Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 78910 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 181

Ämne: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

  1. #161

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Bilen har gått bra efter det att Saab lade in mjukvara.
    Det var bara 1 gång jag gick ta en tur på motorvägen för att få igång regenerering sedan har den gått som den ska, inte alls som när trimfilen låg i.
    Vi tog dock beslutet att sälja bilen då förtroendet för den var så pass skadad.
    Så nu har jag nytt oljefilter, luftfilter och en 5L dunk 0W-40 Mobil1 olja till salu om någon här skulle vara intresserad!
    Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1

  2. #162
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Jag kan tycka det är ett konstigt resonemang att beskylla bilen för problemet & ge den dåligt förtroende, när man själv har valt en undermålig uppgradering. Trimfirman som gjorde ett kasst jobb, den kan man dock ha dåligt förtroende för med gott samvete. Det verkar ju i.v.f. som att problematiken löst sig för dig.

  3. #163

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag kan tycka det är ett konstigt resonemang att beskylla bilen för problemet & ge den dåligt förtroende, när man själv har valt en undermålig uppgradering. Trimfirman som gjorde ett kasst jobb, den kan man dock ha dåligt förtroende för med gott samvete. Det verkar ju i.v.f. som att problematiken löst sig för dig.
    Oavsett var problemet låg så är det svårt att med gott förtroende ta bilen på en längre färd när den under så lång tid har krånglat. Om jag säger så här då ; Trimverkstaden har skadat vårt förtroende för Saaben. Känns det bättre?
    Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1

  4. #164
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Jag förstår JonasAdo och hur han resonerar. Många bilintresserade bygger sina resonemang på känslomässiga argument, jag är lite åt det hållet själv. Det handlar om ett förtroende och även om hans problem inte var bilens fel så är känslan att man vill byta.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #165
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Jag förstår JonasAdo att han ej litar på sin bil men samtidigt hade jag vänt upp och ner trimmaren.. Men överger du SAAB så förstår jag dig inte. den gemenskapen och andan som finns inom SAAB hittar man inte på många ställen. Har du redan sålt bilen?

  6. #166
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Lösningen är att använda bilen med "försiktighet" ett tag och ju längre den går utan problem ju mer litar man på den. Vår TTID köpte vi asbilligt på en auktionssajt men sen visade det sig att värmaren var paj (elektronikbox+igensotad) á ~10000kr, båda hjullagrena fram var sopslut på bara 14000mil, en inre drivknut var skadad MED MERA! Tog väldigt lång tid innan alla fel med värmaren hittades och då hoppade bilen in i limphome/begränsad prestanda, tappade tomgången pga fullt partikelfilter, gick som påse skit osv osv osv. Sen var lådan sjukt trögväxlad pga för mycket olja i lådan och fukt i oljan, men ett snabbt byte senare är den som en dröm. Så den billiga bilen gick från att vara sjukt billig till att bara bli prisvärd. Men nu 2000mil senare och den fortfarande går som en klocka så älskar vi den och med dagens rasande värde på saab kommer den nog få gå kvar länge länge.

    Finns som jag ser det ingen annan motsvarande bil som är lika billig att äga så som vi använder den.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #167
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Lösningen är att använda bilen med "försiktighet" ett tag och ju längre den går utan problem ju mer litar man på den. Vår TTID köpte vi asbilligt på en auktionssajt men sen visade det sig att värmaren var paj (elektronikbox+igensotad) á ~10000kr, båda hjullagrena fram var sopslut på bara 14000mil, en inre drivknut var skadad MED MERA! Tog väldigt lång tid innan alla fel med värmaren hittades och då hoppade bilen in i limphome/begränsad prestanda, tappade tomgången pga fullt partikelfilter, gick som påse skit osv osv osv. Sen var lådan sjukt trögväxlad pga för mycket olja i lådan och fukt i oljan, men ett snabbt byte senare är den som en dröm. Så den billiga bilen gick från att vara sjukt billig till att bara bli prisvärd. Men nu 2000mil senare och den fortfarande går som en klocka så älskar vi den och med dagens rasande värde på saab kommer den nog få gå kvar länge länge.

    Finns som jag ser det ingen annan motsvarande bil som är lika billig att äga så som vi använder den.
    Även jag kan förstå JonasAdo, har något strulat kan det ligga & gnaga i en hur fin bilen än egentligen är.

    Richard, fördelen för dig är att du har ju ett helt annat sinne för meckande än vad de flesta har
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #168

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Jag förstår JonasAdo att han ej litar på sin bil men samtidigt hade jag vänt upp och ner trimmaren.. Men överger du SAAB så förstår jag dig inte. den gemenskapen och andan som finns inom SAAB hittar man inte på många ställen. Har du redan sålt bilen?

    Jag har inte sagt att jag ska överge Saab.
    Saab är fantastiska bilar.
    Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1

  9. #169
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Även jag kan förstå JonasAdo, har något strulat kan det ligga & gnaga i en hur fin bilen än egentligen är.

    Richard, fördelen för dig är att du har ju ett helt annat sinne för meckande än vad de flesta har
    Sant, men den här bilen köptes åt tjejen för att sänka hennes pendlingkostnader och skulle aaaaldrig behöva skruvas på så jag var måttligt arg på bilen första halvåret. Särskillt när den stod still flera månader och hon körde runt i mina bilar!

    På tal om att ligga och gnaga....!

    Det sjukaste som hänt på vår TTID är att den "käkade en FET råtta" en råtta hade sattit sig under motorn innanför plasten och antagligen myst i värmen och när tjejen startade på morgonen så hoppade råttan till och fastnade i multiremmen och slungades runt tills han fastnade i en rulle, delades på mitten, krängde av multiremmen och skadade två hjul + remmen. Bilen larmade på allt möjligt direkt och tjejen stängde av direkt som tur var. DÅ var jag inte glad! Detta var mindre än 1 vecka efter att bilen fått 15000mila services+värmaren lagad för totalt ~20k och även ny multirem och alla hjul bytta. Förstå hur äckligt det var med råttludd, blod och skelettdelar i hela motorrummet! funderade på att putta ut bilen från tomten och tända eld på skiten bara men det var bara att försöka kontrollera spyreflexerna och kavla upp ärmarna....

    Vi älskar vår röda bil idag och kallar henne för "hallonet"

    Citat Ursprungligen postat av JonasAdo
    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Jag förstår JonasAdo att han ej litar på sin bil men samtidigt hade jag vänt upp och ner trimmaren.. Men överger du SAAB så förstår jag dig inte. den gemenskapen och andan som finns inom SAAB hittar man inte på många ställen. Har du redan sålt bilen?

    Jag har inte sagt att jag ska överge Saab.
    Saab är fantastiska bilar.
    Köp en SC/SS 2.0T istället då. Extremt driftsäkra bilar! Kör man inte så mycket tjänar man igen den lite högre milkostnaden på att inget går sönder.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #170
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Sant, men den här bilen köptes åt tjejen för att sänka hennes pendlingkostnader och skulle aaaaldrig behöva skruvas på så jag var måttligt arg på bilen första halvåret. Särskillt när den stod still flera månader och hon körde runt i mina bilar!

    På tal om att ligga och gnaga....!

    Det sjukaste som hänt på vår TTID är att den "käkade en FET råtta" en råtta hade sattit sig under motorn innanför plasten och antagligen myst i värmen och när tjejen startade på morgonen så hoppade råttan till och fastnade i multiremmen och slungades runt tills han fastnade i en rulle, delades på mitten, krängde av multiremmen och skadade två hjul + remmen. Bilen larmade på allt möjligt direkt och tjejen stängde av direkt som tur var. DÅ var jag inte glad! Detta var mindre än 1 vecka efter att bilen fått 15000mila services+värmaren lagad för totalt ~20k och även ny multirem och alla hjul bytta. Förstå hur äckligt det var med råttludd, blod och skelettdelar i hela motorrummet! funderade på att putta ut bilen från tomten och tända eld på skiten bara men det var bara att försöka kontrollera spyreflexerna och kavla upp ärmarna....

    Vi älskar vår röda bil idag och kallar henne för "hallonet"

    Rått-historien är helt jävla episk.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #171
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Rått-historien är helt jävla episk.
    Ja vissa har haft mer otur med en nyinköpt bil än andra försöker muntra upp trådskaparen till att behålla sin ttid ett tag. Men helt klart är att en DPF-bil inte mår bra av att inte få rulla hela tiden och långa sträckor. Jag har funderat på att montera en egt-givare i avgassystemet och logga avgastempen för att på så sett kunna se när och hur ofta den regenererar sig. Men nu har den rullat så himla bra i 2000mil att jag inte orkat bry mig längre, så som det ska vara

    EDIT: förutom att skivorna fram har slagit sig så det vibrerar vid inbromsning... men 16000mil med original skivor är nog ganska bra ändå så det är bara att byta. Tänkte flytta mina nya skivor från lekbilen till denna och skaffa 345mm kitt till lekbilen och nu har jag en ursäkt
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #172
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Det tycker jag är en utmärkt orsak, Richard! Jag kan intyga att 345mm bromsar på rätt bra!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #173
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Förstår förtroendekänslan... Min ng9-3 cab har strulat mer på ett år än alla mina tidigare saabar gjort på 20 år tillsammans... Först en givare på växlellådan som sen ledde till att jag bytte låda - varje gång jag hör "PLING-PLONG" (och begränsad prestanda växellåda kom upp, det hände några gånger innan jag tillslut bytte låda) så stannar hjärtat till och det knyter sig i magen... VAF-N... Efter lådan, som genererade driftstopp på sveriges sämsta ställe (en bro på essingeleden), så kom det förhatliga plinget 500m innan en bro på samma essingeled... Ett tändstift som gängat ur sig och tagit med sig tändspolen... Blev inte så farligt tillslut, kostade mig inte många hundralappar, men driftstopp likafullt. Sen diverse olika småfel som beror på mjukvara. Tex att bilen ibland inte gick att låsa upp med fjärren så att larmet gick (sambon valde hellre den äldre saaben att åka i pga detta) - men det fixade sig med SW uppdatering...
    Nå...I måndags plingade det till igen, fyll på kylarvätska. I samma stund som meddelandet kom upp tänkte jag, nu säljer jag bilen. Men sambon och dottern gillar bilen stenhårt (vilket är ovanligt). Och det verkar som det var givaren i tanken som hakat sig för nivån var det inget problem med... När jag provkörde lite till efter knackat på tanken försvann meddelandet... Men lita på bilen kommer jag nog aldrig riktigt göra igen... Fast jag hört många som säga att förutom mjukvaru/elproblem tom 07 samt framfjädrar är ng9-3 mycket mer driftsäker än äldre 9-3 och 9-5. När man läser om rostproblemen på de nyare (06->) saabarna blir man ju tveksam att byta upp sig också...

    Sen kan jag ju säga att många bekanta med diverse olika märken verkar drabbats av mycket värre grejjor, så på det stora hela är det nog inte så farligt. Men vissa årsmodeller verkar drabbas av vissa fel, det kan nog vara bra att veta och hålla koll på när man köper en bil. Tex 5vxl automatlådorna på 9-5/9-3 verkar vara dåliga 2002-2004 men sen vara åtgärdade... Allt som har med el att göra kass på första 2 åren ng9-3 (men lagas med SW uppdatering). T7 bilarnas oilsludge. Vissa saker är ju enkla att fixa, det kan man ju leva med... Vissa saker är dyra och lagas inte av att montera en ny variant på artikel... då är det värre...

    Däremot tror jag ju på att som citybil är inte en DPF diesel optimal... Så rådet att köpa en 2.0T verkar inte så dum...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #174
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av JonasAdo
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag kan tycka det är ett konstigt resonemang att beskylla bilen för problemet & ge den dåligt förtroende, när man själv har valt en undermålig uppgradering. Trimfirman som gjorde ett kasst jobb, den kan man dock ha dåligt förtroende för med gott samvete. Det verkar ju i.v.f. som att problematiken löst sig för dig.
    Oavsett var problemet låg så är det svårt att med gott förtroende ta bilen på en längre färd när den under så lång tid har krånglat. Om jag säger så här då ; Trimverkstaden har skadat vårt förtroende för Saaben. Känns det bättre?
    Oj vad det tog fart.

    Man får såklart göra som man själv vill, men jag tycker väl ändå att "om man själv har varit med & orsakat problemet", genom taskig programvara, så känns det fel att beskylla bilen för att vara opålitlig. För den fungerade väl ändå bra från början.

    Använder man detta resonemang med att tappa förtroendet för bilen efter något krångel, så måste man ju byta bil efter varje problem som uppstår.


    Kolla sidan 9-10 här. Intresanta bilder i ämnet igensotat filter.
    http://www.tunap.co.uk/images/DPF_User% ... 190911.pdf

  15. #175

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Nu var det väl ändå inte jag själv som lade in någon programvara som jag själv "satt ihop". Detta gjordes av en trimverkstad i tron om att få en bränslesnålare och roligare bil.
    Detta misslyckades dessvärre och vi beslöt att sälja bilen efter det att problemet blivit åtgärdat. Nu är det dags att leta ny Saab och denna gång blir det ingen diesel.


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av JonasAdo

    Oavsett var problemet låg så är det svårt att med gott förtroende ta bilen på en längre färd när den under så lång tid har krånglat. Om jag säger så här då ; Trimverkstaden har skadat vårt förtroende för Saaben. Känns det bättre?
    Oj vad det tog fart.

    Man får såklart göra som man själv vill, men jag tycker väl ändå att "om man själv har varit med & orsakat problemet", genom taskig programvara, så känns det fel att beskylla bilen för att vara opålitlig. För den fungerade väl ändå bra från början.

    Använder man detta resonemang med att tappa förtroendet för bilen efter något krångel, så måste man ju byta bil efter varje problem som uppstår.


    Kolla sidan 9-10 här. Intresanta bilder i ämnet igensotat filter.
    http://www.tunap.co.uk/images/DPF_User% ... 190911.pdf
    Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1

  16. #176
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av JonasAdo
    Nu var det väl ändå inte jag själv som lade in någon programvara som jag själv "satt ihop". Detta gjordes av en trimverkstad i tron om att få en bränslesnålare och roligare bil.
    Detta misslyckades dessvärre och vi beslöt att sälja bilen efter det att problemet blivit åtgärdat. Nu är det dags att leta ny Saab och denna gång blir det ingen diesel.
    rätt, det är ju trionic som sticker ut på saab positivt, och även om det finns problem med T7 motorerna och T8 inte är "äkta" saab så känns det ändå som det är en del i att ha en saab... Om det är kortkörningar som skall göras i stor utsträckning blir ju inte nuvarande kärra rätt även utan det dåliga trimmet... Efter läsning på forumet verkar ju inte igensatt DPF vara enda problemet med dessa motorer... Medan T8 motorn verkar rätt skottsäker, även om det ju verkar finnas några enstaka problem med vattenpumpar och balanskedjor... men så få att det nog inte är nått att oroa sig över...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #177
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Sv: Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Citat Ursprungligen postat av JonasAdo
    Nu var det väl ändå inte jag själv som lade in någon programvara som jag själv "satt ihop". Detta gjordes av en trimverkstad i tron om att få en bränslesnålare och roligare bil.
    Detta misslyckades dessvärre och vi beslöt att sälja bilen efter det att problemet blivit åtgärdat. Nu är det dags att leta ny Saab och denna gång blir det ingen diesel.
    rätt, det är ju trionic som sticker ut på saab positivt, och även om det finns problem med T7 motorerna och T8 inte är "äkta" saab så känns det ändå som det är en del i att ha en saab... Om det är kortkörningar som skall göras i stor utsträckning blir ju inte nuvarande kärra rätt även utan det dåliga trimmet... Efter läsning på forumet verkar ju inte igensatt DPF vara enda problemet med dessa motorer... Medan T8 motorn verkar rätt skottsäker, även om det ju verkar finnas några enstaka problem med vattenpumpar och balanskedjor... men så få att det nog inte är nått att oroa sig över...
    TTiD är nog en av utav de driftsäkraste moderna personbilsdiesel på marknaden. Jag avverkade 8000 problemfria mil bortsett från en sprucken tryckslang varav 5000 av dom var i tjänsten.

    TiD däremot är en annan historia.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  18. #178
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Sv: Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    TTiD är nog en av utav de driftsäkraste moderna personbilsdiesel på marknaden. Jag avverkade 8000 problemfria mil bortsett från en sprucken tryckslang varav 5000 av dom var i tjänsten.

    TiD däremot är en annan historia.
    Om du bara kört till ICA för att handla då??? Rätt driftförhållanden kanske det funkar.
    Men det verkar vara dyr och känslig teknik att få dieslar rena. Med låga mil och hög ålder lär framtiden få utvisa om det funkar eller ej...

    Jag har några gamla bubblor, och konstruktionen är så simpel att det nästan är så att antingen funkar bilen eller funkar den inte. Med mycket teknik så kan mycket gå fel...

    Men du kan säkert ha rätt i att TTiD är bra relativt sina konkurrenter med samma avgasrening/teknikhöjd?!?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #179
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Sv: Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    TTiD är nog en av utav de driftsäkraste moderna personbilsdiesel på marknaden. Jag avverkade 8000 problemfria mil bortsett från en sprucken tryckslang varav 5000 av dom var i tjänsten.

    TiD däremot är en annan historia.
    Om du bara kört till ICA för att handla då??? Rätt driftförhållanden kanske det funkar.
    Men det verkar vara dyr och känslig teknik att få dieslar rena. Med låga mil och hög ålder lär framtiden få utvisa om det funkar eller ej...

    Jag har några gamla bubblor, och konstruktionen är så simpel att det nästan är så att antingen funkar bilen eller funkar den inte. Med mycket teknik så kan mycket gå fel...

    Men du kan säkert ha rätt i att TTiD är bra relativt sina konkurrenter med samma avgasrening/teknikhöjd?!?
    Nej isåfall har du helt rätt! Den typen av dieselmotor som TTiD är lämpar sig inte alls bra för korta sträckor. Ingen diesel med DPF gör såklart det.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  20. #180

    Re: Sv: Re: Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av risig9000

    Om du bara kört till ICA för att handla då??? Rätt driftförhållanden kanske det funkar.
    Men det verkar vara dyr och känslig teknik att få dieslar rena. Med låga mil och hög ålder lär framtiden få utvisa om det funkar eller ej...

    Jag har några gamla bubblor, och konstruktionen är så simpel att det nästan är så att antingen funkar bilen eller funkar den inte. Med mycket teknik så kan mycket gå fel...

    Men du kan säkert ha rätt i att TTiD är bra relativt sina konkurrenter med samma avgasrening/teknikhöjd?!?
    Nej isåfall har du helt rätt! Den typen av dieselmotor som TTiD är lämpar sig inte alls bra för korta sträckor. Ingen diesel med DPF gör såklart det.
    Sen är det intressant hur man definierar "korta sträckor"..
    Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1

Liknande ämnen

  1. Varning om byta av partikelfilter.
    Av adame i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 18:16
  2. Byta Kia Cee'd mot 9-3 TTiD?
    Av mackanigbg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 20:30
  3. [LÖST] Behöver partikelfilter bytas på 1,9TiD och TTiD
    Av Andreas_Lofgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 12:26
  4. Problem partikelfilter på NG9-3 1,9TiD
    Av asfalt1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •