Hej alla,
Jag har en tid gått och funderat på att köpa en 9-3 TTiD.
Få bl.a. Finlands Saabklubb samt på några engelskspråkiga sidor har jag läst om TTiD-ägare som fått diesel i motoroljan, vilket till slut lett till att motoroljan börjar förbrännas, motorn tokvarvar och havererar som följd. Här är samma sak med Volvo: http://www.vibilagare.se/reportage/v...der-fard-36781
Det ska alltså ha uppstått pga. igensatta partikelfilter som resulterar i regenereringar alltför ofta.
Jag har sökt och sökt, men inte hittat en enda Saab med TTiD i Sverige som råkat ut för detta. På Finlands Saab-klubb finns åtminstone två fall, samt flera personer som har för hög oljenivå! På engelskspråkiga Saab-sidor finns några fall oxå. Har ni ideer om vad det här beror på, och kan det undvikas? Har något gjorts fel vid service?
Själv är kör jag knappast så mycket att en diesel skulle lönas för mig, men efter en provkörning tyckte jag TTiD:n gick tokfint och blev sugen på en sån. Jag kör väl i veckorna mest 5-10 km stadsturer och på vart eller vartannat veckoslut blir det ofta en ca 30 mils tripp.
Har ni åsikter och kommentarer?