Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Billig 4WD råd

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Billig 4WD råd

    Vi bor på slätten där det inte behövs många centimeter snöfall förrän vägarna kan driva igen rejält. Vi har haft 2 relativt snöfria vintrar nu så det bör väl vara dags för rejält med snöfall.
    För att undvika att bli insnöade (höh!) så tänkte jag att vi skulle köpa en billig och rekorderlig 4WD som iaf kan ta oss till affären.

    Så, bilen bör ha vettig 4WD, gärna "äkta" och inte en massa viskokopplingar, lite extra markfrigång men framförallt bör den vara billig att äga, det är ändå en bil som inte kommer användas mer än till "skitkörningar" och tas oss genom snö, max ett par hundra mil om året.

    Jag har tittat på:
    Lada Niva. Billiga, men brukar vara knäckebröd och vad jag har hört är även en maskinella kvaliteten sisådär.
    Geländewagen. Billiga om man köper 80-talare, då kan man ju till och med få en skattebefriad. Det skall ju vara hållbara saker vad jag förstår.
    Land Rover Freelander. Billiga, man kan ju få tag på 01or för 20k! Jag har dock hört att kvaliteten även där är usel maskinellt.
    Amerikanska saker. Billigt som få, men det finns väl en anledning. Stora motorer innebär rejäl skatt också. Inte så kul kanske.
    Japanare. Finns väl en del med riktig 4WD men jag har ingen aning om dessa.

    Vad har det allvetande forumet för åsikt?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Billig 4WD råd

    jeep cherokee/grand cherokee ska vara ruggigt bra för att ta sig fram.. Men det är nog allt jag vet om dem.

    Subaru outback är ju ett jäkligt bra alternativ om man vill ha en bruksbil som kan ta sig fram överallt
    Vilken årgång / Motor som är bäst har jag dock ingen aning om.

    EDIT: Skulle jag behöva en billig vinterbil som ska ta sig fram på värmländska skogsvägar under senare älgjakt så skulle det nog bli en Subaru outback för min skull.
    Saab 9-3 Turbo X -08

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Billig 4WD råd

    Hm, jag har bedömt subaru som lite för låga för riktigt bra framkomlighet, kanske outback är ett undantag, men de var ju inte så billiga, jag hade tänkt max 25.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Billig 4WD råd

    Nissan Terrano kanske?

    Finns från några tusenlappar och uppåt, något högre frigång än vanliga bilar och byggda på rejält gammaldags vis utan krusiduller.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Billig 4WD råd

    MB G-Wagen ligger på min "att köpa lista" om det kommer en riktig jävulsvinter. De verkar dels vara halvt omöjliga att ta isönder, dels rätt lättsålda!

    Annars hade det nog fått bli en Jeep cherokee Xj, gillar på något sätt den kantiga formen på dem, Grand cherokee känns allt för kostsam avs bränsle mm. Xj finns som diesel men de har visst dålig toppkonstruktion...

  6. #6
    Sugmotor Turbofahrers avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    4
    Medlem#
    701

    Re: Billig 4WD råd

    Opel Frontera (by Isuzu)

    Vi har en 5d med 2.4l bensinmotor på vårt företag som hängt med i många år.
    Fördelningslåda 2WD/4WD och H/L
    Han som kör den bor på en av öarna här där det också är problem med snödrev på vintern.
    Når bara tassarna ner till marken tuggar den sig igenom stora mängder snö...
    Förbrukning ligger på 1-1.2l/mil och skatten kostar runt 3000kr.
    SAAB 95 SC Vector 2.0t BioPower -06, jetblack met.
    SAAB 900i Kat 5d -88, florentinergul.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Billig 4WD råd

    Plocka hem en Land rover series II eller III från England.
    du får en fin för 20 tusen.

    men det är klart sen skall man köra hem med...

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Billig 4WD råd

    Mmm, och man skall ha in den i Sverige, och det kostar att ta båten, men visst Värt att kolla på!

    Jag funderade på alla dessa "King Cab" och lookalikes. Opel Campo eller vad det heter, VW Taro osv. Finns ju rätt många att välja på. Är de kanske för hårt körda oftast?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Billig 4WD råd

    Kom på en bra 4wd bil till om nu inte komfort är högsta prio

    volvo valp

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Billig 4WD råd

    Det var mitt förstaval också, men det sågades med fotknölarna av nån annan i familjen

    http://www.blocket.se/kristianstad/Merc ... w=0&last=1

    Vad tror ni?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Billig 4WD råd

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det var mitt förstaval också, men det sågades med fotknölarna av nån annan i familjen

    http://www.blocket.se/kristianstad/Merc ... w=0&last=1

    Vad tror ni?
    Jag har kikat på den några gånger också, riktigt mysig bil, ser bra ut och jag tror att med små medel typ omlackering av plåtfälgarna lite komplettering och upputsning så kan man nog få den riktigt bra. Plus för skattefri och låga driftkostnader. Tror inte ens de drar fruktansvärda mängder soppa och reservdelar krävs ju främst för de vanliga prylarna som hjulupphängning mm. Den har faktiskt gått relativt kort sträcka för å va en Geländewagen också, finns rätt många +40k milare

    Jag hänger gärna med o kikar!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Billig 4WD råd

    Brukar möta en Niva ibland och chauffören har alltid hörselskydd Å andra sidan, du får en ny Niva för strax över 100k.

    I mina trakter är det Subaru som gäller för dom som vill ha god framkomlighet med en vanlig bil med någorlunda komfort.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Billig 4WD råd

    Inte aktuellt att sälja av några av dina saabar och köpa en 9-3X istället? Då kan du med glädje använda den året runt.

    Vill du vara extra cool skaffar du coilovers som du använder på sommaren och trycker ner bilen i backen och skruvar dit original grejer till vintern
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Billig 4WD råd

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    ,men det sågades med fotknölarna av nån annan i familjen
    Har sonen redan sådan makt Jag tror du behöver köra att din vilja står ute i skogen och växer....Det gjorde mina föräldrar. Det funkar på alla åldrar.

    Suzuki Swift och Fiat Panda? Vad kostar de?

    För 25k sek blir det gamla vagnar. Risken att kraftöverföring med fördelningslådor och annat krafs blir en dyr affär.

    Har en kille på firman som sprätter upp en båt med en Jeep Cherokee. Håller ihop men drar bränsle något grymt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Billig 4WD råd

    Haha, niva är bullrigt har jag förstått, hörselskydd verkar höra till standardutrustningen.
    9-3X i all ära, men såna där elektroniska 4WD brukar inte hjälpa mycket när snön ligger halvmeterdjup. Då gäller smala däck och 100% drivning på alla hjul, 3 manuella diffspärrar.
    Med tanke på att körsträckan kommer vara under 500 mil så är det ju inte kul att betala närmare 5-siffrigt i skatt...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Billig 4WD råd

    Niva är ju riktigt billigt och "bra". Galonklädsel och obefintlig komfort. Slitstark och framkomlighet som få.
    Köp en sån, ha den i skogen på nån jeepträff på sommaren och nyttofordon på vintern.

    Kuriosa: kompisen min lånade en Niva en vecka, han fick ta livet av den om han kunde sa ägaren, och som vi körde!! Överallt och hur som helst gick det! 4 nittonåriga killar som tillbringade flera timmar varje kväll på skjutfältet, grusvägar, åkrar.... Man kom hem blöt om fötterna då det rann längs golvet i dom djupaste vattenpölarna. Stereon vi hade på golvet fick läggas i knät på nån när det gick som värst. . Skulle mäta 0-100 tid då den var anmärkningsvärt slö! Vi gav upp vid en och en halv minut, , då var vi uppe i 86 och vägen tog slut...
    /M
    Akta skinnet!

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Billig 4WD råd

    Jag har den perfekta bilen till salu !
    En Daihatsu Feroza-92, 4WD
    Otroligt fint skick för att vara gammal och även om den är bullrig så är det tiotusen gånger mer bil än en Niva som är i ungefär samma storlek.
    Reparerad av mig i flera år, nyligen ny kamrem och service. Nytt handtag på förardörren.
    Tidigare ägare var nån bilradionörd så den är fullsmetad med gamla slutsteg och gud vet allt. Hela bilen är troligen pedantskött från dag ett. Huv, front, och vindruteram nylackat. Nån liten rostprick i nån skärmkant.
    Original softtop medföljer också. Fina sommar och vinterhjul.
    Står dock sex mil väster om Sundsvall.
    Bilen står på mig men jag förmedlar den bara åt en bekant och han har begärt 15000

  18. #18
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Billig 4WD råd

    Subaru Forester.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Billig 4WD råd

    Hej,

    Appropå 9-3X
    www.garaget.org/?car=268780&image=2968017
    Tuggar på rätt bra i snön (var tvungen att ploga lite framför garageporten), dock så behövs automat för att orka i riktigt djup snö, har jag noterat....

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Billig 4WD råd

    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Billig bas, help?
    Av lars.b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 17:40
  2. Billig lambdamätare - var?
    Av JJO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •