Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: HDD not installed?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    HDD not installed?

    Igår kväll tyckte min dotter att det var en bra idé att drämma min laptop i bordsskivan. Hördes in till grannen tror jag.

    Nu är det bara svart med ett litet meddelande om "no operative system found". Tryckte f2 vid uppstart och kom in i BIOS. Där står det under HDD: not installed.

    Bara att kasta och köpa ny dator? Kostade bara 3500 men funkade fint.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 935
    Medlem#
    Dolt

    Re: HDD not installed?

    Börja med att kontrollera om hårddisken fysiskt sitter som den ska. Har du tur så har den bara lossnat lite vid kontakten.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Hej igen!

    Tog ur och satte i hårddisken igen = ingen skillnad.

    Tog en hårddisk från en gammal skrotad dator och datorn startade igen (dock med en miljon felmeddelanden från Windows (tror den gamla körde Windows XP, den trasiga hårddisken kör Windows 7).

    Det pekar väl på att hårddisken har kraschat för gott? Nu har jag ingen koll alls (hoppas på er!). Kan man köpa en lös ny hårddisk? I så fall, hur får man in ett operativsystem på den? Tackar för alla uppslag!

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: HDD not installed?

    Hårddisken är död, de är alltid känsliga för stötar och speciellt när de är igång

    Ja lösa hårddiskar går köpa lite varsomhelst, komplett.se t ex. Kostar några hundra kronor bara.

    Fick du med några skivor till datorn? I så fall brukar några av de vara för installation/återställning av Windows. Fick du inte med några skivor brukar tillverkaren av datorn kunna skicka ut skivor, ibland gratis och ibland kostar det 2-300kr ungefär.

    Det man kan göra också är leta reda på "rätt" skiva från nån kompis eller nånstans på internet... Det som egentligen styr om det är en laglig kopia är licensnumret som du matar in och det står under datorn på en klisterlapp, ibland kan det sitta under batteriet eller under nått täcklock.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Glad att jag säkerhetskopierade alla foton för ett tag sen...

    Ringde till Acer och de vill ha 500 kr + moms för att skicka en windows recovery CD... Låter lite surt. Ta gärna emot länkar på var man kan ladda hem Windows 7 (har ju en giltig licens!) och hur man går tillväga (via en USB stick?)

    Deras bud på hårddisk var att beställa från Zandparts.com. Där kostar en 500 Gb variant strax över 1000 kr. Runt fyrahundra på Komplett.se låter roligare.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 132

    Re: HDD not installed?

    köp en ssd (utan rörliga delar) så överlever den nog nästa gång dottern drämmer till datorn...

    jag är åxå trött på microsofts skit med licensnycklar och skivor som inte passar ihop, man har installerat hälften så säger den att nyckeln inte är rätt... trots att man har originalnyckeln under datorn och en originalskiva bara att den hörde till en annan dator...

    I detta fall, kör in en valfri annan nyckel som passar till den skiva du lånar, sen tror jag man kan ringa micro$oft och få nyckeln ändrad eller ändra själv... eller köra vidare på den lånade nyckeln... Du har ju rent mjöl i påsen!

    Risken är att det om du går rätt väg och beställer skivor och "rätt" hårddisk blir dyrare än att köpa en ny dator...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    420

    Re: HDD not installed?

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Ringde till Acer och de vill ha 500 kr + moms för att skicka en windows recovery CD... Låter lite surt. Ta gärna emot länkar på var man kan ladda hem Windows 7 (har ju en giltig licens!) och hur man går tillväga (via en USB stick?)
    http://www.sweclockers.com/artikel/1567 ... -usb-minne

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Det där var en utmärkt länk

    Åkte till Kjell&Co och köpte en SSD disk (128 Gb) och installerade. Det verkar i alla fall ha funkat för nu står hårddiskens namn och modellnr í BIOS.

    Laddade hem skivspeglingsfilen på barnens dator till ett USB stick (filen är på 3.1 Gb). Ändrade i BIOS till att boota från USB sticken. Startade om datorn och fick samma felmeddelanden som innan????!!

    Först:
    PXE-E61: Media test failure, check Cable
    PXE-N0F: Exiting Broadcom PXE ROM

    Sen svart ruta och ´"No operating system found"

    Så nu sitter jag lite fast. Har ni några idéer? Känns som den försöker boota från hårddisken fast jag ändrat i BIOS.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    420

    Re: HDD not installed?

    Jag tror att du ändå inte har lyckats ställa in rätt i BIOS så att den bootar från USB stickan.

    På något moderkort så fick jag lov att välja boota från hårddisk, och sedan vilken hårddisk =USB stickan (USB minnet uppfattades som en USB-hårddisk av datorn) och på ett annat moderkort så uppfattades USB stickan som en USB-diskettenhet så jag fick lov att välja boota från diskett för att få igång datorn.

    Jag vet att jag på min nuvarande Acer Aspire någonting kunde aktivera boot menyn i BIOS så att jag kan trycka F12 och där välja boot ordning, men jag kommer inte ihåg ifall jag gjorde någon ytterligare inställning när jag installerade om den senast.

  10. #10
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: HDD not installed?

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Laddade hem skivspeglingsfilen på barnens dator till ett USB stick (filen är på 3.1 Gb).
    Följde du verkligen instruktionen då och använde Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool för att skriva iso-filen till usb-minnet? (det framgår inte riktigt, från det du skrev där nämligen så verkar det som att du bara la iso-filen rakt på minnet).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    420

    Re: HDD not installed?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Laddade hem skivspeglingsfilen på barnens dator till ett USB stick (filen är på 3.1 Gb).
    Följde du verkligen instruktionen då och använde Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool för att skriva iso-filen till usb-minnet? (det framgår inte riktigt, från det du skrev där nämligen så verkar det som att du bara la iso-filen rakt på minnet).
    Har du en till dator hemma? Börja med att pröva ifall du kan starta upp den datorn från USB minnet. Då vet du att själva USB minnet fungerar och är bootbart.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Laddade hem skivspeglingsfilen på barnens dator till ett USB stick (filen är på 3.1 Gb).
    Följde du verkligen instruktionen då och använde Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool för att skriva iso-filen till usb-minnet? (det framgår inte riktigt, från det du skrev där nämligen så verkar det som att du bara la iso-filen rakt på minnet).
    Där har vi sannolikt problemet! Fick uppfattningen att download tool inte behövdes.

    Men genast stöter man på problem... Download tool säger att jag behöver en bootsect.exe fil för att kunna göra en bootbar USB stick. Så nu letar jag efter någonstans att ladda hem den.

  13. #13
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: HDD not installed?

    Här har du en guide till, där finns även länk för att ladda ner bootsect.exe
    http://kyleabaker.com/2011/12/29/create ... it-window/
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Där kom jag några steg längre på vägen!

    Nu har jag en fungerande USB enhet och jag har bootat datorn med den. Men under installationen kommer frågan om produkt nyckel, och min är inte OK.

    "Produktnyckeln matchar inte Windows-SKU". Jag valde Windows 7 Professional Edition Svenska 64 bit. Det fanns inte någon länk till svensk Home Edition 64 bit.

  15. #15
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: HDD not installed?

    Du kan inte använda din nyckel med Pro-versionen, måste ha Home.

    Men enligt utsago från ett annat forum kan du koppla in USB-minnet på en annan dator, gå in på det och leta upp filen ei.cfg (ligger i en mapp som heter "sources"), detta gör att när du sedan startar på usb-minnet så kan du välja vilken version av Windows du vill installera.... så kan du ta Home-versionen istället.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Ja jäklar, det stod ju också i instruktionen!

    Nu har jag tagit bort ei.cfg filen från skivavbildningsfilen och gjort en ny USB-sticka.

    Startade datorn från USB men hamnade i alla fall i produktnyckelproblem. Det kan kanske ha att göra med att det redan finns en halvfärdig installation av professional edition på hårddisken?

    Så nu är frågan, hur rensar man en hårddisk i Win 7? Förr kunde man ju köra format c:
    Men det var 100 år sen...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Det skall tydligen inte behövas, en ny installation rensar allt gammalt.

    Det som är problemet nu är att jag aldrig får upp någon ruta för att välja version av Win 7 när jag installerar från USB (utan den där filen). Det säger direkt att jag håller på att installera Professional Edition...

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    Uppdatering´:

    ei.cfg removal tool som länkades till i artikeln tog aldrig bort filen, så nu har jag gjort det manuellt. Och det fungerade! Nu kunde jag välja Home Edition och min produkt nyckel blev accepterad.

    Datorn är igång!!

    Dock saknar jag helt drivrutiner till en väldigt massa saker, inte riktigt så plug and play som man kunde tro. Men det får bli morgondagens utmaning. Stort tack till er alla

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    685

    Re: HDD not installed?

    För att avsluta tråden: allt funkar, alla drivrutiner uppdaterade och Officepaketet inlagt.

    Det är helt sjukt vad datorn är snabb med den nya SSD hårddisken. Det kan jag rekommendera till alla! Att starta Word tar ungefär en halv sekund

Liknande ämnen

  1. 2006+ King Cobra installed with machines compressor housing
    Av perkj i forum International SAAB related talk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •