Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastigheter!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    80

    Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastigheter!

    (Bilen har OpenSID om det behövs kompletterande data)

    Man får ju skylla sig själv att man inte tar sig tid att sköta om grejorna när varningssignalerna lyser en rätt i ansiktet, men så har det blivit och nu är det i grevens tid att reparera innan både bilen och jag själv omkommer.

    En längre tid har motorlampan lyst men bilen har gått ändå. Efter diverse pyssel med jämna mellanrum har jag konstaterat att EVAP backventilerna måste bytas. På senare tid har ett nytt fenomen dykt upp och det är att under 50 så STINKER det avgaser alternativt bränsleångor genom ventilationen. När det går fortare känns inget, men jag misstänker att ångorna helt enkelt blåser undan från där det annars sugs in. Fler som råkat ut för detta och vad är det i så fall som behövt bytas?

    Jag hade satsat på att nån skarv i avgasssystemet gett upp om det inte vore för att bilen går precis så tyst som den ska. Jag har lyft av en batteripol några gånger över dan på jobbet och då lyser inte motorlampan igen förrän efter halva vägen på väg till jobbet igen morgonen efter (ca 8 mil efter nollad).

    Bilen rullar bra för övrigt, men orsaken till frånvaron av åtgärder är en kombination av tidsbrist och lust till nyare bil istället. Ekonomin talar dock för att rulla vidare med den här, har jag klara signaler vad som bör vara fel och inte behöver kosta på den förmögenheter så åker jag gärna vidare i den - min hittills bekvämaste bil!

    Nån som har ideer vad det kan vara?
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    Gissar att det är nått trubbel med vevhusventilationen.
    Börja med att kolla plastnippeln i ventilkåpan och kolla sedan övriga slangar till vevhusventilationen.

    Om någon slang gått sönder där brukar det lukta olja/avgaser i lägre hastigheter.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    Läs ut felkoder.

    Edit: Som påpekats nedan ska du kunna få ut felkod i SID eftersom du har aktiverat openSID.
    Signaturlös

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    80

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    @ SaabAero
    Ah, är det kännetecknet så är ju felorsaken klockren. Ska pilla med det och se om det dyker upp nåt, annars blir det uppdateringssatsen från Speedparts omgående.

    Får kolla koderna om det här inte resulterar i nåt.

    Flängde i alla fall iväg och köpte backventilerna på lunchen, tackar Rickard Enander på Toveks Bil Borås för hjälp och info.
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    Erik: Du kan se felkod rakt i OpenSID.
    Kolla symbolen Fcod så står därefter ett nummer.
    Mata in numret här: http://www.statman.info/conversions/hexadecimal.html och klicka på "to hexadecimal" så får du ett värde som motsvarar en sökbar felkod.
    T.ex. om man matar in 308 så får man 134 i svar vilket är p0134 som man då kan slå upp på t.ex. http://www.dtcsearch.com
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    80

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    Nej, nån Fcod fanns inte. nErr=1 Limp 0 och Mode 7 var de jag tyckte kändes bra att upplysa om Säger det nåt? 33 rader med koder, finns det fler versioner med andra antal?

    Däremot var det solklart vad som orsakar illa lukt nu när jag visste var titta. Slangen från ventilkåpan håller inte mer tätt än ett durkslag. Tackar för tipsen!
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    Om du har nErr=1 så finns det ju iaf en felkod.
    Testa att byta Mode och se om du kan få upp Fcod i någon av de andra "listorna".

    Klippt från en pdf om opensid:
    För att ändra mode ställer du dig på nummer 21 i listan och trycker en gång på knappen SET så att 21 ersätts med **, tryck sen igen och håll inne SET-knappen tills siffran efter mode börjar blinka. Då kan du öka eller minska den med +/- knapparna, bekräfta med SET igen när du valt siffra.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    682

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    Kolla den svarta gummislangen som går in i överdelen av ventilkåpan. När jag hade en spricka på min så stank det avgaser i kupén när bilen stod still och i låga hastigheter.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    80

    Re: Oförbränt avgas genom ventilationen vid lägre hastighete

    @ Idlewild
    Japp, det var den slangen jag menade.

    @ Cactus
    Nu har jag fått fram nåt och det slog mig att jag sett den där förr, på besiktningsprotokollet:

    P0502 - Generic
    Type: Powertrain - Vehicle Speed, Idle Control, and Auxiliary Inputs - ISO/SAE Controlled
    Description: Vehicle Speed Sensor "A" Circuit Low

    P0502 - GM
    Type: Powertrain - Vehicle Speed, Idle Control, and Auxiliary Inputs - ISO/SAE Controlled
    Description: Vehicle Speed Sensor Circuit Low Input Conditions

    Cause: No DTC P0705 set, engine speed over 3000 rpm, transmission not in P/N for over 4 seconds, conditions met for 2 seconds, then PCM detected that the VSS input was less than 3 mph.

    Vad är det för givare som spökar? Glapp, oxid, annat, eller är det ny och dyr som gäller?
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

Liknande ämnen

  1. Råttor i ventilationen...
    Av Börne i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 20:56
  2. Är ventilationen sämre i 9-3 ss än i 9-5?
    Av Ola 146 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 02:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •