Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21

    Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Hej.

    Jag försöker sälja min gamla Saab 9-5 Aero från 2003, och har nu haft annonsen ute i ca 2 veckor.
    Nog för att jag visste att en gammal 9-5:a inte är skithet på marknaden, men detta totala ointresse förvånar mig lite. Jag har endast fått ett mail som svar där en kille ville ha lite fler bilder.
    Visst vet jag att jag från början låg i överkant prismässigt, men att inte ens få något bud alls gör mig lite förvånad.

    Är 9-5:or så stendöda på marknaden att folk inte ens vill lägga ett bud på dem?

    Hade det varit manuell låda på den så hade jag åtminstone kunnat köra den på isen i vinter.

    Edit: Annonslänkar

    viewtopic.php?f=21&t=348133

    http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_9_ ... m?ca=5&w=1
    Saab 9-5 Aero 2003.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    477

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Länk till annons! :-)
    9-5 2.3 2007

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Du är ärlig om skavankerna, det är ju bra. Men titta på utbudet av modellen - det är enormt! Din är felaktig, olje läckage. Osäljbart! Behåll den och laga, eller sälj i delar är nog den krassa verkligheten. Eller sälj för några tusen som repobjekt. Jag var själv nyligen spekulant på dylik bilmodell, just Aero Sedan, men din annons hade jag lagt 2 sekunder på och sen hade den vart borta som ointressant pga felen. Fler tänker så, gissar jag! Så att dra slutsatser om Saabs intresse mm är nog lite svårt baserat på din annons, det är felaktigheterna som drar ner intresset.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av SKalli
    ...detta totala ointresse förvånar mig lite...
    Om du tål lite konstruktiv kritik så tycker jag att bilden är lite trist och tråkig. Känns som du kan ta mycket bättre. Som det är nu så är fälg dold, strålkastarglasen ser dimmiga ut, grannbilen tillför inte något, läpp trasig. Byt till tydligare, snyggare och mer säljande bild. Komplettera med bild bakifrån och inifrån.

    Att nämna att du har haft motorlagerhaveri, bytt en avgasdel för att komma igenom besiktningen, har vinterdäck i okej skick men ett är inte bra på grund av en totalslut spindelled, hjullagren har krånglat och att "racebromsar" kan medfölja höjer inte värdet i mina ögon.

    Skriv hellre att motorn är nyrenoverad, välservad och i ett mycket gott skick. (Om den nu är det med tanke på oljeläckaget.) Nämn att bilen är besiktigad utan anmärkning och att godkända vinterhjul med 16" aluminiumfälgar medföljer.

    Sedan så är en oljedroppande bil sällan lättsåld. Bra att du är ärlig och nämner det men du borde försöka ta reda på vad som är problemet. Oljeläckage, trasig spoiler sedan ett år tillbaka, havererad motor och "sönderkört" dubbdäck låter inte som en väl omhändertagen bil i mina öron.

    Nämnda iskörning får mig att backa ur om inte tidigare...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Tackar för den konstruktiva kritiken.
    Vissa saker ser jag nu kan tolkas annorlunda än vad jag tänkte när jag skrev annonsen.
    Jag är bra på mycket men säljare är jag inte.

    Däremot förstår jag inte riktigt vad det spelar för roll att jag nämner att jag skulle kunna kört den på isen i vinter om det varit en manuellt växlad bil.

    Att sälja den i delar är dessvärre inget alternativ då jag inte har någonstans att hålla till och skruva med den.
    Saab 9-5 Aero 2003.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 449
    Medlem#
    11937

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Det generella intrycket från annonsen är tyvärr att det är en dåligt skött bil:
    - "bytt inför besiktningen": Vadå, man underhåller väl bilen löpande och inte bara inför besiktningen?
    - Trasig spoiler
    - Blästrade strålkastare
    - "spindelleden var helt slut": Byter du inte i tid?
    - "jag fick lagerhaveri": Hur hårt kör du egentligen?
    - "Diverse stenskottsskador": Det måste vara väldigt många skador då du nämner det i annonsen?
    - "Motorn var komplett från ventilkåpan ner till oljetråget, och sen lyftes allt runt omkring över från den gamla motorn": Är du en sådan här glad amatör till hemmapulare som förstår sig på motorn och därför skruvat på både det ena och det andra själv?
    - "Mellandelen på avgassystemet är bytt": Om du bara bytte mellandelen, i hur risigt skick är då resten?'
    - "Det finns ett oljeläckage": Men du bytte ju motorn förra året? Vad är det då för klåpare som varit i farten och inte lyckats få den nya motorn tät? Eller har du redan slitit ut den nya motorn?

