Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

  1. #1

    köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Vad ska man tänkta på när man ska köpa en 9-3a diesel årsmodell 08-10?
    Finns det några vanliga fel? någon man bör passa sig för

    Tacksam för svar

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Hej!

    Finns faktiskt inte mkt negativt om de bilarna, vissa har väl haft lite problem med partikelfiltret men det har ja för mig var på den mindre dieselmotorn.

    Mor å far har en 9-3 Aero SC TTiD -10 den har tuffat på i 9000mil utan några som helst problem. Det ända ja kan komma på var ett kablage ABS/ESP som hade ärjat och bytes ut på garanti men det var när bilen inte ens hade rullat 1000mil

    Ända är att man måste vara jätte noga med vad man använder för olja till den motorn. Måste vara en 0w40 och rätt klassning GMLLB025 lr Dexos2.

    Kan starkt rekommendera en TTiD gärna en Aero

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Håller med ovanstående. Inga direkta problem med TTiD. Håll koll på kamremmen och vattenpumpen. Dom ska senast bytas vid 15.000 mil. Min pump var slut redan vid 14k dock. Så då gäller att hålla koll runt dom milen.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Generator, EGR ventilen samt dpf är väl de vanligaste felen. Sistnämnda uppkommer om man kör mycket korta sträckor främst på låga varv så att avgastemp inte kommer upp till dryga 600 grader så att regenerering kan starta. Denna modell saknar ju virvelspjäll gudskelov. TTID lider av samma problem med dpf som 1.9TID men det beror på hur man kör. Finns många skrönor att man ska byta filtret med jämna mellanrum mm. Kör bilen lite hårdare så löser sig den saken.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Var inte generatorproblemen enbart på TiD?

    EGR problem har jag inte hört så mycket om på TTiD. Men de kanske finns & isf kanske företrädelsevis hos de som kör korta sträckor?

    Gällande eventuella problem med igensatt DPF, så är det inget specifikt för Diesel SAABar. Det är likvärdigt för alla DPF försedda bilar. Så vet man med sig att det mest är korta körningar där en >bensinmotor< inte ens blir varm, då skall man inte ens tänka på en DPF försedd diesel. För en modern diesel genererar så lite värme att man behöver tillsatsvärmare under 8-10 plusgrader, så det tar än längre tid för att få den varm. Å värmen behövs för att starta regenerering av DPF.

    Tänk även på risken för bakterietillväxt i tanken, vilket skapar en slemmig konsistens. Så om man tankar sällan (kör lite), så kan man få problem. Dieselbränslefilter bör bytas oftare än rekommenderat för att slippa få stillestånd. Kanske t.o.m. varje service.

  6. #6

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    va kostar det med kamrems byte?

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av uffen
    va kostar det med kamrems byte?
    Cirka 8-10k kostar 15000mila servicen på aukt.saabverkstad som är byte av kamrem, vattenpump med mera utöver vanlig service.

    Något man alltid ska testa är dieselvärmaren! Det är fullt normalt att den har sotat ihop efter 10.000mil, men kan också klara sig förevigt utan service. Sen i udda fall kan saker i värmaren vara skadat/slitet (förbränningskammare, strumpa, packningar osv) och även elektronikboxen till kan vara trasig. Man kan göra allting själv om man vill, delarna är billiga. Elektronikboxen är dyr.

    TTID är en grymt trevlig bil som är väldigt driftsäker enligt mig! Vi har haft lite otur med våran men aldrig blivit stående
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    jag tänkte ha den som pendlar bil, går dom billigt när man åker motorväg?
    är det skillnad på bränsleförbrukningen mellan dom olika diesel motorerna eller är det samma motor med olika hk?

    hur ofta är service intervallerna?

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av blomquist_87
    jag tänkte ha den som pendlar bil, går dom billigt när man åker motorväg?
    är det skillnad på bränsleförbrukningen mellan dom olika diesel motorerna eller är det samma motor med olika hk?

    hur ofta är service intervallerna?
    Ja dom går fruktansvärt billigt tycker jag. Vi har en MY2008 Aero sedan. Ligger på cirka 0,50-0,55l/mil motorväg i 120-130km/h med 18" hjul och lite packning i bak. Och då är det när jag kör som har lite tung fot.

    Det är olika utväxling på årsmodellerna så det lär skilja lite lite i förbrukningen. Men det är nog försumbart och ses mest i testcyklerna biltillverkarna använder sig av, främst emissionerna osv där som då var viktigt. På nyare årsmodeller finns TTID med olika effekt. Eftersom det nog bara är mjukvaruskillnad så är det nog mest körstilen som påverkar. Skulle kunna vara så att 180hk varianten drar minst för där är det mera vrid som hjälper till på låga varv i höga växlar?

    Testa farthållaren också! Vår går oftast inte att använda pga bilen rycker med den inkopplad och ingen kan ta reda på vad det är verkar det som.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Vi servar vår med 1500mil intervall och endast Mobil1 NewLife 0w40 olja, vilket alla borde göra. Men jag tror det har funnits olika intervaller och det går att ändra bilens inställning på hur ofta den ska säga till. Från början sa saab 1500mil på GM Dexos oljan och 3000mil på Mobil1 som då var longlife-service. Vad som är det senaste som gäller vet jag inte. Vi byter olja+filter minst en gång per år eller max 1500mil.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #11

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    dum fråga kanske.
    är alla ttid från årsmodell 08-framåt?
    för på vissa står det bara 1.9tid

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    TTID introducerades 2008 men TID fanns ju också parallellt med TTID. Angående förbrukning verkar ju alla oavsett packnig/husvagn och hastighet ligga på 005-0,55l/mil vilket jag starkt betvivlar men men man måste bilda sig en uppfattning själv.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    TTID introducerades 2008 men TID fanns ju också parallellt med TTID. Angående förbrukning verkar ju alla oavsett packnig/husvagn och hastighet ligga på 005-0,55l/mil vilket jag starkt betvivlar men men man måste bilda sig en uppfattning själv.
    Packning på ~50kg hit eller dit slår nog inte märkbart på förbrukningen. Men en husvagn måste ju göra minst 0,1liter/milen skillnad! Märker stor skillnad på hastighet också. Landsväg runt 70-90km/h är man nere på 0,45 nånstans.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Jag ligger enligt SID just nu på ca 0,63L/mil . Då är det mest pendelmil á ca 7mil / dag, ca hälften på motorväg i 120km/h, med 19" hjul & hirsch 200hk/430Nm mjukvara. Jag kanske inte heller utövar ecodriving Hade nog kunnat få ner det något om jag velat. Men 120 gör inte direkt underverk för förbrukningen, lägre hastigheter är mer gynnsamt.

  15. #15
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag ligger enligt SID just nu på ca 0,63L/mil . Då är det mest pendelmil á ca 7mil / dag, ca hälften på motorväg i 120km/h, med 19" hjul & hirsch 200hk/430Nm mjukvara. Jag kanske inte heller utövar ecodriving Hade nog kunnat få ner det något om jag velat. Men 120 gör inte direkt underverk för förbrukningen, lägre hastigheter är mer gynnsamt.
    Hmmm det var ganska stor skillnad. Tjejen ligger stadigt på 0,62L/mil i snitt och då kör hon 1mil tur/retur till jobbet varje dag på 50-70vägar med mycket trafik och sen 3mil tur/retur 2-4kvällar i veckan på 90-110vägar med mindre trafik. Hon kör inte en km/h för snabbt, oftast tvärtom
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag ligger enligt SID just nu på ca 0,63L/mil . Då är det mest pendelmil á ca 7mil / dag, ca hälften på motorväg i 120km/h, med 19" hjul & hirsch 200hk/430Nm mjukvara. Jag kanske inte heller utövar ecodriving Hade nog kunnat få ner det något om jag velat. Men 120 gör inte direkt underverk för förbrukningen, lägre hastigheter är mer gynnsamt.
    Hmmm det var ganska stor skillnad. Tjejen ligger stadigt på 0,62L/mil i snitt och då kör hon 1mil tur/retur till jobbet varje dag på 50-70vägar med mycket trafik och sen 3mil tur/retur 2-4kvällar i veckan på 90-110vägar med mindre trafik. Hon kör inte en km/h för snabbt, oftast tvärtom
    Om du menar med stor skillnad, att min förbrukning låter ganska okej i jämförelse då det ändå är bra mycket högre hastighet & förmodligen hårdare accelerationer i mitt fall, så får jag hålla med. Jag kör även upp på Hallandsåsen varje dag, upp till ca90m öh. i en brant backe, den slukar bränsle vill jag lova. Även om jag såklart även åker nerför varje dag, så kompenserar inte det mycket på förbrukningen.
    Jag har på lugn långkörning varit nere på 0,48 (enligt SID) i somras. Vill minnas att jag varit lägre än så, 0,42 när det var svalare ute i november, när inte AC & värme påverkar så mycket. Den tidigare ägaren hade varit nere på 0,38 vid en lugn landsvägskörning på 30-90 väg. Så det går att hålla förbrukningen låg om man kan köra på lämpligt sätt.

  17. #17

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Är det lika "mycket" fel på 1.9tid 08 som dom tidigare 1.9tid?
    eller är det bara ttid som dom förbättrade?

    vad står ttid för jämtemot tid

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    TTID är i samma bil som TID egentligen. Den stora skillnaden är ju att TTID saknar virvelspjäll som bara är ett plus att det inte finns och sedan har den en variabel turbo (lite felaktigt kanske att kalla det för dubbelturbo vet inte) TTID verkar ju vara miljöklassaad och släppa ut 119g CO2. Den har mindre bekymmer än 1.9TID. Jag tror det beror på detta jävla virvelspjäll som pajjar, sotar igen EGR samt sätter igen DPF. Som sagt det är inte bara SAAB som har problem med detta. Fråga V50 2.0d ägare så är det inte nöjda vill jag lova. SAABen är ju dock bland de dyraste om man ska byta dpf men det finns eftermarknadsfilet för 4000 spänn istället för 25000 på SAAB
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    TTID är i samma bil som TID egentligen. Den stora skillnaden är ju att TTID saknar virvelspjäll som bara är ett plus att det inte finns och sedan har den en variabel turbo (lite felaktigt kanske att kalla det för dubbelturbo vet inte) TTID verkar ju vara miljöklassaad och släppa ut 119g CO2. Den har mindre bekymmer än 1.9TID. Jag tror det beror på detta jävla virvelspjäll som pajjar, sotar igen EGR samt sätter igen DPF. Som sagt det är inte bara SAAB som har problem med detta. Fråga V50 2.0d ägare så är det inte nöjda vill jag lova. SAABen är ju dock bland de dyraste om man ska byta dpf men det finns eftermarknadsfilet för 4000 spänn istället för 25000 på SAAB
    Alla TTiD är inte miljöklassade.

    TTiD har dubbla turboaggregat, det är ju det som TT står för, en turbo för lägre varvtal & en för högre varvtal.
    http://www.maptunparts.se/motordelar/tu ... 08-12.html
    Sen att det inte är en TwinTurbo i klassisk bemärkelse där båda jobbar symetriskt & samtidigt, tja...

  20. #20

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Vad tycker ni automat eller manuell växellåda? är det något problem med någon utav lådorna?
    Är alla 08 å framåt 6 växlade lådor?

Liknande ämnen

  1. Sportavgassystem NG9-3 SC 1,9TTiD?
    Av slipztream i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •