Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador?

  1. #1

    Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador?

    När jag köpte min första bättre begagnade 9-5:a för 8 år sedan letade jag länge och väl innan jag hittade en som var skadefri (utan bucklor) och fin i lacken. Nu 8 år senare ser den fortfarande helt okej ut i lacken, men småbucklor finns det gott om. Gemensamt för alla dessa bucklor är att jag inte åsamkat en enda.

    Redan första veckan var det någon som backade in i den så att det uppstod en mjuk buckla ovanför stötfångaren. Sedan har det blivit en relativt mjuk buckla på ena c-stolpen. Plus ungefär uppskattningsvis 10-15 småblämmor från dörruppslag på dörrarna, främst fram. Någon som känner igen sig?

    Igår upptäckte jag att någon kört på tjejens 9-5:a fram så att det gått hål på det svarta höljet på främre stötfångaren. Någon som vet om det är enkelt att byta bara den listen, eller är hela stötfångaren körd? Det är visserligen en gammal bil M-00, men jag tycker det ser så förbannat trashigt ut med bucklor och skav. Lite plåster på såren är trots allt att dessa bilar är rätt gamla. Kan ju inte vara roligt att punga ut 400 lakan för en ny bil och det första som händer är att den blir demolerad på en parkeringsplats. Varför kan inte folk vara lite försiktigare när de öppnar sina dörrar och varför finns det så dålig respekt för den privata äganderätten?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    När jag köpte min första bättre begagnade 9-5:a för 8 år sedan letade jag länge och väl innan jag hittade en som var skadefri (utan bucklor) och fin i lacken. Nu 8 år senare ser den fortfarande helt okej ut i lacken, men småbucklor finns det gott om. Gemensamt för alla dessa bucklor är att jag inte åsamkat en enda.

    Redan första veckan var det någon som backade in i den så att det uppstod en mjuk buckla ovanför stötfångaren. Sedan har det blivit en relativt mjuk buckla på ena c-stolpen. Plus ungefär uppskattningsvis 10-15 småblämmor från dörruppslag på dörrarna, främst fram. Någon som känner igen sig?

    Igår upptäckte jag att någon kört på tjejens 9-5:a fram så att det gått hål på det svarta höljet på främre stötfångaren. Någon som vet om det är enkelt att byta bara den listen, eller är hela stötfångaren körd? Det är visserligen en gammal bil M-00, men jag tycker det ser så förbannat trashigt ut med bucklor och skav. Lite plåster på såren är trots allt att dessa bilar är rätt gamla. Kan ju inte vara roligt att punga ut 400 lakan för en ny bil och det första som händer är att den blir demolerad på en parkeringsplats. Varför kan inte folk vara lite försiktigare när de öppnar sina dörrar och varför finns det så dålig respekt för den privata äganderätten?
    Jag har 34 dörruppslag på min bil + en massa repor och bucklor som beror på att vissa inte gillar en. Finns inte plåtbit på min bil som är skadad medvet.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  3. #3

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av gropis
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    När jag köpte min första bättre begagnade 9-5:a för 8 år sedan letade jag länge och väl innan jag hittade en som var skadefri (utan bucklor) och fin i lacken. Nu 8 år senare ser den fortfarande helt okej ut i lacken, men småbucklor finns det gott om. Gemensamt för alla dessa bucklor är att jag inte åsamkat en enda.

    Redan första veckan var det någon som backade in i den så att det uppstod en mjuk buckla ovanför stötfångaren. Sedan har det blivit en relativt mjuk buckla på ena c-stolpen. Plus ungefär uppskattningsvis 10-15 småblämmor från dörruppslag på dörrarna, främst fram. Någon som känner igen sig?

    Igår upptäckte jag att någon kört på tjejens 9-5:a fram så att det gått hål på det svarta höljet på främre stötfångaren. Någon som vet om det är enkelt att byta bara den listen, eller är hela stötfångaren körd? Det är visserligen en gammal bil M-00, men jag tycker det ser så förbannat trashigt ut med bucklor och skav. Lite plåster på såren är trots allt att dessa bilar är rätt gamla. Kan ju inte vara roligt att punga ut 400 lakan för en ny bil och det första som händer är att den blir demolerad på en parkeringsplats. Varför kan inte folk vara lite försiktigare när de öppnar sina dörrar och varför finns det så dålig respekt för den privata äganderätten?
    Jag har 34 dörruppslag på min bil + en massa repor och bucklor som beror på att vissa inte gillar en. Finns inte plåtbit på min bil som är skadad medvet.
    Det är ju förjävligt rent ut sagt.

    Vill inte minnas att det här var ett lika stort problem för 15-20 år sedan. En förklaring är väl kanske att bilarna har blivit större rent allmänt, samtidigt som parkeringsrutorna är lika smala som de alltid har varit. Detta är nog emellertid endast en delförklaring skulle jag tro.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Det är ju förjävligt rent ut sagt.

    Vill inte minnas att det här var ett lika stort problem för 15-20 år sedan. En förklaring är väl kanske att bilarna har blivit större rent allmänt, samtidigt som parkeringsrutorna är lika smala som de alltid har varit. Detta är nog emellertid endast en delförklaring skulle jag tro.
    Jag är ganska övertygad om att problemet sitter i bilförarnas huvud och inte i bilarna. I det stora parkeringsgaraget vid jobbet så har jag fått 2 skador där man gått igenom lacken + en sabbad backspegel på 3 månader! Rimligen så har även bilen som orsakat det fått liknande lackskador, så rimligen är det förare som helt enkelt inte bryr sig om sina bilar (eller andras). Jag tror det stora problemet är att moralen sjunkit som en konsekvens av att polisen löser allt färre fall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Risken för skador kan minskas genom att aldrig parkera nära en bil med bilbarnstol ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jag är ganska övertygad om att problemet sitter i bilförarnas huvud och inte i bilarna.
    Kanske ibland men inte alltid tror jag. Bilarna blir större och större. Det blir svårare och svårare att ta sig ur bilen på parkeringsplatsen. Ibland är parkeringsrutorna märkligt små...
    Ser man en og900 och en ng9-5 intill varandra ser den gamla bilen liten ut. Små, kortare dörrar. Kan man öppna dörren utan att slå i grannen blir det ju sällan parkeringsskador.
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Min -08 har 1 reva och smårevor där jag tror folk gnuggat röven mot bilen.
    Inga bucklor dock!

    Verkar inte vara lika farligt i Karlstad som på andra platser.
    PS: Parkerar ALDRIG bredvid en bil med "Barn solskydd" eller bilbarnstol.
    Saab 9-3 Turbo X -08

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Ja det är riktigt trist. Jag har ett gäng nya märken på bilen efter ett års parkering på stockholms gator. Fast det finns faktiskt några undantag. Min syrra hittade denna på bilen. Varken hon eller jag kunde hitta något på bilen

  9. #9

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Risken för skador kan minskas genom att aldrig parkera nära en bil med bilbarnstol ...
    Det är ett sätt ja, men långt ifrån någon garanti.

    Jag brukar också försöka att parkera en bit bort på större parkeringsplatser vid köpcentrum och dyl. Fast ofta hjälper inte det. Lika fullt är det någon som måste parkera bredvid bilen och slänga upp dörrar.

    En variant lär ju vara att parkera över två rutor. Det å andra sidan väcker väl viss irritation hos omgivningen och diverse lapplisor.

    Om parkeringsrutorna bredd ökades tror jag man skulle slippa mycket av problemet med dörruppslag. Påkörningsolyckor däremot blir nog svårare att komma åt. Kanske var det något bättre på 70/80-talet innan de lackerade stötfångarnas tid.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  10. #10

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Det är ett sätt ja, men långt ifrån någon garanti.
    Det var därför jag använde ordet minskar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":1bh19jpj
    Jag är ganska övertygad om att problemet sitter i bilförarnas huvud och inte i bilarna.
    Kanske ibland men inte alltid tror jag. Bilarna blir större och större. Det blir svårare och svårare att ta sig ur bilen på parkeringsplatsen. Ibland är parkeringsrutorna märkligt små....[/quote:1bh19jpj]
    Inte bara bilarna som blir större, många människor idag har blivit "större".
    För många år sen hämtade jag en mycket iordningställd bil på en bilfirma (inkl hellack) och körde till Stora Torget, 1km bort och satte mig att läsa tidningen när plötsligt hela bilen skakade till.
    Intill den öppnade dörren på grannbilen står en kä-ing på sådär +150kg.
    Ohnej, hon hade inte märkt något.
    10 min innan första märket kom....

  12. #12

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Kanske ibland men inte alltid tror jag. Bilarna blir större och större. Det blir svårare och svårare att ta sig ur bilen på parkeringsplatsen. Ibland är parkeringsrutorna märkligt små....
    Inte bara bilarna som blir större, många människor idag har blivit "större".
    För många år sen hämtade jag en mycket iordningställd bil på en bilfirma (inkl hellack) och körde till Stora Torget, 1km bort och satte mig att läsa tidningen när plötsligt hela bilen skakade till.
    Intill den öppnade dörren på grannbilen står en kä-ing på sådär +150kg.
    Ohnej, hon hade inte märkt något.
    10 min innan första märket kom....
    Fy f_n det går utför med mänskligheten...

    Ibland tänker jag att det är tur att jag i alla fall har gamla bilar som inte är värda så mycket, men tycker ändå att det är förbannat trist.

    En buckla är en buckla och den är lika ful oavsett om bilen är ny eller 15 år gammal.

    Ibland tänker jag att det skulle vara kul att införskaffa en entusiastbil, men problemet är väl att man aldrig skulle kunna använda den. I vart fall aldrig parkera den. Har funderat lite på Corvette. Kanske skulle visserligen deras glasfiberkarosser stå emot dörruppslag lite bättre?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Parkera ALDRIG bredvid andra bilar och på parkeringar med "standard"storlek på rutorna. Jag har inte fått ett enda dörruppslag de senaste 6 åren

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Risken för skador kan minskas genom att aldrig parkera nära en bil med bilbarnstol ...
    Håller helt med Göran.
    Barn tänker inte på att öppna dörren försiktigt, de öppnar dörren tills det tar stopp helt enkelt. Jag har massor med dörruppslag på bakdörrarna men nästan inga på framdörrarna.

    Alla med barn verkar inte vara inte lika smarta som jag, som har barnspärrar på bakdörrarna. Vi orsakar inga dörruppslag och man har koll på barnen på parkeringen så de inte springer ut bland bilarna och blir skadade.

    Är det bara Saab som har sådana spärrar eller..?
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av diggdagg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Risken för skador kan minskas genom att aldrig parkera nära en bil med bilbarnstol ...
    Alla med barn verkar inte vara inte lika smarta som jag, som har barnspärrar på bakdörrarna. Vi orsakar inga dörruppslag och man har koll på barnen på parkeringen så de inte springer ut bland bilarna och blir skadade.

    Bra, föräldrar har faktiskt ansvar för sina barn. Jag har bil med barnstol (och barn), men är jättenoga med att inte buckla andras bilar då jag själv ogillar detta beteende.

    Jag tror tyvärr det är lika vanligt att vuxna både parkerar och slår upp dörrarna i andras bilar. Lite har jag trott det är ett storstadsfenomen.

    Tricket tror jag är att försöka undvika de allra trängsta platserna i parkeringhus etc. Samt att jag brukar parkera så jag får gå 30 m extra på stormarknaden, parkera i en kantruta och så långt från andra bilen som möjligt. Jag har klarat mig hyggligt.

    En orsak till att bakdörrarna har mer bucklor är att den andra bilens bakdörrar ofta är utformade med en "spets" på dörrn, vissa modeller värre än andra. Förardörren slår ofta emot med en "längre" yta, man kan se dessa dörruppslag också, de är mer som en "linje" men inte lika djupa då det fördelas över större yta. Och ofta har man nog tur på de bilar som har en list på dörrn, att det först tar i denna list. Med bakdörren tar det aldrig i listen...

    Problemet ligger nog mycket i folks inställning... Många kastar skräp på gatan, tar inte upp hundskiten mitt på trottoaren, dunkar upp bildörrn... mm. Jag vill inte plocka upp nån annans skräp eller trampa i hundskit. Många har dåligt respekt helt enkelt... Jag TROR tyvärr att skulle hundägarens hund skita mitt framför egna ytterdörrn skulle skiten plockas upp. Likaså om den som dunkar upp dörrn står på egen uppfart och bredvid sin egen bil, ja då är man försiktigare. Kanske har jag fel, jag hoppas det. Att detta görs pga folk inte tänker sig för eller är disträa...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Folk brukar klaga över att jag dubbel parkerar men då undviker man parkeringsskador
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av Kilop
    PS: Parkerar ALDRIG bredvid en bil med "Barn solskydd" eller bilbarnstol.
    Det tror du bara. Elak som jag är så har bilen rejält tonade rutor och innanför där en bilbarnstol. Omöjligt att se stolen från utsidan. (Dörren givetvis barnspärrad.)

    En sak jag tänkt på är det här med var folk parkerar. Parkerar själv alltid så långt från andra det går, men det hjälper inte. Ställer man sig på en tom parkeringsplats med tusen platser, längst bort från ingången till butikerna, så kan man vara helt säker på att även om det bara tillkommit en enda bil när du kommer ut från affären så har denna parkerat precis bredvid din bil. 999 lediga platser att välja på, men den bredvid dig, längst från butikerna, var mest lockande. Vet inte vad det beror på men kan konstatera att det verkar aldrig slå fel.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    När jag sålde en gammal Saab så trodde köparen att någon skjutit med hagel bössa på
    sidorna av bilen, men den blev såld. Med alla SUVar i trfiken så blir det trångt på parkeringen.
    (Det här med att parkera brevid någon som ställer sig avskilt förekommer väl mest när rutor saknas och man parkerar vidare för att så många ska få plats antar jag.)

  19. #19

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Kilop
    Ställer man sig på en tom parkeringsplats med tusen platser, längst bort från ingången till butikerna, så kan man vara helt säker på att även om det bara tillkommit en enda bil när du kommer ut från affären så har denna parkerat precis bredvid din bil. 999 lediga platser att välja på, men den bredvid dig, längst från butikerna, var mest lockande. Vet inte vad det beror på men kan konstatera att det verkar aldrig slå fel.
    Helt sant. Tänkte på det senast i helgen när jag besökte ett köpcentrum....

    Jag ställde mig en bit bort, men lika fullt hade det parkerat en bil precis bredvid när jag kom tillbaka trots att det fanns massor av lediga platser runt om...

    Någon som testat ett sådant där gör-det-själv kit för att dra ut bucklor? Har sett varianter med sugpropp och glidhammare som ska fixa dörruppslag....
    Har aldrig gett mig på det själv dock.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Någon fler än jag som börjar tröttna på parkeringsskador

    Citat Ursprungligen postat av AeroMackan
    Folk brukar klaga över att jag dubbel parkerar men då undviker man parkeringsskador


    Det är nog det enda som funkar. Skulle jag få parkeringsböter så är det ändå väldigt billigt. Har dubbelparkerat mestadels jämt i tio år nu och de dörruppslag som finns (tror det är ett minimini på respektive bil) fanns innan jag köpte dom...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

Liknande ämnen

  1. Nån fler som åker hoj här...
    Av anze i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 11:43
  2. Ska handbromsen tröttna så fort?
    Av Mazarin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:16
  3. Nån fler som har 5an för nära 3an?
    Av humanizer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 02:51
  4. Börjar tröttna...Dåligt laddtryck T8 special
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •