Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Laddtryck efter chipning NG9-3 B207R

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Var ute och knäppte lite bilder.



    Bör jag oroa mig för turbinens skick eller???



    Kunde inte hitta något fel överhuvudtaget på membranet...

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Du ser ju inte att ha några repor eller jack, och turbinen verkar vara intakt. Men du kan ju själv känna om du har glapp? Det bör inte glappa många tiondelar radiellt, lite grann är mer eller mindre ofrånkomligt förvisso. Axiellt är det värre om det glappar. (In och ut mot avgasporten)
    Jag vet inte hur en avlastningsventil egentligen ska se ut, men det är väl förmodligen slapp fjäder eller sprickor i locket som isåfall orsakar problem, och vad gäller fjädern är ju omöjligt att svara på för oss

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Tack för ditt svar. Jag kände ytterst lite spel/glapp radiellt men axiellt kunde jag inte känna. Så det ser alltså ut så på turbinen efter ett tag? trodde den var påväg att ge upp med det utseendet
    Jag inspekterade avlastningsventilen noga och drog gummit upp och ner för att möjligen se någon gömd liten spricka/skada. Fjädern kändes hård man kunde trycka ihop rätt lätt med handkraft.
    Men jag tycker det är konstigt att turbo (?) mätaren visar likadant som innan. Motorn borde ju behöva mer luft då laddet höjdes i samband med chipningen... Blir inte klok på detta
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Vad tycker du ser dåligt ut på din turbo? Oljan? Det är ingen fara!
    Jag vågar inte svara på avlastningsventilen, men är gummit inte torrt eller sprucket, samt att fjädern (hur spänd den nu ska vara?) inte känns alltför slapp, så är det säkert lugna puckar.

    Jag vet att jag inte tyckte det var någon överdriven skillnad på min etanolkonverterade Aero på dryga 450nm jag hade gentemot innan när den var original, förutom att den kändes lite mer trevligare vid omkörningar.
    Kolla med företaget som chippade/mappade bilen åt dig. Dem brukar vara sjyssta, och kan säkert hjälpa dig mer än vad vi kan
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Tycker det ser lite oroväckande ut, typ "gnagt" på turbinhjulet på vingarna eller vad man ska säga, men det blir väl så kanske
    Jo jag får ringa honom imorgon, dock känns det lite dumt också att ringa sisådär 3 månader senare :P
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    84

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Jag har oxå ett väsande ljud vid högre laddtryck/full gas, det är IC som läcker... Bilen är en 9-3 cab -04 med steg 4 från BSR. Hela IC:n har svällt och ser nästan rund ut om man tittar underifrån... Har köpt en ny IC från EXD som ska på när jag får tid...! Mitt membran var iaf helt och fint utan sprickor.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Jasså okej får ta mig en titt på IC'n då.
    Tack!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Andra funderingar??
    ICn verkar ren och fin, kunde inte se något fel där.
    Katalysatorn verkar dock ha fått sig en liten kyss underifrån men kan det påverka effekten såpass?

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Klart att det kan. Hur stor är smällen? Du stryper ju flödet ut ur motorn, och hämmar effekten i en ganska stark aspekt. Att döma av "kyss" så låter det inte som detta är felet, men allt är ju en definitionsfråga.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Det är precis så att stålomspunningen har dragits upp, inget större hål direkt vad man kan se dock men detta kan väl inte vara anledning till läckageljud?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Katalysatorn sitter direkt monterad mot turbon, mellan torpedväggen och motorn.
    Jag förmodar att du menar att flexdelen på avgassystemet skulle vara det som är skadat?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Okej, ursäkta
    Det är mitt under bilen där som jag såg något stålomspunnet, bilen är rätt låg så skrapade i vägen undertill på en dålig väg där asfalten hade spruckit...

    Blir galen snart, detta kan väl inte vara något programeringsfel direkt? Känns som något fysiskt inte något datorproblem...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Var idag hos killen som chippade bilen och programerade om den. Laddtrycket sänktes från 1,5 till 1,3.
    Turbomätaren går nu in på röda området, dock är det sämre tryck i bilen och det konstiga ljudet kvarstår....
    Han som chippar tror att katalysatorn kan vara för dålig för högre effekt att trycket går tillbaks då allt tryck inte kan passera katalysatorn direkt..
    Eller så är det fel på magnetventilen.

    Andra funderingar ???

    Snart orkar jag inte med bilen mer utan då blir det blocket..

  14. #34
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Citat Ursprungligen postat av B00ny
    Laddtrycket sänktes från 1,5 till 1,3.
    Kortfattat: Om snubben som trimmar din bil uttrycker sig i termer som "jag sänkte laddtrycket från 1,5 till 1,3 bar" så ska han nog inte pilla mer på styrsystem som använder sig av luftmassemätare.

    Längre utläggningen (som till viss del redan förklarats i tråden):
    På en bil med Trionic8 styrsystem så är det inte laddtrycket som bestämmer effekten (jovisst i slutändan är det ju även så men inte i mjukvaran) utan det är luftmassan, så om bilen laddar 1,5 eller 1,3 bar är inte jätterelevant då man inte kan dra några slutsatser från det när man finjusterar en programvara till T8.

    Men om vi bortser från det och då ser bara till laddtryck så undrar jag vem fan som gör en programvara som laddar på 1,5 bar för att nå inte ens 250hk med ett TD04?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #35
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Precis som Cactus säger, låter lite väl va?
    Min har Steg3+/4 E85 och ligger mellan 270-275hk/410nm.
    Laddar då 1,2-1,3 bar.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Okej... detta låter ju ytterst märkligt.
    Alltså han sade inte på det sättet utan jag förklarade att det inte var samma "tryck" som innan. Då sade han att laddtrycket var lite sänkt mot vad det var innan.
    Iallafall är det detta ljud(!!!!) Som antagligen stryper effekten. Enligt dom så är det min katalysator som inte är tillräcklig och avgaserna hinner inte passera förrens det kommer nya och att dom då går tillbaks...?
    Det är som sagt på högre laddtryck man hör detta ljudet.

  17. #37
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Den ljudet som du beskriver har jag hört på flera ss inkl min brors bil när den med steg 1 ladda hela 1.6 bar.

    Det har något med insug vägar att göra skulle jag tro i samband med högt laddtryck..
    Är nog inget fel på din bil..

    Håller du dig kring 1.1 så bör ljudet inte förekomma..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 SS Aero -05 Laddtryck efter chipning

    Okej. men det är skumt att min kompis 2.0t chippad på samma ställe i princip går bättre än min aero som också är chippad... ifall jag går ner till 1.1 bar lär jag väl inte ha så många mer hk än original?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-02 klockan 15:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Sliter sakerna mycket efter chipning? 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:14
  2. Hackig och ryckig OG9-5 2,3 efter chipning Proscott Performance
    Av linnardt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 14:11
  3. chipning!
    Av _saab_turbo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •