Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Etanol i Norge

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    693
    Medlem#
    8122

    Etanol i Norge

    Hej!

    Är det någon som vet hur det ser ut med möjligheterna att tanka etanol i Norge? Finns det lika utbrett som i Sverige? 98:a antar jag finns överallt?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Etanol i Norge

    Generellt ganska dåligt med etanol i Norge vad jag sett när jag kör till Oslo imellanåt.
    Men det ska finnas ett gäng Statoil som har (jag garanterar inte tillförlitligheten på denna sida):
    http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... ch=+Search
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182

    Re: Etanol i Norge

    Inte alls lika vanligt som i Sverige... Förra året gjorde de "reklam" på Gatebil för att Statoil i Rakkestad precis hade börjat med E85...

    http://www.mynewsdesk.com/no/statoil-no ... old-778873

    Så lite efter är Norge på den punkten i alla fall.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153

    Re: Etanol i Norge

    Etanol i norge är som bredband med hög hastighet, det är helt nytt och mycket främmande för dem... tyvärr
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    693
    Medlem#
    8122

    Re: Etanol i Norge

    Humm, tråkigt. Jaja, får väl helt enkelt klara mig på 98 då. Vad jag förstår så går det inte så fort på vägarna i Norge iaf
    Något annat vettigt man ska tänka på när man är där och åker. Böter är dyrt har jag förstått

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Etanol i Norge

    Böter är dyrt.
    Vägtullsavgifterna kommer flera månader efter på posten (dessutom från olika företag då de inte lyckats enas om att ett enda ska sköta alla vägtullarna, men det håller på att förändras tror jag).
    Ett fungerande samspel i trafiken är lika sällsynt som etanol.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 676
    Medlem#
    8924

    Re: Etanol i Norge

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Humm, tråkigt. Jaja, får väl helt enkelt klara mig på 98 då. Vad jag förstår så går det inte så fort på vägarna i Norge iaf)
    Med tanke på hur slingriga vägarna är så är det nog högre tempo än i Sverige ska du se
    Etanolen har du redan fått svar på: Det är ovanligt i Norge än, men det byggs ut sakta men säkert.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Re: Etanol i Norge

    statoil.no kan man under "avancerad sök" hitta stationer med E85. 18 stycken verkar de vara, samtliga i större städer (Oslo-trakten, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Stavanger och Ålesund).

    Jag misstänker att även övriga norska bensinbolag har någon liknande funktion på sina hemsidor. Så beroende på hur långt upp i Norge (norrut är det ont om etanol) du ska och hur mycket du kan planera din tankning så kan du nog klara dig på bara E85.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    693
    Medlem#
    8122

    Re: Etanol i Norge

    Se där, statoils sida var inte så tokig, kanske kan få etanol om jag vill det ändå. Är iofs inte livsviktigt :P
    Vägtullarna är alltså inget man måste komma ihåg att betala utan får hem en faktura sen, det var skönt.

    Hur ser det ute med boende, vi har tänkt att ta in på hotell/motell och hittar vi inget lämpligt så har vi tält med!? "Får" man tälta vart man känner för eller är de hårda på detta?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Re: Etanol i Norge

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Vägtullarna är alltså inget man måste komma ihåg att betala utan får hem en faktura sen, det var skönt.
    När jag körde bil till Oslo för ganska många år sedan skulle man betala vägtullarna på en gång vid själva passagen, även utländska bilar (till skillnad från svenska biltullar där utländska bilar slipper). Om du inte betalar så luskar de ut din adress i Sverige genom svenska myndigheter och skickar en faktura hem till dig med en rejält saltad straffavgift på.

    Men systemet kan ju ha ändrats sedan dess.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    148

    Re: Etanol i Norge

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Humm, tråkigt. Jaja, får väl helt enkelt klara mig på 98 då. Vad jag förstår så går det inte så fort på vägarna i Norge iaf
    Något annat vettigt man ska tänka på när man är där och åker. Böter är dyrt har jag förstått Magnus
    ...och går det för fort kostar det. MYCKET!
    Som hojåkare (förutom SAAB-åkare) har man ju fått höra en del...
    Kan bli buren eller fotboja för fortkörning...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Etanol i Norge

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Vägtullarna är alltså inget man måste komma ihåg att betala utan får hem en faktura sen, det var skönt.
    När jag körde bil till Oslo för ganska många år sedan skulle man betala vägtullarna på en gång vid själva passagen, även utländska bilar (till skillnad från svenska biltullar där utländska bilar slipper). Om du inte betalar så luskar de ut din adress i Sverige genom svenska myndigheter och skickar en faktura hem till dig med en rejält saltad straffavgift på.

    Men systemet kan ju ha ändrats sedan dess.
    Numera får man efter någon/några månader hem en räkning utan salt som man betalar i vanlig ordning, det tillkommer alltså inga straffavgifter om man inväntar den.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Etanol i Norge

    Ska ni upp i fjordarna/Fjällvärlden? Då är det bra att beräkna gott om tid. 10 mil på kartan är 25 eller mer på vägen och fort går det INTE. Man får vara beredd på detta... Och som ni redan utrett är det mkt dyrt köra för fort. Och håll promillegränserna - straffen är skyhöga enligt utsago. Jag gillar Norge för sin natur och skönhet, men det är ett ganska märkligt land i mkt annat, prisnivån på precis allting är ett jätteproblem och myndigheterns närmast hatiska inställning till bilar, tullinförsel, alkohol etc gör det hela lite löjligt. Ett storebror-land av ännu större mått än Sverige! Men håller man sig i Fjällen, tältar så mkt det går, packar bilen knökfull med mat och inte har bråttom så går det fint att vara där en vecka eller två!
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    693
    Medlem#
    8122

    Sv: Etanol i Norge

    Nu är vi tillbaka på den svenska sidan igen efter några dagar i Norge. Någon etanol såg jag inte skymten av Men dt var inga problem att få tag i 98:a.

    Sakta var ordet när dt gäller trafiken Men ändå så var alla "trevliga" i trafiken. Aldrig några bekymmer trots massa turistbussar och lastbilar.

    Naturen ut med kusten var helt magnifik, riktigt mäktigt med alla fjordar och berg. Alla norskar var väldigt trevliga och snälla. Träffade även en trevlig norsk saab-ägare som jag försökte värva till klubben

    Tack för alla tips!

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

Liknande ämnen

  1. Åka E6 i Norge
    Av friction i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 09:40
  2. Bor i Norge men har en svenskregistrerad bil?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 10:05
  3. Annonssidor i Norge
    Av lol i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 00:00
  4. NORGE 15-17 april.....!
    Av realsaab i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •