Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Trim till OG9-5 B205

  1. #21

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    ja det hoppas jag för om steg 1 kostar 7000 på maptun så hoppas jag det funkar?

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Byta avgassystem är givetvis inte onödigt, men en sk halvsats ger högst marginell effektökning. Kanske inte ett dugg mer än roligare ljud oavsett programvara, men inkluderar man ett främre rör i 3" inkl anpassat program då börjar det magiska.

    Avgas kanske ger några hk man knappt märker av om man bortser från den uppenbara placebo-effekten utan anpassad programvara, styrsystemet är såpass avancerat helt enkelt.

    Tror gör man fö i kyrkan, helst på söndagar.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  3. #23
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Man bör alltid titta på vad som är den svaga länken, vad som håller tillbaka effekten. Såhär tycker jag det blir i ditt fall, på din bil:

    1. Steg 1, endast mjukvara ca. 220hk
    2. Turbo Aero TD0415T#5 + mjukvara ca. 250hk
    3. Spridare t.ex. Siemens Deka 630cc + Biopower mjukvara ca. 280hk
    4. Avgassystem race + Biopower mjukvara 300hk

    Förstår inte varför du håller på att vela om 5hk pga. avgassystem. En bra halvsats kostar minst 5000kr så det blir 1000kr per hästkraft. Inte värt det.

    Steg 1 mjukvara för 7000kr ger ca. 70hk mer. Det är 100kr per hästkraft. PRISVÄRT !!!

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av dave66_swe
    ja det hoppas jag för om steg 1 kostar 7000 på maptun så hoppas jag det funkar?
    Det är ingen moppemotor du har under huven där man kan slänga på lite annat avgas så blir det mer fart.

    Du har en bil med ett avancerat styrsystem, om du så slänger på världens bästa avgassystem och allt annat är original kommer du likförbannat inte få en endaste HK utöver dina 150hk. Det funkar inte så!

    Du måste ha mjukvara anpassade för din hårdvara för att få ut någo effekt.
    Steg1 innebär endast mjukvara, inget ner.

    Steg2 brukar innebära mjukvara + avgas. Den mjukvaran är anpassad för det högre flöde avgassystemet ger, och därav ger ett par hästar till.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #25

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Allright då efter tipsen och så antar jag det är chip och skippa öppna filtret då..

  6. #26

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Och den ända anledningen jag har funderat på nytt avgassystem är rent ekonomiskt. Man lär inte ha råd med mer än steg 1 och ett nytt avgassytem :P

  7. #27
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Okej, skönt att du börjar ta till dig av det som är skrivet hittills. Som du kanske förstod så är avgassystem inte alls en ekonomisk uppgradering. Ska man ha ut något av det så är det helsats som gäller och då kan det lätt kosta lika mycket som en ny turbo. Inte speciellt billigt med andra ord.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-28 klockan 20:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Men folk som håller på och planar toppen och sätter ditt 3 tums downpipe med racekatt exempelvis spelar ingen roll för att mjukvaran är begränsad till en viss hk/Nm.
    Så att säga går det inte att "Trimma själv" så att säga?

  9. #29
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Lite mer kräm i min saab 9-5 2.0t

    Gör man sådana modifikationer så måste man programmera om motorns Styrdon för att motorn ska gå bra. Vissa mindre modifikationer går att göra utan att programmera om eftersom styrdonet har en sorts inlärningsförmåga men den är väldigt begränsad.

    De flesta blir tvungna att gå till en firma för att programmera om, eller "mappa" som man ofta säger. Sedan finns det en liten skara som gör det på egen hand, men det kan ta åratal att lära sig det och det är ofta folk som har ingenjörsutbildning eller liknande.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-28 klockan 20:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Lite mer kräm 9-5 2.0t Biopower 2006

    Börjar få bra styr på min billigt inköpta 9-5 2.0t Vector 2006 men har en liten undring om motoreffekten vs utväxlingen på bilen

    150 hk är lite för lite när växellådan är så högt utväxlad (?). Det känns som motorn får kämpa på 5:an i 90 km/h.

    Då är det ju trim som gäller antar jag. Men Maptuns minsta trim är på 220 hk och då måste man tanka 98 oktan. Det låter som en våldsam effektökning (kör rätt konservativt) och jag har långt till en mack med 98 oktan

    Finns det inget trim till BF95?

  11. #31
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Börja med att kontrollera och helst byta alla vakuumslangar om du inte gjort det, då kan du nog få uppskattningsvis 20hk till eller nåt, mycket på botten
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Det låter som en bra idé att kolla igenom så allt funkar som det skall. Har dock inga felkoder och bilen är precis besiktad med 1.00 i lambda

  13. #33
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Att det blr så stor effektökning beror på att det är en lågtrycksturbo från början med med ganska låg effekt. När man då sätter ett fulltrycksprogram i den och sedan dessutom lite trim ovanpå det, så blir det verkligen en dramatisk skillnad. Prata med Maptun. Det är nog enklast. Jag förstår din synpunkt. 98-mackar är tyvärr inte speciellt vanliga idag. Jag har inte speciellt långt till en 98-mack på något sätt, men det ligger ingen längs mina vanliga resvägar tiil/från jobbet etc så jag kör ett 95-anpassat program. Dock inte SAAB längre...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    En 2.0t från 2006 borde vara en BioPower (det var extremt vanligt iaf 2006). I så fall är det bara att se till att trimmet klarar E85 (vilket alla borde göra i dagens läge). Om det inte är en BioPower så går det utmärkt att sätta ett BioPower-program i bilen för att få möjligheten. E85 har den fina fördelen av att ha 108 oktan så just det är inget problem. Dessutom, att köra ett sånt trim på BF95 är inte alls ett problem. Det blir kanske inte lika mycket effekt, men det kommer inte hända något hemskt om du inte kör med plattan i mattan i timmetal på den varmaste sommardagen. Kör du på E85 får du oftast _mer_ effekt än med BF98 så varför leta efter något dyrt när det finns bättre grejer billigare?

    Till sist: nej, det är inte ett problem att köra på E85 med en SAAB. Den ng9-3 jag har nu har inte gått på bensin på minst 10000 mil och den har inga som helst problem. Det som gav E85 dåligt rykte var alla usla Ford som inte klarade E85. Jag vet inte hur många 10000-tals mil jag kört med BioPower-konverterade og9-5 och og9-3, aldrig haft ett problem relaterat till bränslet.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Japp det är en Biopower, så den enkla lösningen är ju att tanka E85 och få typ 20 hästar till. Jag har haft stora och dyra problem med E85 på min andra Saab (9-3 2009), så jag vågar inte röra vid bränslet. Kanske spridare på 9-5 är bättre än på 9-3?Denna 9-5 köpte jag till min dotter men kör den på långresor då den har bättre stolar. Men motorn är irriterande svag, iaf med den växellådan som de skickade med.

    Jag kör som en gammal gubbe så någon racing är det inte tal om. Då uppfattar jag det som att det funkar med ett BF98 program

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Låt höra vilka problem du haft och varför du tror de hör ihop med E85!
    Min ng9-3 har gått 25000 och jag och tidigare ägare har uteslutande kört E85, året runt, säkert 10000 mil.
    Japp, jag har också fått byta spridarna men det beror på att spridarna är dåliga och går sönder, oavsett bränsle.
    Vilka andra problem har du haft?
    Vad gäller og9-5/og9-3 har jag kört många 10000-tals mil med BioPower-bilar och BioPower-konverterade, äldre bilar. Jag har i princip alltid kör E85 på dessa bilar, även när det inte varit lönsamt, lite för att visa att det går.

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Håller med Bollman nemas problemas med E85. Kört 18000 mil med den jag har nu och bara undantagsvis kört bensin 95okt.
    T.ex. när E85 per liter var dyrare än bensin. Sen har jag kört med 3 st. E85 konverterade 9000 utan E85 relaterade problem.

    Jag tror att Maptun visar att 98-okt ger 225 hk och E85 ger 225hk, inget om att det inte går att köra med 95-okt.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det är otroligt sorgligt att det finns en massa mekaniker som pissar på E85 runt om i landet. Till viss del skyller jag detta på Ford då deras motorer var helt värdelösa och tålde faktiskt inte E85 och/eller hade stora problem med blandning av BF95/E85 där adapteringen misslyckades och bilarna stannade.
    SAAB hade aldrig den typen av problem, det bara funkar, även på mycket äldre bilar. Jag har kört og9-5/og9-3 från 2000 med E85-konvertering 10000-tals mil utan att stöta på minsta problem, helt utan hårdvaruförändringar, bara byta programvara.
    Ja, ng9-3 hade under några år kassa spridare, men det är ju inte ens ett dyrt problem. Jag bytte till 630 på min direkt när det upptäcktes att de var dåliga och vad kostar det ett par tusenlappar? Då finns ju dessutom utrymme för mer trim

    6 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Hej!

    Dyra reparationer var kanske att ta i, men två ggr har jag fått spridarhaveri på 9-3:an när jag tankat E85 efter en längre tid på enbart BF95. Men det kanske egentligen var så att spridarna redan var kassa men att det märks mer på E85 än på bensin? Nu har jag inte tankat 9-3:an på annat 'än bensin på ett bra tag, så då känns det olustigt att hälla i E85... Även om det kanske är en irrationell känsla. Spridarna till 9-3 är dock snordyra.

    Vad gäller 9-5 så har jag ägt Biopower förr och då kört en massa på E85 utan problem. Jag kan inte historiken om denna 2006:a, men jag kan ju testa att blanda in mer och mer E85 och se.

  20. #40
    Allt annat lika bör fel uppnås snabbare med E75/E85 jmf med E5/E10, då större volym bränsle passerar spridarna. Vidare skall spridare programmeras in eftersom variation i egenskaper/prestanda behöver justeras i systemet.

Liknande ämnen

  1. Vart köpa kolv till B205?
    Av teamsesh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-12-30, 10:53
  2. [LÖST] Tändkassett och tändstift till OG9-5 B205
    Av Olli123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 11:29
  3. [LÖST] Byta till B234 bottendel i B205
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 03:49
  4. [LÖST] Trimbox till OG9-5 B205 Automat
    Av Akervall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •