Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Har idag ett KL-racing 3" system som brötar något fruktansvärt.
    Jag är ett fan av sleeper-look och funderar på om jag skulle skaffat mig ett fräscht originalavgas och kapa alldeles innan böjarna börjar bak. (Alltså efter första ljuddämparen).

    Min fundering är då om detta skulle bli för trångt?
    Bilen ifråga är en 9-5 Aero -02 med 2,5L motorvolym, GT30 och förhoppningsvis 500+ i maskin.

    Tacksam för era tankar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Tänk dig att det är vindstilla ute och du sätter dig på en cykel. När du cyklar i 5 km/h känner du inte luftmotståndet, men det finns där pyttelite. Öka till 10 km/h och luftmotståndet blir högre, men fortfarande känner du det inte särskilt. Dock om du fortsätter trampa snabbare så gör det sig allt mer kännbart, och till slut når du en inte allt för hög toppfart även om du har många växlar. Man kan säga att det samma gäller för avgasmottryck och effekt. En motor på en 100 hk med 2,5" avgas ger högre effekt med 3" (om det optimeras för båda avgassystemen), men det kanske rör sig om max 0,5 hk och inte märkbart.

    Nu finns det två huvudsakliga aspekter till din fundering. Hur mkt effekt försvinner och vad tycker turbon (och mappningen) om att "stånka" ut avgaserna? Man kan säkert diskutera ett fullflödes 2,5" halvsats, vilket jag själv tycker låter nästan som original när man kör lugnt (Ferrita), fast även det är nog på gränsen om du har över 500 hk. Däremot original slutdel på 9-5:an med kammardämpare är ju känd att vara en riktig propp. Jag skulle säga att det är uteslutet för den motorn. 500 hk producerar en ansenlig mängd heta avgaser som snabbt rusar genom systemet och inte hinner svalna tillräckligt för att krympa (enl. allmänna gaslagen) innan det når bakaxeln. Om mappningen känner det okej och turbon står pall, så gissar jag vilt att du tappar minst 50 hk med original slutdel, och det är inte för att alla 37.000 watt glödgar avgasröret, utan motorn producerar mindre energi pga bl a lägre fyllnadsgrad.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Jag hade nog varit mer orolig för avgastempen än eventuell effektförlust.
    Skulle gissa att det blir en sjujävla avgastemp i ett originalsystem även vid moderat trimning, så vid 500+ är den nog rätt skyhög.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Hej,

    Något att tänka på är att ett för grovt avgasrör bidrar till låg hastighet på de varma gaserna, det innebär att man inte får bort temeperaturen ur systemet(motorn)

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Något att tänka på är att ett för grovt avgasrör bidrar till låg hastighet på de varma gaserna, det innebär att man inte får bort temeperaturen ur systemet(motorn)

    Mvh
    Johan
    Ehem, va? Du ändrar ju inte hastigheten på gaserna i topplocket och grenröret...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Hej,

    Ett grovt avgasrör har generellt en lägrehastighet på gaserna i flödet, dvs tar längre tid för avgaserna att passera ut=värmen finns kvar i systemet.
    Ett högre flöde på avgaserna transporterar även bort värmen effektivare, rätt dimention löser många frågor.
    Testa att blåsa genom ett sugrör vs trädgårsslang.

    MVh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Sv: Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Något att tänka på är att ett för grovt avgasrör bidrar till låg hastighet på de varma gaserna, det innebär att man inte får bort temeperaturen ur systemet(motorn)

    Mvh
    Johan
    Ehem, va? Du ändrar ju inte hastigheten på gaserna i topplocket och grenröret...
    Hastigheten i grenrör kan ändras jo. Ett rätt utformat avgassystem kan skapa ett undertryck vilket gör att det blir ett sug vid grenröret som ökar hastigheten. Vad det gäller samma massa gas så kommer 3" systemet ge ett mindre motstånd men lägre hastighet

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Sv: Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Hastigheten i grenrör kan ändras jo. Ett rätt utformat avgassystem kan skapa ett undertryck vilket gör att det blir ett sug vid grenröret som ökar hastigheten. Vad det gäller samma massa gas så kommer 3" systemet ge ett mindre motstånd men lägre hastighet
    Ja, okej då är jag med. Det är alltså pga. minskad densitet i grenröret som hastigheten minskar något.

    Hastigheten är ju lika med massaflödet dividerat med densitet multiplicerat med tvärsnittsarea, eller hur?

    Men kan skillnaden verkligen vara speciellt stor? Borde det inte vara turbinen som har störst auktoritet över trycket i grenröret?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Mest effekt på en hyffsat vass turbobil blir de utan avgas men med dp..
    Tror att du kommer elda upp dina org dämpare rättså bra.. Går ju bygga ett tyst 3" också om man köper dämpare utav lite kvalitet.. Kl hör inte till den skaran med just sådana dämpare
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Sv: Re: Sv: Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Hastigheten i grenrör kan ändras jo. Ett rätt utformat avgassystem kan skapa ett undertryck vilket gör att det blir ett sug vid grenröret som ökar hastigheten. Vad det gäller samma massa gas så kommer 3" systemet ge ett mindre motstånd men lägre hastighet
    Ja, okej då är jag med. Det är alltså pga. minskad densitet i grenröret som hastigheten minskar något.

    Hastigheten är ju lika med massaflödet dividerat med densitet multiplicerat med tvärsnittsarea, eller hur?

    Men kan skillnaden verkligen vara speciellt stor? Borde det inte vara turbinen som har störst auktoritet över trycket i grenröret?
    Nästan rätt.. massflöde delat på densitet så har du volymflödet. Volymflödet dividerat (inte multiplicerat) med tvärsnittsarean = hastigheten. Detta ger att större nämnare (area) ger mindre produkt (i detta fall hastighet)
    Angående auktoriteten, en avvägd hastighet kan som sagt skapa ett undertryck (sug) som i sin tur ger kortare spool up och bättre flås.
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Ja, men då tänker vi likadant. Det var kanske dumt att försöka förklara det i text eftersom jag glömde parentesen i formeln.

    Såhär tänker jag:
    m / (rå * A) = c

    m=massaflöde kg/s
    rå=densitet kg/m3
    A=tvärsnittsarea m2
    c=hastighet m/s

    Sorry för off topic

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Sv: Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Citat Ursprungligen postat av Brisse

    Ehem, va? Du ändrar ju inte hastigheten på gaserna i topplocket och grenröret...
    Hastigheten i grenrör kan ändras jo. Ett rätt utformat avgassystem kan skapa ett undertryck vilket gör att det blir ett sug vid grenröret som ökar hastigheten. Vad det gäller samma massa gas så kommer 3" systemet ge ett mindre motstånd men lägre hastighet

    _
    Vad menar du med undertryck?
    Pratar ni om grenrör (innan turbin) eller avgassystem (efter turbin)?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    halmstad
    Inlägg
    36

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Jag kör med 3 tums fram till bakaxeln, sen över till org 2,25tums slutljuddämpare just för sleeperstuket... med liknande setup som du, gt3071 och exrör. Bromsad till 489hk i motorn, avgastemp stiger aldrig över 880 grader oavsett utetemp

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Håller verkligen innehållet i dämparen när du blåser på hyfsat länge? ..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Sv: Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Vad menar du med undertryck?
    Pratar ni om grenrör (innan turbin) eller avgassystem (efter turbin)?
    Vi pratar om det som finns före turbinen som t.ex. grenrör. Jag antar att han inte menar undertryck i förhållande till atmosfärtryck. Det jag tror han menar är undertryck i förhållande till trycket med ett trängre avgassystem.

    Jag hade istället kallat det för "lägre tryck" för att inte skapa förvirring.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Sv: Re: Sv: Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Vad menar du med undertryck?
    Pratar ni om grenrör (innan turbin) eller avgassystem (efter turbin)?
    Vi pratar om det som finns före turbinen som t.ex. grenrör. Jag antar att han inte menar undertryck i förhållande till atmosfärtryck. Det jag tror han menar är undertryck i förhållande till trycket med ett trängre avgassystem.

    Jag hade istället kallat det för "lägre tryck" för att inte skapa förvirring.
    Alltså, om man tänker bort turbinen. Rätt avstämt system jämfört med jättedimension så får man ett sug i början av systemet. Förenklat kan man tänka det som ett dammsugarmunstycke som suger från turbon. Detta hjälper turbinen få upp hastighet (spool up) och avgaserna evakueras fortare.
    Blev lite osäker nu angående underttycket, jämfört med det grövre avgaset är det klart det blir ett lägre tryck, men vid rätt flöde har jag för mig att det blir ett faktiskt undertryck vid turbinen (på avgassidan).
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Förstår faktiskt inte varför ni pratar om avstämda avgasrör och pulser i denna tråd. Så här är det, SÄRSKILT för en turbomotor. Man har avgaspulser ut från motorn som genom rätt utformat (diameter, längd) grenrör kan ge ett bättre flöde för diverse egenskaper. Exakt hur man utformar ett skäddarsytt extraktorgrenrör beror lite på vilka egenskaper man vill ha (spool up och effekt prioriterat var i registret?). Ibland kan avgasbandage göra nytta för att behålla energimängden som man sedan vill överföra till rörelse i turbon.

    MEN, efter turbon kan man upphöra med att spekulera i vetenskapligt utformade ekvationer. Turbon hackar sönder pulserna och man får en ganska enhetlig avgasmassa som skall evakueras ur ett rör, även kallat avgasröret . Här gäller att ju större och rakare desto bättre, och om ngn inte vill tro det utan vetenskap så får denne plocka fram ekvationen för den fullständiga gaslagen vid flöde, som jag inte minns på rak arm. Det finns mig veterligt bara ett praktiskt sätt att skapa lägre motttryck i ett avgasrör, och det är "DTM-slutrörens" princip, dvs endrören är uppbockade så att det i vissa fall i högre hastigheter skapas ett extra undertryck utanför bilen via karossens luftflöden. Sedan att vissa bilar de facto KAN gå sämre med större avgasrör, såväl sugmotorer som turbomotorer, beror på att motorn inte optimerats för de nya förutsättningarna - särskilt vanligt är detta på gamla förgasarbilar där man måste pula en del för att hitta rätt storlek på munstycken.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Citat Ursprungligen postat av Brisse

    Vi pratar om det som finns före turbinen som t.ex. grenrör. Jag antar att han inte menar undertryck i förhållande till atmosfärtryck. Det jag tror han menar är undertryck i förhållande till trycket med ett trängre avgassystem.

    Jag hade istället kallat det för "lägre tryck" för att inte skapa förvirring.
    Alltså, om man tänker bort turbinen. Rätt avstämt system jämfört med jättedimension så får man ett sug i början av systemet. Förenklat kan man tänka det som ett dammsugarmunstycke som suger från turbon. Detta hjälper turbinen få upp hastighet (spool up) och avgaserna evakueras fortare.
    Blev lite osäker nu angående underttycket, jämfört med det grövre avgaset är det klart det blir ett lägre tryck, men vid rätt flöde har jag för mig att det blir ett faktiskt undertryck vid turbinen (på avgassidan).
    Nja, hos en sugmotor så använder man vissa rördimensioner för att erhålla önskade areaförhållanden hos avgassystemet. Normalt sett så brukar man vilja ligga runt ett areaförhållande på 1,3 för primärrörens diameter (i förhållande till portarean) och runt 6 för kollektorn. När en tryckpuls från motorn möter areaökningen i kollektorn så skapas en returpuls i form av en undertryckspuls som om den anländer vid rätt tidpunkt (precis innan avgasventilen stänger) kan öka fyllnadsgraden i motorn.

    Hos en turbomotor så fungerar det inte riktigt så efter turbinen, utan det är då största möjliga diameter på avgassystemet som är gynnsamt. Detta då lägre gashastighet i avgasröret ger lägre tryckfall och lägre tryck efter turbinen.

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Förstår faktiskt inte varför ni pratar om avstämda avgasrör och pulser i denna tråd. Så här är det, SÄRSKILT för en turbomotor. Man har avgaspulser ut från motorn som genom rätt utformat (diameter, längd) grenrör kan ge ett bättre flöde för diverse egenskaper. Exakt hur man utformar ett skäddarsytt extraktorgrenrör beror lite på vilka egenskaper man vill ha (spool up och effekt prioriterat var i registret?). Ibland kan avgasbandage göra nytta för att behålla energimängden som man sedan vill överföra till rörelse i turbon.

    MEN, efter turbon kan man upphöra med att spekulera i vetenskapligt utformade ekvationer. Turbon hackar sönder pulserna och man får en ganska enhetlig avgasmassa som skall evakueras ur ett rör, även kallat avgasröret . Här gäller att ju större och rakare desto bättre, och om ngn inte vill tro det utan vetenskap så får denne plocka fram ekvationen för den fullständiga gaslagen vid flöde, som jag inte minns på rak arm. Det finns mig veterligt bara ett praktiskt sätt att skapa lägre motttryck i ett avgasrör, och det är "DTM-slutrörens" princip, dvs endrören är uppbockade så att det i vissa fall i högre hastigheter skapas ett extra undertryck utanför bilen via karossens luftflöden. Sedan att vissa bilar de facto KAN gå sämre med större avgasrör, såväl sugmotorer som turbomotorer, beror på att motorn inte optimerats för de nya förutsättningarna - särskilt vanligt är detta på gamla förgasarbilar där man måste pula en del för att hitta rätt storlek på munstycken.
    DTM slutrören var uppåtriktade av den enkla anledningen att bilarna var tvungna att klara ett ljudnivåkrav som mättes bakom bilen. Genom att rikta avgasrören lite uppåt och bort från den mätutrustning som användes för att mäta ljudnivån så klarade bilarna detta krav lite enklare.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan



    DTM slutrören var uppåtriktade av den enkla anledningen att bilarna var tvungna att klara ett ljudnivåkrav som mättes bakom bilen. Genom att rikta avgasrören lite uppåt och bort från den mätutrustning som användes för att mäta ljudnivån så klarade bilarna detta krav lite enklare.
    Ja, det var anledningen ja. Men man märkte också att vid vissa förhållanden gav det ett lägre "atmosfärstryck" vid avgasutsläppen beroende på vilken karossform och hastighet det gällde. Skillnaden var självklart ingalunda dramatisk, och det stämmer inte för alla bilar. Exemplet gav jag mer som kuriosa att det inte är mkt annat man kan göra än att ha så stort, rakt och slätt rör som möjligt efter turbo eller kollektor. Med fantasi kan man så klart hitta på andra förbättringar, som eldriven "dammsugare" i baken och vattenkylt avgasrör, fast effektökningen skulle kompenseras negativt i viktökningen.

    Utöver denna kuriosa verkar vi vara överens om det övriga, vilket var det väsentliga .
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: När börjar trångt avgassystem hämma effekt?

    Back to topic:
    Har du ett rostfritt system och det dessutom är billiga/dåliga dämpare så är det inte konstigt det brölar konstant. Skaffa bättre dämpare eller byt till ett JT-system som är betydligt tystare
    Eller sätt dit en extra ljuddämpare mitt under som är bra.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. 3" avgassystem + öppet luftfilet = effekt?
    Av Anell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 10:17
  2. Mer effekt vid byte av avgassystem?
    Av Lidman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 19:29
  3. fundering kring annat avgassystem/ger detta mer effekt?
    Av classic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •