Aero?
Saab 9-5 Aero SS -04
Saab 9-3 Aero SC -08
Mercedes E55 AMG - 06
Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94
Det beror på årsmodell och utrustningspaket på Aero:n.Ursprungligen postat av sku
Skillnader som alltid finns (från fabrik): TurboX-läpp fram, diffuser bak, ändrör, 345mm bromsar fram, "nostalgisk turbomätare", text i SID, TurboX-märken på olika ställen och "för lite" momentbegränsning på låga växlar.
Det närmaste du kan komma en TurboX utan att bygga om själv är en svart Aero från 2010 med V6, XWD, eLSD, ultrasportchassi, och TX-paket.
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Jo tanken var ju att isf köpa en Aero runt 2010 för bilar sen 2008 i fint skick börjar ju bli svårt att hitta nu. Finns några ex på blocket som gått knappt 5000 mil och verkar sjyssta.
Är bromsarna väldigt mycket bättre på turbo x?
Skiljer det sig något interiört?
Saab 9-5 Aero SS -04
Saab 9-3 Aero SC -08
Mercedes E55 AMG - 06
Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94
En Aero V6 XWD från 2010 har samma motor som TurboX, dvs 280 hk. Vad jag vet tillverkades bara 150 stycken 9-3 V6 XWD som MY2010 (*) och alla tror jag ska ha TX-paket, dvs TurboX-ratt, titan-färgade detaljer mm, men beställdes a-la-carte via återförsäljare. Hur lika inredningen är beror på vilka stolar mm bilen beställdes med.
Det är samma bromsar bak, men fram har Aero 314 mm och TurboX har 345 mm. Ingen enorm skillnad mer än att många 17"-fälgar inte passar med 345 mm.
(*) för svenska marknaden. För UK tillverkades 96 stycken "Carlsson" med ytterligare lite Hirsch-extra. http://www.saabsunited.com/2010/10/pres ... ctory.html
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Jag är nyfiken, hjälp mig förstå vad du menar med för lite momentbegränsning?Ursprungligen postat av Göran Larsson
Körde för ett par år sedan en Aero XWD med eLSD och 280 hk ett par tusen mil.
Härlig bil, men kände aldrig att den var "övertrimmad" snarare alledes för försiktig ur startgroparna.
Var delarna underdimensionerade i drivlinan så hård momentbegränsning var nödvändig för hållbarhet?
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23
Styrdonet ska ge för mycket moment på de lägre växlarna. Det är något som inte håller om man använder detta när man drar släp. För att få en TurboX godkänd för dragkrok behövde programvaran bytas ut. Jag vet inte vilka ändringar som görs eller vad som går sönder (om man inte ändrar).Ursprungligen postat av NP
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Tackar för feedback!
Jag är grymt nyfiken om någon har koll på vad som kroknar i drivlinan, lådan känns ju stabil så något annat bör det vara...
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23
Jag skulle tippa på att draget inte klarar belastningen som kan uppstå om man har ett maximalt släp och trampar plattan i mattan. Det rör på sig rätt bra då kan jag säga...
SAAB 93 TurboX -08
SAAB 95 2.0t -09
Tech2 med CANdi
Det kan jag också tänka mig. Men iofs är momentbegränsningen inte sååå stor, det är fortfarande mycket moment kvar på första växeln och går iväg riktigt bra. Tror ingenting går sönder i drivlinan när man har i åtanke att det finns åtminstone en turboX här på forumet med cirka 500hk som kan rita svarta streck i asfalten utan att det går sönder.
Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Innan de svarta strecken uppstår borde mer moment än original genereras? Typ långt över 500nm kanske? Att dragkroken såklart inte belastas utan att något sitter fast i den är jag fullt med på jag tror det är just dragkroken, eller rättare sagt fästpunkterna i karossen som går sönder vid häftig start med mycket vrid och xwd.
Hört talas om någon bil som sänker vridet när de känner av att släpvagnskontakt är ansluten, minns inte modell men ingen saab iaf.
Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero
Hej,
Innan friktionen med vägbanan och däcken minskar, så finns det initialfriktion som är högre än friktionen som däcket har normal, tänk på att x00 Nm åtgår för att få det att släppa, kvar har du då x00 Nm kvar, dvs när du belastar utan att erhålla att hjulen släpper. dvs när du nyttjar dragkrok eller motsvarande som gör att initialfriktionen ökar.
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428