    Om du bytte till en annan _begagnad_ motor är det inte ens värt att nämna bytet tycker jag, det höjer inte utan snarare sänker värdet för det antyder att bilen levt ett hårt liv. Har du däremot bytt till en ny eller extermt lågmilad motor kan det vara värt att nämna bytet, men skriv då bara "motorn bytt till en som bara gått 4500 mil" utan några fler detaljer. De som inte förstår vill inte veta mer (då tror de att du är en hemmapulare och blir rädda för att du mixtrat med både det ena och det andra) och de som förstår kommer ändå att fråga på telefon.

    Allt underhåll som är normalt underhåll ska inte nämnas (t.ex. byte av delar av avgassystem, hjullager och spindelled). Eventuellt kan turbobyte nämnas om du bytte till en fabriksny, men även det är gränsfall.

    Nämn inte de saknade dubbarna tycker jag. När man köper begagnad bil ingår det i koncepetet att däckens skick kan vara väldigt variabelt och att man frågar/kollar upp det om man bryr sig.

    En bil som din är i felfritt skick kanske värd 25tkr (jämför inte med kombi, dessa har högre efterfrågan och är lite dyrare). Trasiga p-sensorer och kosmetiska skador drar ner priset en del, men den stora haken är givetvis oljeläckaget som skrämmer bort många spekulanter eftersom nästa köpare måste åtgärda det - och fixa oljeläckage brukar vara dyrt.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av SKalli
    Däremot förstår jag inte riktigt vad det spelar för roll att jag nämner att jag skulle kunna kört den på isen i vinter om det varit en manuellt växlad bil.
    Jag tolkar det som lek på plogad sjö. Ska försöka förklara genom ett extremt exempel: TurboCab, som skrivit här i tråden, har en projektråd där det numera ingår en gammal 9-5. Den är aldrig vinterkörd. Aldrig någonsin. Stått avställd i varmgarage varje vinter sedan ny. Den är mer än välservad och avgassystemet från fabrik är som nytt. Endast en tidigare ägare. Detta är den typ av bil som jag själv uppskattar, men samtidigt vet är svår att hitta.

    Bilar ska användas, men en bil som med fullt rattutslag varvats ut på högsta växeln, timme in och timme ut, på en sjö är inte den jag hade valt att köpa som vardagsbil. (Hoppas inte jag tolkat din körning på isen på fel sätt.)

    Bil som inte droppar olja, ett par nya bilder, lite annan text och en gnutta tur så tror jag att intresset kommer öka. En Saab 9-5 Aero i bra skick är en fröjd att köra, vilket många vet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Precis som sägs i annonsen så är motorn NY från Maptun, dvs 0 mil när den sattes i bilen samma sak med turbon. Men jag har full förståelse för att oljeläckaget öppnar upp för den en del frågor. Och sedan lyftas allting runt omkring över från den gamla motorn dvs insugsrör, di-kasset, generator, vattenpump, servopump etc etc etc.

    Motorn jag köpte var en http://www.maptun.se/shopProduct.php?pid=5145&car=95

    Varför jag fick lagerhaveri kan jag inte svara på.
    Trivdes bra med bilen och iom att jag låg på 600-700 mil/månaden så beslutade jag mig för att sätta i en ny motor då mellanskillnaden mellen en "bättre begagnad i okänt skick" och en ny från maptun var 5000;- och då skulle jag slippa tänka på den så länge jag har kvar bilen. Så här med facit i hand så kanske det inte var något bra beslut.

    Gällande vinterdäck och stenskott etc så kan det vara så att jag varit lite för ärlig för mitt eget bästa.
    Alla däcken är i bra skick och har mycket mönster kvar, det är ett av vinterdäcken som saknar mindre dubb kvar än de andra bara.

    Får väl försöka formulera om annonsen lite och hoppas på att jag får NÅGOT bud. Annars får det bli isbil i vinter
    Saab 9-5 Aero 2003.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av SKalli
    Däremot förstår jag inte riktigt vad det spelar för roll att jag nämner att jag skulle kunna kört den på isen i vinter om det varit en manuellt växlad bil.
    Jag tolkar det som lek på plogad sjö. Ska försöka förklara genom ett extremt exempel: TurboCab, som skrivit här i tråden, har en projektråd där det numera ingår en gammal 9-5. Den är aldrig vinterkörd. Aldrig någonsin. Stått avställd i varmgarage varje vinter sedan ny. Den är mer än välservad och avgassystemet från fabrik är som nytt. Endast en tidigare ägare. Detta är den typ av bil som jag själv uppskattar, men samtidigt vet är svår att hitta.

    Bilar ska användas, men en bil som med fullt rattutslag varvats ut på högsta växeln, timme in och timme ut, på en sjö är inte den jag hade valt att köpa som vardagsbil. (Hoppas inte jag tolkat din körning på isen på fel sätt.)

    Bil som inte droppar olja, ett par nya bilder, lite annan text och en gnutta tur så tror jag att intresset kommer öka. En Saab 9-5 Aero i bra skick är en fröjd att köra, vilket många vet.
    Ja du tolkade nog mig lite fel.
    Jag skrev aldrig att jag hade kört den på någon sjö.
    Det jag menade var att jag KAN lika gärna köra den på sjön i vinter om den är så stendöd på marknaden. Då får jag åtmonstone ha lite kul med den innan den körs till skroten.
    Saab 9-5 Aero 2003.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 393

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    sedan och automat är väl knappt någon som vill ha, inte för det priset och de milen, tyvärr.

  11. #11

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Jag tror också lite på att less is more. Dina reparationer är inte värdehöjande. Man får snarast intrycket av att bilen är en problembil och inte direkt skött med silkesvantar.

    Gällande oljeläckaget kan man ev fundera på om det ryms inom rymligt samvete. I sådana fall behöver man ju inte nämna det, såvida inte bilen läcker mycket. Nästan alla gamla bilar läcker ju lite olja.

    Skriv lite mindre i annonsen. Ta en bild från sidan så att inte den saknade läppen och de matta strålkastarna framgår lika tydligt...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 145

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Har själv spanat lite efter 9-5 för att få en lite nyare/säkrare bil (med ESP) än min OG9-3. Man får mkt saab för pengarna, för 45.000 tror jag man får en 06a vector SC med gott om utrustning och 15.000 mil på mätaren. Privat och efter prut. Tar man snålspecade lite misskötta bilar, alt disel och långmil är de ju nästan gratis... 9-5 SC vector med mindre än 15.000 mil som annonserats under 45 har gått rätt direkt, jag har inte hunnit med nån av dem. Så ett 10.000 mer milat 3 år äldre, sedan, med diverse defekter och med en automat som gått så långt tror jag man skrämmer bort många...

    Skulle du inte haft nåt oljeläkage, och motorn som sagt är "ny" skulle jag själv kunnat tycka det var ett alternativ till en nyare bil då kamkedja och turbo är två "dyra" gjejjor på billiga bilar. Helt klart värt ett par tusen på en bil i segmentet 8-20.000 - Speciellt om det gick att pruta nån tusenlapp till på ditt annonspris på 18.000... Men som många säger, som annonsen är utformad så får man intrycket det är ett renoveringsobjekt. Att börja laga en sådan bil för många tusen, när man får en så mkt nyare bil för inte mycket mer... är nog få som vill...

    Fixa oljeläckan så kanske jag blir spekulant

    Eller som nån skrev. Vänd på det i annonsen. Lyft fram fabriksny motor som gått bara XXX mil. Skriv inte så mkt om småfelen. Risken, att du får massor av folk som ska titta på och provköra för att då upptäcka problemen, ändå inte köpa utan bara sno tid av dig...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Vet du om motorn var från -04 eller nyare?

    Gör rent oljeläckage, mer bilder, mindre text och ut med den igen för ett högre pris så du har lite prutmån.

    Vad är det lägsta du släpper den för undrar nog en del på forumet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Hade det inte varit för oljeläckaget så hade den varit intressant. Problemet är att 9-5 är iskalla och extremt billiga, så en köpare har helt enkelt ingen anledning att ens titta åt bilar som inte är felfria.

    Med tanke på att det faktiskt är en Aero så vetefan om du inte tjänat på att plocka ner den och sälja delarna. Problemet då är ju förstås att det är en del jobb och tar en hel del plats och tid.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 449
    Medlem#
    11937

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av SKalli
    Jag skrev aldrig att jag hade kört den på någon sjö.
    Det jag menade var att jag KAN lika gärna köra den på sjön i vinter om den är så stendöd på marknaden. Då får jag åtmonstone ha lite kul med den innan den körs till skroten.
    Men det är ju just det som är haken Alla spekulanter vill ju hitta en bil som är så välskött som möjligt, och en person som ens tänker tanken att man kan busköra en bil på en sjö kan man tro behandlar alla sina bilar lite vårdslöst - och en sådan vill man ju inte köpa en bil av. Dessutom är det vanligtvis väldigt nedgångna och obesiktigade bilar som buskörs på is i ett "sista-ryck-före-skroten". Att nämna det är likvärdigt med att säga att bilen är mogen för skrot, i synnerhet när bilen för övrigt har en massa defekter där oljeläckaget är det i särklass värsta.

    Rent allmänt är det osmart att i en annons skriva ut vad man tycker en spekulant ska använda objektet till (det gäller även annat än bilar), det gör bara att man begränsar antalet spekulanter och därmed sänker priset. En blocketsurfare har redan en idé av vad han/hon är ute efter och söker sig igenom annonserna för att hitta något som passar in på den idén. Då är en saklig beskrivning av objektet bättre än gissningar om vad objektet kan användas till.

    Någon som vill ha en busbil för sjökörning letar efter något motorstarkt och billigt och skiter i om det står "busa på isen" i annonsen eller inte, medan någon som vill ha en bruksbil att frakta häcken i blir bortskrämd av det. Du har bara att förlora på att skriva ut det.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Hej,

    Jag sålde min 9-5 Vector 2.3t -02 för 19 000:- på under 12h. Så visst går det att få bilen såld relativt snabbt.

    Då hade jag iofs inga av de skavanker du nämner (dock rost på hundbenen), samt några värdehöjande komponenter såsom Aero-turbo, powerflexbussningar, bilstein-dämpare m.m.

    Bilen hade då gått ca. 23 000mil.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  17. #17

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Hej,

    Jag sålde min 9-5 Vector 2.3t -02 för 19 000:- på under 12h. Så visst går det att få bilen såld relativt snabbt.

    Då hade jag iofs inga av de skavanker du nämner (dock rost på hundbenen), samt några värdehöjande komponenter såsom Aero-turbo, powerflexbussningar, bilstein-dämpare m.m.

    Bilen hade då gått ca. 23 000mil.
    Jag tror det gäller att ha lite tur också. Sen är det knappast en bra försäljningsstrategi att rada upp tidigare problem och kvarstående defekter. Läs bara hur bilhandlarannonser är formulerade.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Formulerade annonsen där min baktanke var att beskriva bilen som den faktiskt är.
    Har själv tittat på många bilar där jag blivit besviken för att bilen inte alls motsvarar det som beskrivits i annonsen.

    Hur som helst så har jag pratat med tre olika personer idag som visat intresse för bilen, där vi pratat pris i två av fallen. Har även fått fyra mail så med lite tur så finns det någon som uppskattar en ärlig annons.
    Även om jag håller med om att jag kunde formulerat mig lite annorlunda på vissa punkter.
    Saab 9-5 Aero 2003.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 300

    Re: Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero

    Har inte Maptune någon garanti på motorn ?
    Läckage efter 2000 mil låter kort....

Liknande ämnen

  1. Värde på min Saab 9-3 TTID aero?
    Av TrevligSE i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 16:37
  2. Saab 93 Aero XWD 2.0t 2010, går illa och tänder motorlampa
    Av Patrick95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 12:06
  3. Värde Saab 9-3 Aero -01?
    Av deamhan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 16:06
  4. Värde saab 9-3 aero
    Av spacklarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •