Sidan 11 av 36 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #201
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    45
    Va med om en lite halvskum grej häromdagen.
    Blinkade vänster med treblink för att byta fil. Då fastnade den i blink läget, blinkade till höger för att den skulle avbryta men den fortsatte blinka till vänster när jag släppte.
    Drog ur pluggen och satte i så funkade det som vanligt sen.

  2. #202
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Ok, skumt! Du säger alltså att den blinkade fler gånger än 3 åt vänster när du släppt spaken och när du blinkade åt höger så började den blinka höger istället för vänster, och sen när du släppte spaken till "viloläge" så blinkade den åter åt vänster tills du drog ur eSID (=det var eSID som blinkade och inte spaken som gav konstiga signaler till den vanliga mottagaren av signalerna).

    Om du kan återproducera det så är jag väldigt intresserad. Men ska se om jag kan hitta något i koden. Första gången jag hör det.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #203
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    45
    Kan prova det. Lyckades med det idag igen.
    :P

  4. #204
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Någon i Trollhättan som har en 9-3 MY12 med A20NFT motorn? (220/163 hp), vill prova effekt/moment visning.

    Om någon mot förmodan skulle ha en 9-3 MY14 med Bosch systemet så vill jag prova den också ;-)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #205

  6. #206
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Den där grejen verkar ju jätterolig att ha! Men tyvärr har jag en 9-5 -07.

    Vad sitter det för processor i modulen? Jag gissar att det egentligen borde gå att anpassa mjukvaran om modulen går att få tag på och källkoden inte är hemlig... Jag har jobbat en del med Microchips och Atmels processorer innan.

  7. #207
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Adron Visa inlägg
    Den där grejen verkar ju jätterolig att ha! Men tyvärr har jag en 9-5 -07.

    Vad sitter det för processor i modulen? Jag gissar att det egentligen borde gå att anpassa mjukvaran om modulen går att få tag på och källkoden inte är hemlig... Jag har jobbat en del med Microchips och Atmels processorer innan.
    Det sitter en 8-bitars ATMega processor i den, källkoden ger jag dock inte ut.

    Men det finns inget som är samma i 9-5, så det går lika bra att börja från scratch. Och det finns väl öppet på nätet hur man skriver till den SID-displayen.

    //Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    en eSID2 är under utveckling med dubbla CAN-bussar och mer minne, främst för att få in stöd för flera språk, stödja diesel bättre samt hantera marknader som US/UK (där dom använder andra mått än vad vi gör, liter -> gallon, kmh -> mph osv). Det kommer även tillkomma lite andra små-funktioner, men det är idagsläget inte klart vilka det blir.

    Jag kommer att behöva ha hjälp att testa av den i sensommar/höst, men jag letar då främst efter personer som har erfarenhet av mjukvarutestning och kan ge bra feedback, men även andra som kör mycket med sin bil och som är har "ögona öppna" och som bor nära Trollhättan (så vi kan uppgradera mjukvaran allt eftersom). Ni får då låna en eSID2 under testfasen så det kostar inget Bonus är om man har möjlighet att logga CAN-trafik.

    Känner ni er träffade så messa gärna.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #208
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Det sitter en 8-bitars ATMega processor i den, källkoden ger jag dock inte ut.

    Men det finns inget som är samma i 9-5, så det går lika bra att börja från scratch. Och det finns väl öppet på nätet hur man skriver till den SID-displayen.
    Ah, jag förstår, så synd. Jag hoppades optimistiskt på att det var liknande moduler på bussen i 9-3 och 9-5, och att det mest hade att göra med utrustning som skiljer och definitioner av konstanter/adresser på bussen. Jag har nog inte riktigt tid just nu att börja koda mjukvaran från grunden.

    Men jag var på gång att göra något liknande för ett antal år sen för min gamla 9-3; då föll det på att alla chip jag hittade med CAN-buss var ytmonterade och att jag inte hade vettig utrustning för att ytmontera hemma. Så jag ställer mig gärna på kö för att köpa en av dina fina uppdaterade hårdvaror (det låter som det är nytt större chip på gång i dem), så har jag chansen att börja koda när tiden dyker upp.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #209
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Tjenare!
    Jag har haft lite problem med att medelvärdet på bränslet blivit riktigt knasigt ett antal ggr senast tror jag det blev 0,34. Sen har jag haft problem med att den slutat fungera helt. För att få den att fungera korrekt igen har jag fått dra ur den och stoppat i den på nytt i OBD2 uttaget. Och då har den fungerat korrekt igen.
    Tycker även att effekt och vridmoment visar lite glädjesiffror. Har testat den i 2 olika bilar, dels min 9-3 SS Aero 2,0t Biopower manuell 6 vxl låda årmodell -09 samt min och sambons 9-3 SC Aero 2,0t Biopower automat 5 vxl låda årmodell -10. De senaste visar den 220 hk och 340 nm med etanol i kombin. Vet även att det var något liknande i sedanen.

    Får nog styra upp så att jag kan komma förbi och uppdatera eSID:en har ju hänt en hel del sen jag köpte min.

  10. #210
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Tjenare!
    Jag har haft lite problem med att medelvärdet på bränslet blivit riktigt knasigt ett antal ggr senast tror jag det blev 0,34. Sen har jag haft problem med att den slutat fungera helt. För att få den att fungera korrekt igen har jag fått dra ur den och stoppat i den på nytt i OBD2 uttaget. Och då har den fungerat korrekt igen.
    Tycker även att effekt och vridmoment visar lite glädjesiffror. Har testat den i 2 olika bilar, dels min 9-3 SS Aero 2,0t Biopower manuell 6 vxl låda årmodell -09 samt min och sambons 9-3 SC Aero 2,0t Biopower automat 5 vxl låda årmodell -10. De senaste visar den 220 hk och 340 nm med etanol i kombin. Vet även att det var något liknande i sedanen.

    Får nog styra upp så att jag kan komma förbi och uppdatera eSID:en har ju hänt en hel del sen jag köpte min.
    Du är välkommen! Effektsiffrorna visar endast rätt om du dels har en kalibrering i motorstyr som skickar ut "rätt" momentvärden och sedan att TrqFactor i eSID stämmer, original på dom bilarna du nämner är 300Nm (kolla i Settings). Medelvärdet räknas ut ifrån bränsleräknaren och distansräknaren så kolla gärna på dom två nästa gång den visar knasigt så vi ser varför.

    //Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Adron Visa inlägg
    Ah, jag förstår, så synd. Jag hoppades optimistiskt på att det var liknande moduler på bussen i 9-3 och 9-5, och att det mest hade att göra med utrustning som skiljer och definitioner av konstanter/adresser på bussen. Jag har nog inte riktigt tid just nu att börja koda mjukvaran från grunden.

    Men jag var på gång att göra något liknande för ett antal år sen för min gamla 9-3; då föll det på att alla chip jag hittade med CAN-buss var ytmonterade och att jag inte hade vettig utrustning för att ytmontera hemma. Så jag ställer mig gärna på kö för att köpa en av dina fina uppdaterade hårdvaror (det låter som det är nytt större chip på gång i dem), så har jag chansen att börja koda när tiden dyker upp.
    Skicka gärna ett mail med rubriken "ORDER eSID2" till saab.esid@gmail.com så håller jag koll!

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #211
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Produktutveckling

    Hej,

    Grattis till den positiva reklamen på nätet.

    Hoppas det kommer en uppdaterad version av programvaran till eSID också!

    Fick ju snabbt oplanerad mernytta av den för att kolla eventuella felkoder när backvarningssystemet började trilskas.

    Hustrun gillar den inte för att yttertempraturen ej går att få fram, så det vill hon att den ska kompletteras med denna funktion (hon som normalt använder cabben som sommarpendlarbil).

    Borde väl till och med att gå att få fram tempraturen inne i bilen också, måste ju sitta två sensorer när man har indivudell AC för förare/passagererare.

    Skulle man inte kunna tänka sig att dela upp funktionerana i två delar där man välja att ha "vardagsfunktioner" eller "testfunktioner" i två olika "kataloger" och ett "visa allt" val?

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  12. #212
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937
    det är ju bara stänga av eSID om hon vill se yttertemperatur....
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  13. #213
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag är jättenöjd med min eSID men jag deklarerar direkt ett intresse för eSID2... Sådana här projekt ska uppmuntras!

    Har dock märkt att min eSID "slutar fungera" ibland. Det verkar som att om bilen står olåst en längre tid, så ballar den ur och startar inte om med mindre än att man drar ur den och stoppar i den igen.

    Om man kan få önska en ny funktion, så vore det att alltid se aktuell växel längst till vänster. Går det inte att skriva Dx precis som det står Mx där när man kör manuellt?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  14. #214
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Jag kommer se över menystrukturen i den nya versionen så att funktioner som läsa felkoder och inställningar hamnar längre "ner". Vardagsfunktioner vs testfunktioner som ni skriver.

    Yttertemp kan jag lägga i önska-listan för eSID2. Min tanke där var som skrevs ovan att det är bara att hoppa ur eSID ifall man vill se den, men ska kolla på det till eSID2.

    Aktuell innertemperatur är lite svårare att komma åt om det ens finns att läsa. Klarar TECH2 av det?

    Aktuell växel för manuell bilar, tänker du dig som en shift up indikator? Eller man råkar köra på fel växel? Oavsett så är det ju möjligt. Jag har tänkt lägga in mer konfigurering i eSID2 och detta skulle kunna vara en sån.

    Visste inte att eSID lägger av om bilen står olåst länge, hur ofta händer det och hur länge i timmar/minuter? Fungerar tre-blink? Tre-blink är helt fristående så alltid bra att testa den för att se att eSID fortfarande exekverar men kommunikationen till displayen strular.

    Det kommer tyvärr inte komma någon uppdatering av eSID1 i.o.m eSID2. Dom kommer skilja sig väldigt mycket internt och ha olika processorer. Minnet i eSID är så slut att det bara finns plats för små buggfixar.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #215
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Hustrun har framfört ytterligare en synpunkt.

    Kan man inte få till det så att belysningsvredet kan stå kvar i läget parkeringsljus när man lämnar bilen (och har med sig nyckeln ........).
    Dvs få parkeringsljuset att slokna och bilen slutar att varna. Kan hålla med om att det skulle vara smutt.

    Ghost, hustrun tycker att det "bara ska fungera" utan ett antal "extraåtgärder". Och nej, hon är inte oteknisk, tvärt om. En del säljare som fått det svettigt när de sagt att "det är bara plugg and play" och hon börjat ställa kontrollfrågor. Alltid lika roligt att titta på.

    CAT
    Senast redigerat av tallbo den 2014-05-11 klockan 11:08.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  16. #216
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Aktuell växel för manuell bilar, tänker du dig som en shift up indikator? Eller man råkar köra på fel växel? Oavsett så är det ju möjligt. Jag har tänkt lägga in mer konfigurering i eSID2 och detta skulle kunna vara en sån.
    Vår TurboX är ju automat, så vad manuella bilar får skiter jag i... Vad visas där på en manuell bil utan eSID?

    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Visste inte att eSID lägger av om bilen står olåst länge, hur ofta händer det och hur länge i timmar/minuter? Fungerar tre-blink? Tre-blink är helt fristående så alltid bra att testa den för att se att eSID fortfarande exekverar men kommunikationen till displayen strular.
    För oss har det hänt ett par gånger nu. Jag har inte riktigt kopplat ihop det förens vi var på dop för två veckor sedan. Då stod bilen olåst med öppen baklucka så att hundarna kunde sitta där när det var lite för mycket folk för att ha dem ute. Bilen stod nog olåst i totalt 4h och när jag sedan körde därifrån så fungerade inte tre-blinken. Då försökte jag gå in i eSID vilket inte heller fungerade.

    Jag ska se ifall jag kan reproducera detta igen. Det kan ju vara lite svårt att debugga detta utan att ha instrument att koppla in sig till processorn och se var den står och snurrar, men ett sätt att lösa det kan ju vara att designa en watchdog för eSID2 så att den automatiskt startar om ifall den hänger sig.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  17. #217
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Maptun:s programvara har en opption där man kan få en växlingsidikator längst till vänster. Uppenbart hade SAAB lagt in en sådan symbol, men jag har aldrig sett att det funnits som option i SAAB:s konfig för NG9-3.

    Tyvärr anger Maptune att det finns en bugg i SAAB:s programvara i vissa årsmodeller. Gissa om vår har den...... Murphy

    Indikatorn tycker tex att man ska växla upp trots att 6:a är i vid "motorvägsfart"!

    Inte ens en 5/7 blink i eSID? Snälla...

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  18. #218
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av tallbo Visa inlägg
    Maptun:s programvara har en opption där man kan få en växlingsidikator längst till vänster. Uppenbart hade SAAB lagt in en sådan symbol, men jag har aldrig sett att det funnits som option i SAAB:s konfig för NG9-3.

    Tyvärr anger Maptune att det finns en bugg i SAAB:s programvara i vissa årsmodeller. Gissa om vår har den...... Murphy

    Indikatorn tycker tex att man ska växla upp trots att 6:a är i vid "motorvägsfart"!

    Inte ens en 5/7 blink i eSID? Snälla...

    CAT
    Växlingsindikering fanns på US-marknaden på NG9-3 i början, men togs sedan bort där igen. Den kom tillbaka på MY11 på både Trionic och diesel och var då helt omgjord och mycket bättre. Det går att slå på den på alla T8 bilar och det är det som Maptuner gör (men den kanske inte är så bra).

    3,5,7 blink kommer bli konfigurerbart i eSID2!

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Växlingsindikering fanns på US-marknaden på NG9-3 i början, men togs sedan bort där igen. Den kom tillbaka på MY11 på både Trionic och diesel och var då helt omgjord och mycket bättre. Det går att slå på den på alla T8 bilar och det är det som Maptuner gör (men den kanske inte är så bra).

    3,5,7 blink kommer bli konfigurerbart i eSID2!

    //Henrik
    Uppenbart fanns de programmässigt kvar även i Svensksålda 09:er, eftersom det är vad vår bil är (sa i alla fall säljaren...). Antar att du menar när du skriver "men togs sedan bort" att det bara inte gick att beställa optionen "slå på funktionen" (för ett antal sköna stålar)? Kanske togs möjlighet just bort för att programvaran inte höll måtten.

    Hoppas att vi som var "early adopters" och givit förslag till utveckling av eSID, får "anpassat" pris på eSID2. Annars lär jag få problem att motivera utgiften......
    Just detta med 3/5/7 blink var ju min idé...

    För övrigt så fungerade den inte i morse, utan jag fick ta ut den och starta om bilen. Bilen låstes i går kväll enligt "normalrutin".

    CAT
    Senast redigerat av tallbo den 2014-05-19 klockan 00:42.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  20. #220
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Hm. Har också ett par gånger drabbats av att eSID:en inte fungerar. Koppla ur och koppla in igen så är den på banan igen. Men så kanske det inte ska vara.
    Ena gången hade bilen stått upplåst en stor del av dagen med en del spring i dörrarna, andra gången var bara en helt vanlig dag.
    Henrik, har du prissatt tvåan än?
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •