Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Avgasrör från 62l tank på 52ltank ng9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9168

    Avgasrör från 62l tank på 52ltank ng9-3 -04

    Hej

    Är det någon som vet om ett catback från 9-3 biopower med 62l tank passar på min 9-3 med 52l tank.

    Avgasröret är ett 3" twin system så är lite sugen på att byta från mitt org dålda rör.
    900 t16, ng9-3 320hk, ng9-5 Aero

    nr.9168

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541

    Re: Avgasrör från 62l tank på 52ltank ng9-3 -04

    Nej det passar tyvärr inte. Här är två bilder från Simons hemsida så ser du skillnaden i böjen vid bränsletanken:




    (allting går ju iofs att bygga om, och det avgassystemet du hittat är ju snuskigt billigt så det kanske är värt det om du är duktig på att modifiera avgassystem)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9168

    Re: Avgasrör från 62l tank på 52ltank ng9-3 -04

    Kanske går att köpa den delen löst på bilden annars å kapa innan första dämparen, tack för bilden den ger bra överblick.
    900 t16, ng9-3 320hk, ng9-5 Aero

    nr.9168

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 066
    Medlem#
    7289

    Re: Avgasrör från 62l tank på 52ltank ng9-3 -04

    Citat Ursprungligen postat av m.mannen
    Kanske går att köpa den delen löst på bilden annars å kapa innan första dämparen, tack för bilden den ger bra överblick.
    Mja, det räcker inte med bara böjen runt tanken, tittar du på bilden ser du att det skiljer på röret som första dämparen sitter i också.

    Men å andra sidan är det du är intresserad av ett tretumssystem, vet dock inte vilka som gör 3" twinpipe till 9-3SS, inte Simons 2,5" som bilden ovan visar iaf, kan ju skilja sig med rördelarna där. kanske räcker att byta den delen då, om du vet vilka som tillverkat systemet.

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541

    Re: Avgasrör från 62l tank på 52ltank ng9-3 -04

    Det systemet som ligger på blocket ser lite annorlunda ut faktiskt så om man kan få till böjen vid tanken själv så går det nog att få ihop det:

    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941

    Re: Avgasrör från 62l tank på 52ltank ng9-3 -04

    Nu är jag inte 100% på detta, men...
    Vad jag vet så ska ett avgassystem till bilar med stora tanken även passa på bilar med lilla tanken. Men såklart inte tvärt om. Det som skiljer är ju att kröken är större på ett avgassystem till stora tanken. Det sitter en upphängning (krok) ute på vänstersidan som används av avgassystem med stora tanken. Det kan ju dock vara som så att denna upphängning saknas på bilar innan stora tanken kom i produktion med BioPower bilarna. Jag har ivf lilla tanken på två av mina 9-3:or & de har även denna upphängningskroken som används till ett "stora tanken avgassystem". Bilar med lilla tanken saknar såklart även värmeskölden som finns över kröken till stora tankens avgassystem, men den går att komplettera med om man vill.
    Så det ska bara vara att man får lite extra onödigt långt rör under bilen om man monterar ett sådant system, men det spelar mindre roll.

    Tänk även på att det kan skilja i främre delen på anslutning mot flexrör & katt. Det finns lite olika utföranden på detta genom årsmodellerna. Men de går att få ihop med anpassning av rör.

Liknande ämnen

  1. Missljud från avgasrör. (downpipe)
    Av potti i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 01:01
  2. Acc skillnader varmt/kallt/full tank/halv tank/ACC av-på
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 08:46
  3. Hur få loss bränslepump från tank på 9000CD?
    Av Bob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •