Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 95

Ämne: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

  1. #41
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Eller moster Agda...
    Ja precis jag tycker det alltid är intressant att be ägaren att köra bilen först vid en provtur så vet man vad bilen fått "genomlida".
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Koppling och dubbelmassesvänghjul är ett dyrt och inte helt ovanligt haveri även på ttid.
    Vi har en 9-3sc-08 ttid automat och den vill ha 0,6-0,7l/mil vid normal körning dvs ingen ecodriving. Detta med en massa barnstolar i och rullandes på 18". Ttid har visst virvelspjäll men av en bättre konstruktion. Egr kan behöva en rengöring ibland, men de är också annorlunda mot tid. Driftsäker, men inte jättebillig att åka i.

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Bla bla bla SAAB är världens bästa bil!!! Och Ttid är världens bästa SAAB..

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Allvarligt talat... Nja! Idag hade jag köpt en 2,0t istället. Drar inte så mycket mer och är billigare i underhåll. Dessutom upplever jag att de extra kilona (diesel och automat)över framvagnen tar bort en hel del av körglädjen i 9-3an. Men visst är det väl den bästa (saab) dieseln?

  5. #45
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Har varit utrikes på tjänsteresa en vecka, så jag har inte kunnat testa hur det drar över 3000rpm förän idag. Men jag kan säga att där är inga döda sillar. Nu har jag 200hk/430Nm Hirsch, men det är så sett ingen enorm skillnad mot original 180hk/400Nm. Hur som så drar det fint ända upp till rödmarkeringen. Jag har den höga utväxlingen & får 80km/h i 2:an, 130km/h i 3:an & 180km/h i fyran. Sen ville jag inte utmana mer då det regnade rejält & var vatten i spåren på vägen.

    Så om det dör vid 3000rpm är det troligen något vajsing runt den stora turbon av de två. Turbon behöver inte vara sönder, utan det är väl mer troligt att det är någon slang som läcker eller wastegate som inte stänger, alternativt någon elektronisk reglerventil som hakat uppsig.

  6. #46

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Är automat bilarna lika låg varvade som manuella?
    Funderar på automat, är de möjligt att åka så att den drar runt 0,55 på motorvägen?
    Jag kommer köra lugnt och ligga på 110-115.

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av blomquist_87
    Är automat bilarna lika låg varvade som manuella?
    Funderar på automat, är de möjligt att åka så att den drar runt 0,55 på motorvägen?
    Jag kommer köra lugnt och ligga på 110-115.
    Min automat låg runt 0,6 i 110-115km/h
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #48
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av blomquist_87
    Är automat bilarna lika låg varvade som manuella?
    Funderar på automat, är de möjligt att åka så att den drar runt 0,55 på motorvägen?
    Jag kommer köra lugnt och ligga på 110-115.
    Min automat låg runt 0,6 i 110-115km/h
    Då hade du 17" fälgar. Minns du varvtalet i 110km/h? Jag tror vår manuella går på 0,5-0,55 i 110. Men då är den sedan om det påverkar? Däckval och däcktryck påverkar mer än man tror också. Jag har kört pilformade däck med 2,7-2,8bar i och kunde inte komma under 0,6 i motorvägsfart. Men med bra däck och 3bar i så kliver man ner 0,5dl/mil. 16" vinterhjulen drar bilen mindre på, tror de är 195 breda, men med dubb i som antagligen ökar tyngd+rullmotstånd?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #49

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Vid regenereringen av partikelfiltret kan det komma diesel i motoroljan. Flera avbrutna regenereringar (om man kör korta sträckor) kan leda till att oljenivån blir så hög att motorn börjar dra in av den och förbränna den. Det som händer då är att motorn varvar för fullt tills den skär ihop (finns ju ingen tändning att stänga av på dieselmotorer!).

    Det är mycket sällsynt, men har hänt, även på andra bilmärken oxå.

    Kolla oljenivån och övervaka den. Det kan vara knepigt att få en bra bild av nivån. Oljestickorna på Fiat-motorerna är helt värdelösa.

    Det lär gå att ta bort EGR/DPF om man önskar.
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Sv: Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av sandback
    Vid regenereringen av partikelfiltret kan det komma diesel i motoroljan. Flera avbrutna regenereringar (om man kör korta sträckor) kan leda till att oljenivån blir så hög att motorn börjar dra in av den och förbränna den. Det som händer då är att motorn varvar för fullt tills den skär ihop (finns ju ingen tändning att stänga av på dieselmotorer!).

    Det är mycket sällsynt, men har hänt, även på andra bilmärken oxå.

    Kolla oljenivån och övervaka den. Det kan vara knepigt att få en bra bild av nivån. Oljestickorna på Fiat-motorerna är helt värdelösa.

    Det lär gå att ta bort EGR/DPF om man önskar.
    Sannolikheten för att råka ut för det typ en på flera hundra tusen.
    Det har ingenting med Saab att göra alls egentligen utan är en grej med ALLA dieselmotorer. Och risken är högst på äldre bilar som inte har partikelfilter.

    Sluta skräm upp folk i onödan.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #51
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Volvo återkallade bilar pga detta
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Hej, jag kör en Aero TTiD -09 med MapTun steg 1 och kör absolut inte ecodriving och den rullar på 20" snittade gelleråsen ToR 0,7l ( dock VÄLDIGT inspirerad körning och hastigheter en bit över lagliga hastigheter
    När jag hade 19" och ett 11 kubiks hyrsläp med ett helt kök + vitvaror i så låg det så drog den 0, 73 ( Med tomt släp drog den 0,75 ?!?)
    Med 18" vinterdäck och landsvägskörning och 100-120km/h drog den 0,45
    Mycket trevlig bil har bara bytt bromsdelar , främre rör med flexdel och EGR-ventil på den
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Min aero -08 automat drar ganska stadigt 0,68.
    Kör nio mil om dan, både motorväg och 30 sträckor.
    Har inte fått den mycket lägre på långkörning, men har heller inte ansträngt mig nämnvärt. Vad jag förstår så drar automaten en del mer än den manuella.
    Är sjukt nöjd med min.

    Jakob
    Saab 9-3 Aero Biopower -09
    Dodge Dart GT - 70

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Jag får intrycket av att automatbilar är väldigt mycket mer beroende av körsättet när det gäller förbrukningen. En kollega kör en TTID automat (tror det är MY09) och han hävdar att han lätt kommer ned i 0.46-0.48 vid ecodriving, men motorvägsfart inklusive en del inspirerade omkörningar kan lätt ge 0.67-0.69

    Han är i stort sett väldigt nöjd med sin bil, om jag minns rätt har den rullat cirka 13000 mil och det enda allvarliga som har bytts var EGR-ventilen. (Surprise, surprise....) Jag vet att han däremot inte är speciellt nöjd med knirr och knarr i inredningen.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  15. #55
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Jag vet att han däremot inte är speciellt nöjd med knirr och knarr i inredningen.
    Jag hade en massa knirr i min ena 9-3:a. Det var täcklocket på bakre ändan till mittarmstödet som skapade detta ljud. Så jag tog av det & tejpade med filttejp ( Av denna typen http://shop.speedparts.se/sv/prod/unive ... 55019.html ) runt kanterna & sedan på med locket, sedan har det varit tyst.

  16. #56

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Tack för alla svar!

    Nu så är man Saab ägare då, det vart en 9-3 ttid års 10 med vectro, actriv och TX utrustning/paket.

    Är det värt att chippa den? Märker man nånting på bränsleförbrukningen? Ja har läst att på företag som chippar och där står det att det kan minska med upp till ca 10%, men ja ville veta om det ligger någon sanning i den.

    Ni som har chippat TTID kan väl kommentera va ni tycker om det.

  17. #57
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Grattis!

    Nu vet vi inte om du har en 130hk, 160hk eller 180hk. Men tänk på en sak när det gäller effektökning. 1,9L & 180hk/400Nm (om du nu har den) är ganska hög litereffekt redan där. Hirsch som plockar ut 200hk/430Nm är ett gränsfall & ganska maxxat enligt trovärdig källa. Så tänk dig för om du väljer leverantör på effektuppgradering. Hur som så får jag säga att Hirsch-mjukvaran lirar riktigt bra. Men så är de ju också fabriksgodkända. Så de bör ju ha koll på vad som är lämpligt.

    Någon direkt bränslebesparing tror jag dock inte att du kommer göra om du trimmar en TTiD. För de är ju ganska snåla som de är i originalutförande.

  18. #58

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Grattis!

    Nu vet vi inte om du har en 130hk, 160hk eller 180hk. Men tänk på en sak när det gäller effektökning. 1,9L & 180hk/400Nm (om du nu har den) är ganska hög litereffekt redan där. Hirsch som plockar ut 200hk/430Nm är ett gränsfall & ganska maxxat enligt trovärdig källa. Så tänk dig för om du väljer leverantör på effektuppgradering. Hur som så får jag säga att Hirsch-mjukvaran lirar riktigt bra. Men så är de ju också fabriksgodkända. Så de bör ju ha koll på vad som är lämpligt.

    Någon direkt bränslebesparing tror jag dock inte att du kommer göra om du trimmar en TTiD. För de är ju ganska snåla som de är i originalutförande.

    Det är en 180hk

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    163
    Jag har en 9-3 SC TTiD aut 2008 med MapTun steg 1 (210hk/450Nm). Apropå diskussionen med hur långt de drar så drar min lika glatt upp till rödmarkeringen som en bensinare, där ser jag ingen skillnad. TTiD:n är ju ganska varvvillig för att vara en diesel. När det gäller förbrukning däremot så har jag aldrig varit i närheten av de siffror ni beskriver här. Min drar fram och tillbaka till jobbet 0,75-0,80 l/mil vilket med lite eftertanke nog inte är så dåligt, jag har ju väldigt mycket vägarbeten, köer och trafikljus på vägen och jag jobbar i centrala Göteborg. När vi körde med full bil till Branäs på den sega 70-80 km-vägen som är ända från Bohus upp till Branäs så hamnade jag dock på 0,55 l/mil vilket jag var väldigt nöjd med.

    Skickat från min Galaxy S4 via Tapatalk 4
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  20. #60
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag ligger enligt SID just nu på ca 0,63L/mil . Då är det mest pendelmil á ca 7mil / dag, ca hälften på motorväg i 120km/h, med 19" hjul & hirsch 200hk/430Nm mjukvara. Jag kanske inte heller utövar ecodriving Hade nog kunnat få ner det något om jag velat. Men 120 gör inte direkt underverk för förbrukningen, lägre hastigheter är mer gynnsamt.
    Har de senaste veckorna kört lite mer "eco" bara för att testa & då har förbrukningen gått ner från 0,63L/mil till 0,59L/mil enligt SID, med samma pendelmil. Jag har inte nollat SID från att den stod på 0,63L/mil, så det måste ju innebära att förbrukningen är lägre ändå för att kunna sänka medelförbrukningen.
    Jag har fortfarande i det mesta hållit samma hastigheter, men accelererat upp snabbare, växlat så varvtalet legat lägre & rullat/motorbromsat mer än att pedalbromsa när så varit lämpligt. Ja en något mjukare körning. Går förmodligen att komma ner något lite till på denna typ av körning.
    Denna 0,04L/mil i minskning skulle ge mig ca 5lit mindre förbrukning per månad. Så ca 70kr. Det blir nästan en tank per år. Är det värt det? Tja...

Liknande ämnen

  1. Sportavgassystem NG9-3 SC 1,9TTiD?
    Av slipztream i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •