Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Min Saab 9000 tappar kylarvatten

  1. #1

    Min Saab 9000 tappar kylarvatten

    Bilen är en Saab 9000 2,3 turbo 1994 och jag har problem med att den tappar kylarvatten och ofta går upp i tryck. Tempmätaren går först upp till nära kokpunkten, för att sedan falla tillbaka till normal (termostatöppning). Därefter vandrar den lite mellan normalt och något högre än normalt. Den har aldrig kokat.

    Ingen synlig vattenläcka, ingen våt fläck under bilen, ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan. Ingen lukt i kupén (fukt eller glykol).

    Började med att byta en kylarslang och termostaten. Ingen förbättring. Bytte därefter topplockspackning på verkstad. Ingen förbättring. Nu står jag handfallen och vet inte vad jag mer kan göra. Bilen är snällt körd och i mycket gott skick. Inget bus med andra ord.

    Min tanke var att det höga trycket skapat läckage i kylare eller vid någon slangklämma. Så för att åtgärda felet måste man nog hitta orsaken till det höga trycket, innan man kan åtgärda läckan. Därför bytte jag topplockspackning. Någon som har någon idé om vad det kan vara?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Min Saab 9000 tappar kylarvatten

    Citat Ursprungligen postat av Förlunda
    Ingen synlig vattenläcka, ingen våt fläck under bilen, ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan. Ingen lukt i kupén (fukt eller glykol).
    1-För att testa topppackningen ska du känna på LUKTEN i exkärlet eller tag prov. De kan göra verkstad ...finns en blåfärgad vätska som indikerar avgashalten i vatten...

    2-Annan test kan man göra är att trycksätta exkärlet med 2bar och se om trycket sjunker.Även det kan göras på verkstad eller om själv kan fixa en annan exkärllock med en nippel och trycksätta den men alltid med en backventil.

    3- allt. är ingen rolig men den kan göras om alt 2 visar läckage/tryckfall och då kan man tänka sig att toppen är sprucken. I sådan fall vatten läcker i cylinder och förångas utan att alt 1- är fel, dvs ingen fel på toppackning.

    Alt 3 hade jag på min 91-9000 och provtryckning av toppen kostade mig 800 spänn.
    Aldrig mer kommer jag att betala dom pengar för att få bekräftad det som jag redan 99%
    viste om iom att jag testat andra två alternativ.Köpte annan topp och allt vart bra.

    PS! fungerar din termokontakt längs ner på kylaren ??? de är den som ska sparka igång fläkt och kyla just nu när de är varmt. Kan vara så enkelt att börja med att testa den.

    Lycka till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3

    Re: Min Saab 9000 tappar kylarvatten

    Tack för svar. Jag ska kolla om det kan handla om en spricka i toppen. Tycker dock att verkstaden skulle ha uppmärksammat detta i så fall (vid byte av topplockspackning för 4 dagar sedan).

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Min Saab 9000 tappar kylarvatten

    Ingen firma i värden kan se spricka i fall toppens förbränningskammaren är inte rent som på bilden.De finns alltid sot som ska bort. Annars detta är min korttopp moddat till långblock.

    Fråga din mek om han kan trycksätta kylvatten, de bör han kunna om han är mek.
    Är de inte fel på toppen då kan man se vart de läcker, annars inte.
    Antar att du hade samma fel innan du lämnat bilen och då blev inte bättre ändå.
    Vad kan man tänka sig att felet kan vara ? om inte toppen iom att temp stiger.

    PS! En liten hål i slangen kan orsaka samma fel ( haft även detta fel)och att hitta den blev av slump ty jag såg liten stråle som sprutar på blocket och dunstar direkt av värme.
    Dena slang var den tjockaste som går till kylare. Vi var på semester och inga verktyg hade man med sig, men tur ändå.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5

    Re: Min Saab 9000 tappar kylarvatten

    Tack så mycket för hjälpen. Vid en provtryckning idag, visade det sig finnas ett litet hål i slangen mellan motor och värmepaketet. Nu är slangen bytt. Förhoppningsvis kommer det att fungera nu..peppar..peppar!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: Min Saab 9000 tappar kylarvatten

    Om det bygger upp tryck är då inte fel på ventilen i locket på exp.kärlet ?
    Sitter både övertrycksventil och vacumventil i locket.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 rycker och tappar laddtryck!
    Av motorfreak92 i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 22:35
  2. Min bil tappar kylarvatten...-99 9-5 2,0t
    Av Mysterisk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 18:41
  3. Ryckig saab 9000 (bränslepumpsrelä tappar kontakt)
    Av randersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 19:57
  4. Tappar styrningsförmåga m.m Saab 9000?
    Av Hedley i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 20:06
  5. Saab 9000 som tappar laddtryck!
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •