Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Undrar bara lite snabbt hur mycket effekt man ev tappar på att tanka 95 istället för 98 nu när det är skapligt varmt, säg 20+ grader i luften.

    Precis köpt en 9-5 Aero -00 (grattis till mig fö ) som komplement till min 900 som ska få bli full on lekstuga för vuxna istället, och tycker att den är lite trött. Det var absolut inget i tanken vid köp och sambon tankade 95 oktan på hemvägen, vilket inte är slut än så har inte ens provat med 98.

    Vet att det rekommenderas 98 till dessa, och den ska aldrig få annat heller senare. Ska undersöka dom "blå backventilerna" med.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Den årsmodellen har väl bara 230hk? Tror inte det är stor skillnad på RON95 och RON98 då. Däremot på de nyare med 260hk tror jag det kan bli en lite skillnad beroende på vad man tankar.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Hej,

    Jag märker rätt stor skillnad på 95 och 98oktan i min aero-07, den tar dessutom mindre bensin med 98 oktan.

    Mvh
    Matte

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Den årsmodellen har väl bara 230hk? Tror inte det är stor skillnad på RON95 och RON98 då. Däremot på de nyare med 260hk tror jag det kan bli en lite skillnad beroende på vad man tankar.
    Den må ha 230 på pappret men i verkligheten är det runt 250.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Den årsmodellen har väl bara 230hk? Tror inte det är stor skillnad på RON95 och RON98 då. Däremot på de nyare med 260hk tror jag det kan bli en lite skillnad beroende på vad man tankar.
    Jodå, det skiljer sig mellan de två bränslena trots att det "bara" är 230 hästar......
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Den är helt standard för att klargöra det, men det känns inte alls som alla hästar är hemma ändå. Kan givetvis vara att acceleration, samt fart maskeras mycket bättre än i tex 900:an. Ska prova med 98 oktan, samt kolla dom berömda backventilerna innan jag skriker att den är "trasig" dock.

    Körkortet hänger iaf löst varje gång man kör den, då man inte känner/märker att man kör för fort. Löjligt skön bil att köra fö, måste vara begagnat-marknadens mest underskattade bil
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Jag tycker "laddtrycksmätaren" är bra att ha vid såna här tillfällen som enklare koll. Går mätaren in i det röda fältet eller gränsen mellan gult/rött så är det som det brukar, laddar den bara halva gula kan det vara fel på backventiler eller annat. Går mätaren upp mot halva röda eller mer kan man gissa att bilen är trimmad.

    Mvh

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Säger som Kim. Det var mer än 230hk. Är det en manuell finns det overboost i 20 sek. 240hk/370Nm. Normalt var det 350Nm.

    I verkligheten gav nog bilen mellan 240 och 250.

    Jag hade en 9-5 Aero -01. Den pulserade lite på BF95 när det var riktigt varmt ute. Det försvann säkert 20-25hk om det var extremt. Sommardäck=BF98 och vinterdäck=BF95.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag tycker "laddtrycksmätaren" är bra att ha vid såna här tillfällen som enklare koll. Går mätaren in i det röda fältet eller gränsen mellan gult/rött så är det som det brukar, laddar den bara halva gula kan det vara fel på backventiler eller annat. Går mätaren upp mot halva röda eller mer kan man gissa att bilen är trimmad.

    Mvh
    Mellan halva gula och rött ungefär. Säger ju inte skitmycket på dessa bilar dock.

    Har en graderad mätare över, får se om jag testar lite snabbt med den senare.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Hej,

    Jag tycker det säger en hel del, då jag antar att de flesta bilar är orörda vad gäller att programmera den mätaren. Visar inte mätaren mer än så saknas det med stor sannolikhet effekt pga av sprucken vakumslang, blå backventilerna eller slitna stift eller liknande.

    Mvh

  11. #11

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Jag tycker det säger en hel del, då jag antar att de flesta bilar är orörda vad gäller att programmera den mätaren. Visar inte mätaren mer än så saknas det med stor sannolikhet effekt pga av sprucken vakumslang, blå backventilerna eller slitna stift eller liknande.

    Mvh
    Vart sitter alla dessa slangar?? Blir inte klok när man sticker ner huvudet i motorrummet.... hittat en slang som är torr som går in i någon form av givare som sitter på metallröret sitter som en återcirkulerande sak mellan ic och turbon, antar att det är någon återcirkulerande sak eller?
    stiften ska jag byta och se ifall det blir bättre, sedan gick den mätaren upp till gränsen rött/orange när jag kopplade ut lmm, den ska bytas den med!

  12. #12

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    En annan sak!

    Bilen tycker jag gick bättre med 98 än med 95 nu när det är varmt och fuktigt!!!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    För att erhålla full effekt bör 98 oktan tankas,,,eller vad det nu står i instruktionsboken

    Aeron måste ha 98 för att gå som den ska och för att ge angiven effekt

    Jag kör trimmad 2.0t, kör alltid 98 oktan, är det vinter gör jag undantag


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Jag mätte rätt noggrant i min 9k för ett par år sedan. Redan då kom jag fram till att det var lönsamt att köra med 98oktan eftersom jag fick ut fler mil/l. Idag när prisskillnaden är så pass liten ser jag ingen som helst anledning att tanka annat än 98.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  15. #15

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Kör alltid 98 oavsett årstid. Det är värt varenda öre!

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Oavsett om man tankar 95 eller 98 så låter det rätt osannolikt att mätaren ska dippa så lågt som mellan halva gula och röda. Har då aldrig hänt de många gånger jag åkt och kört föräldrarnas 9-5 Aero även om de mestadels tankar 95. Men absolut märks det skillnad på 95 och 98.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Kör alltid 98 oavsett årstid. Det är värt varenda öre!

    Är det? 98 oktan ger mer effekt därför att det är mer resistent mot knackningar vilket gör att man kan köra högre laddtryck och man har mer marginal att styra tändpunkten. Det sker givetvis helt av sig självt i motorstyrsystemet så man inte behöver tänka på det när man kör.

    En annan fysikalisk egenskap som påverkar förmågan att motstå knackningar är temperatur på insugsluften. På vintern kommer luften vara så kall så att fördelen med 98-oktan är helt borta.

    Tycker du fortfarande det är värt varenda öre, oavsett årstid?
    Att slänga pengar i sjön kanske är värt varenda öre också?

  18. #18
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Kan själv uppleva effektförlust på sommaren, men det är kanske IC som inte orkar med?
    Och jag kör "bara" 210hk.
    Men gamla 9-5an med steg 3 gjorde samma på sommaren.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Med 98 i tanken, nya vaccuum-slangar samt byte av dom fina biltema-stiften som föregående ägare så fint skruvat i, så går bilen mycket jämnare och beter sig allmänt trevligare. Faktiskt lite bättre med, men den stora skillnaden var förstås dom ökända backventilerna.

    Bra mycket mer flås i bitarna med R-slangen av, samt otroligt mycket trevligare att växla med då alla ryck och hopp är som bortblåsta. Kändes som det rörde sig om 50hk, såpass mycket bättre gick den

    Dags att fixa problemet alltså, och då är frågan:

    Är det rekommenderat att byta "hela skiten" tex efter guiden jag hittade på detta fina forum, dvs ventiler från VAG osv. Eller går det lika bra att bara koppla in 1 el 2 nya ventiler på befintlig krets så att säga?

    Den/dom trasiga får alltså sitta kvar och skämmas för sin existens helt enkelt.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  20. #20

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Absolut.

    Är det någon här som har andra argument att köra med 95 oktan förutom att det är billigare?

    Är övertygad om att 98 oktan är bättre för våra saabar oavsett trim (x antal steg) eller original.

    I sjön kastar jag inte pengar, men gärna i tanken/tankarna!

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Kör alltid 98 oavsett årstid. Det är värt varenda öre!

    Är det? 98 oktan ger mer effekt därför att det är mer resistent mot knackningar vilket gör att man kan köra högre laddtryck och man har mer marginal att styra tändpunkten. Det sker givetvis helt av sig självt i motorstyrsystemet så man inte behöver tänka på det när man kör.

    En annan fysikalisk egenskap som påverkar förmågan att motstå knackningar är temperatur på insugsluften. På vintern kommer luften vara så kall så att fördelen med 98-oktan är helt borta.

    Tycker du fortfarande det är värt varenda öre, oavsett årstid?
    Att slänga pengar i sjön kanske är värt varenda öre också?

Liknande ämnen

  1. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  2. 95 oktan i 9-3 aero-02
    Av KungenEdholm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 23:40
  3. Lite funderingar 95 vs 98 oktan. Saab 9-3 aero ss.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 19:23
  4. Bör man köra 98 oktan även på vintern (Aero)?
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 19:50
  5. 95 eller 98 oktan till 9-5 Aero?
    Av need4speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •