Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: Vilka vinterdäck kör ni på?

  1. #1
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Vilka vinterdäck kör ni på?

    Hej!

    Av ren nyfikenhet - vilka vinterdäck kör ni på (märke/dimension)?

    Tänkte lägga på 225/45-17" premiumdäck på min extra uppsättning (smårepade och småskavda) Vectorfälgar. Vill helst ha nordiska friktionsdäck (Nokian Hakkapellitta R2, 2000:-/st) men däckfolket på däckverkstan säger att det blir väldigt jazzig ojämn gång över vägbanan p.g.a låg pofil med hård stomme och mjuka klackar och rekommenderar centraleuropeiska friktionsdäck (Nokian WR D3, 1350 :-/st). Kan ju annars köpa en uppsättning nya 16" fulfälgar med Hakka R2 för 2100:-/hjul...

    /Henri
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Hej!

    Ja kör på Gislaved NF 5 225-45-17 går in på 4de säsongen med dom har inget att klaga över direkt dom har gjort sitt jobb.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Dubbdäck för att anpassa däcken till vägverkets och kommunens nivå på vinterväghållning. Dubbfritt duger inte. Nokian 7 två säsonger. Nöjd.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Hakka R dubbfria på min BMW 320d. Även med drivning på bakdäcken har det gått bra. Några skitdagar om året blir det men å andra sidan många tysta fina också.

    Är det svartis eller underkylt får man helt enkelt dra av lite på farten. Åker mest större vägar som är en eller tvåsiffriga.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    10

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Lånar tråden lite!

    Har nyligen skaffat mig en 93 Aero -01 som första bil och verkar behöva lite nya vinterdäck. Har två fräscha dubbfria av lägre kvalitet. Ska jag satsa på att köpa en uppsättning dubbat och lägga på då det är min första vinter som bilförare, eller köpa ytterligare två friktionsdäck?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Är du ovan som bilförare rekommenderar jag att du köper dubbade däck för Nordiskt klimat av välkända märken.

    Dubbfria budgetdäck till lägsta pris från Asien är i vissa fall sämre än sommardäck.

    Själv åker jag Nokian Hakka RSI(?) dubbfria på Saaben i 16" och dubbade NF5 på X-trailen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Liten
    Lånar tråden lite!

    Har nyligen skaffat mig en 93 Aero -01 som första bil och verkar behöva lite nya vinterdäck. Har två fräscha dubbfria av lägre kvalitet. Ska jag satsa på att köpa en uppsättning dubbat och lägga på då det är min första vinter som bilförare, eller köpa ytterligare två friktionsdäck?
    Har du antispinn på din bil? Om inte - överväg dubbfritt. Varför? - extra slitage vid däckspinn. Jag hade dubbdäck av mellanklasskvalité första vintern på min og9-3 2.0T 185 hk UTAN antispinn och där var inte många dubbar kvar efter några veckor. Satsade därefter på dubbfria centraleuropeiska premiumdäck. På dyra premiumdubbdäck kanske dubbarna stannar kvar förstås. Bor du typ norr om Stockholm är det väl alltid en bra idé att ha dubbdäck, och om du som sOFFe skriver är ovan bilförare är det aldrig fel med dubbat. Något som lätt glöms bort i vinterdäcksdiskussioner är hur dåliga däcken som är toppen på is/snö faktiskt är på våt/torr väg så det får du också ha i åtanke.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    10

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Tack för svar killar! Min bil är utrustad med antispinn. Bor i småland så ingen extrem vinter här direkt. Har kört, och framförallt övningskört väldigt mycket, även mycket vinter och känner mig som en, för min ålder ganska duktig och van bilförare, dock långt ifrån full lärd.

    Lutar nog åt dubbat trotts allt, är man 18 år så kör man väl som en 18 åring, antar jag

    Gislaved Nordfrost 5, anses detta som normalt bra däck?
    Ytterligare en fråga; 195/55, funkar det på mina 15 tumare? Det är dom som sitter på bland annat 900ng, alufälg.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 167
    Medlem#
    8758

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Liten
    Lånar tråden lite!

    Har nyligen skaffat mig en 93 Aero -01 som första bil och verkar behöva lite nya vinterdäck. Har två fräscha dubbfria av lägre kvalitet. Ska jag satsa på att köpa en uppsättning dubbat och lägga på då det är min första vinter som bilförare, eller köpa ytterligare två friktionsdäck?
    I grund och botten är greppet på dubbat alltid bäst. Dock kan det ändras om du spinner loss mycket (hur mycket det påverkar beror på vilket dubbdäck), så inget hjulsspinn på barmark med dubbat! Problemet med friktionsdäck är normalt flera, för att kompensera för bristen på dubbar klämmer man ut det sista ur gummit, så de åldras snabbare och ar de ofta sämre på gränsen (överraskar lättare). Om man inte ar något särskilt problem med dubbdäck (som t.ex. dubbdäcksförbud eller bara måste köra med hjulspinn alla dagar i veckan) så skulle jag säga välj dubbat. När det gäller mellaneuropeiska vinterdäck så ska man effektivt se det närmast som förbättrade sommardäck som juridiskt passerar som vinterdäck, och inget att lita på när det blir halt på riktigt. Om man kör mycket kan man kanske tänkas ha det som vår/höst-däck.

    När det gäller dubbdäck så är valet lätt. Hakka 5 eller högre, frånsett att det ofta är bäst om man räknar bort den där tyska firman som lurade Gislaveds kommun, så är de tysta och dubben sitter kvar. Ar både 5:an och 7:an på olika bilar, och 5:an var det första dubbdäcket som inte låter som ett. Har inte provat 8:an än, men verkar av testerna att döma var ett rejält lyft, t.o.m. AMS har det som 1:a.

    Anledningen till att jag inte ens är intresserad av hur bra Continental/Gislaved är beror på firman som producerar dem, de går bort. Vill inte stödja det företaget.

    När det gäller priser, det är stor skillnad på priser på olika ställen. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1107
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Anledningen till att jag inte ens är intresserad av hur bra Continental/Gislaved är beror på firman som producerar dem, de går bort. Vill inte stödja det företaget.


    Jag kör Hakkapeliitta 7.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Tänkte investera i en omgång hakka 8 i 205 55 16 till min 9-5 -04 och utgår ifrån att jag blir nöjd :-)
    9-5 2.3 2007

  12. #12
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Jag går in på 3:e säsongen med mina Michelin X-Ice North som jag är väldigt nöjd med. Inte särskilt mycket slitage, dubbarna sitter kvar (jag har inte TCS, men försöker undvika spinn normalt). 195/65 R15 så det går riktigt tyst på vintern jämfört med 225/45 R17 på sommaren.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  13. #13
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Jag kör Hakkapeliitta 7.
    Jag med!
    Men de förra Gislaved NF5 höll i 5 vintrar (!)

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Jag förstår inte er som kör Nordfrost. De är så mjuka i stommen jämfört med t ex Nokians Hakka 5 och nyare. Samma med Michelin X-Ice North 1 och 2 är också enormt mycket bättre stabilitet i sidled.
    Förvisso är inte ett vinterdäck primärt gjort för att åka fort med utan säkert, men när bilen kränger och vinglar över hela vägen jämfört med hur den beter sig med Nokian och Michelins motsvarigheter så är valet enkelt tycker jag.
    Körde Nordfrost 3 på min gamla ng900 med sänksats och Bilsteindämpare. Vet inte hur många gånger jag stannade och kollade däcktrycket för jag trodde jag hade fått punka så som bilen ormade sig och krängde.
    9-5an jag sedan köpte monterade jag först Michelins Pilot Alpin (odubbade) på för jag var så less på den instabila väghållningen, men insåg ganska snabbt att det förvisso var ett enormt fint däck att åka blöta motorvägar med, men på riktigt vinterföre så är det dubb som gäller.
    Blev Michelin X-Ice North vintern efter och jag kan säga att det däcket inte var mycket mjukare i sidled än det odubbade högfarts Pilot Alpin. Otroligt nöjd med det däcket. Både stabilt och bra vintergrepp.

    Åker numera på Michelins X-Ice North2 i storlek 225/45 18" och det ger också utmärkt stabilitet och vintergrepp. Enda nackdelen är att det egentligen är alldeles för brett när det kommer till slask och modd.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Jag med!
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Jag kör Hakkapeliitta 7.
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Nokian 7 två säsonger
    , jag kör också på Nokian Hakka 7 i dimension 215/55R16 på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av Liten
    Lånar tråden lite!
    Har nyligen skaffat mig en 93 Aero -01 som första bil och verkar behöva lite nya vinterdäck. Har två fräscha dubbfria av lägre kvalitet. Ska jag satsa på att köpa en uppsättning dubbat och lägga på då det är min första vinter som bilförare, eller köpa ytterligare två friktionsdäck?
    Var i landet bor du? Det påverkar. Men val av däck bör endast ske med säkerheten i åtanke, i synnerhet om du har bil utan antisladd och är ovan förare. Det innebär:
    - Dubbat är att föredra eftersom dubbat är hästlängder bättre på is än dubbfritt. På övriga underlag är dubbat och dubbfritt likvärdigt. De enda faktiska argument emot dubbat är att de sliter mer på vägarna (och gör luften sämre) och att de bullrar mer, men tänker man säkerhet skiter man i dessa argument.
    - Välj kvalitetsdäck, alltså testvinnande märkesdäck (Nokian, Michelin, Continental o.s.v.) och inga no-name-däck. Det är en j-kla skillnad på gummi och gummi.
    - Skulle du mot förmodan satsa på dubbfritt, se då till att välja däck gjorda för nordiska förhållanden och inte för centraleuropeiska förhållanden (även de har dubbfria vinterdäck men dessa funkar inget vidare på snö/is då de är avsedda för våt vägbana plusgrader).

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Har också märkt att Nordfrost verkar vara sladdrigare stomme.... Jag har kört Nokian Hakkapeliitta 2, de har hållt fint i 5 eller 6 vintrar! Däremot är framdäcken helt rena på dubb efter några turer på sjön förra vintern. Så de måste bytas nu.

    Grymt nöjd med dessa, trots att de är gamla så bettar de fint och har stabil stomme. Märker ingen skillnad av och köra på vinter eller sommardäck faktiskt på den bilen, om man bara ser till hur stabilt den går efter vägen.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Går in med en fråga. Är det någon som har erfarenhet av Milestone dubbfria? Ska var Brigestone som gör ett lågprisdäck.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Går in med en fråga. Är det någon som har erfarenhet av Milestone dubbfria? Ska var Brigestone som gör ett lågprisdäck.
    Som sagt man bör undvika lågprisdäck även om det nu är Brigestone som tillverkar dom. Välj däck med känt märke och som är för nordisk vinter klimat det är ju ändå en stor del av säkerheten i bilen när man är ute på vägarna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Går in med en fråga. Är det någon som har erfarenhet av Milestone dubbfria? Ska var Brigestone som gör ett lågprisdäck.
    Google is your friend...

    Av en gammal expressenjämförelse att dömma suger Milestones dubbade hårt. De presterar i princip lika dåligt som den usla kinesiska lågprisdäckstillverkaren Sunny.
    http://www.expressen.se/motor/sa-farlig ... -dubbdack/
    T.ex. behöver Milestone 27.85m bromssträcka när Nokian Hakka4 bara behöver 19.58m.

    Jag skulle aldrig i mitt liv sätta sådana däck på min bil. Och jag hoppas verkligen slippa att ha någon bakom mig med dessa däck på.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Bara att skicka dom till Sahara då Får väl köra med mina dubbade Goog Year denna vinter.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

Liknande ämnen

  1. Vilka vinterdäck får jag ha?
    Av turbofever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 22:19
  2. Köpa vinterdäck vilka?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 18:01
  3. Vilka dubbfria vinterdäck?
    Av 93t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 12:26
  4. Vilka vinterdäck ska man välja nu då?
    Av FinnUbbe i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 23:00
  5. Vilka vinterdäck rekommenderar ni?
    Av Ronta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •