Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Normal oljeförbrukning?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Normal oljeförbrukning?

    God morgon,

    Bil: 9-5 aero SC-07

    Nu har jag kört 1000 mil sen senaste bytet och oljan är fortfarande precis vid max på stickan. Jag har ju läst mycket på diverse bilforum att de nya lågfriktionsmotorerna SKA dricka olja, det är normalt. Jag tycker givetvis att det är bra och ser det som ett friskhetstecken att bilen inte dricker någon synbar mängd olja, misstar jag mig?

    Jag undrar helt enkelt vad som är normal oljeförbrukning för en lågfriktionsmotor?

    Mvh
    Matte

  2. #2

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Min gamla 9-5 som jag körde mellan 1999 och 2010 hade inte någon mätbar oljeförbrukning. För mig var det helt normalt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    139
    Medlem#
    4694

    Sv: Normal oljeförbrukning?

    Tycker det låter normalt. Min dricker heller ingen olja och det tar jag som ett sundhetstecken.
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Från MY2004 och framåt är det antagligen ganska sällsynt med något större oljedrickande. Min 06:a drack ingen olja alls mellan bytena, i alla fall inget som gick att se på stickan.

    Ser man till andra "lågfriktionsmotorer" (ursäkta OT) så är tongångarna annorlunda. Fråga de som äger en VAG-bil hur mkt olja de fyller på.... Vissa Audi- och VW-motorer drar otroliga mängder olja utan att VAG tycker att det är något fel.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Normal oljeförbrukning?

    God morgon,

    Ja, det är det jag menar, viss mängd anses ju normalt.

    Om bilen/min bil drar en liter mellan 1000milaoljebytena är det då ok, anses den motorn då ha sämre kondition/prestanda än en som inte drar något?

    Om, vad anses den sämre konditionen beror på?

    Jag förstår att oljeförbrukningen kan bero på många saker, men den generella som det sägs lågfriktionsmotorer ska förbruka, vad beror det på?

    Mvh
    Matte

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Var glad att den inte dricker någon märkbar mängd olja.
    Men som sagt lågfriktionsmotorer drar lite mer olja pga svaga/mindre kolvringar för att få så lite friktion som möjligt och förbättra bränsle ekonomin.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Vet man verkligen att en lågfriktionsmotor inte dricker olja? Finns det inte risk att oljan går upp i rök men att bränsle istället rinner ner och späder oljan vid tex kallstarter?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Vet man verkligen att en lågfriktionsmotor inte dricker olja? Finns det inte risk att oljan går upp i rök men att bränsle istället rinner ner och späder oljan vid tex kallstarter?

    /Fred
    I så fall är det ju en väldigt intressant slump att det späder PRECIS så mkt så att oljenivån ligger stilla. Inte för mycket och inte för lite.....

    Nja.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  9. #9

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Finns det inte risk att oljan går upp i rök men att bränsle istället rinner ner och späder oljan vid tex kallstarter?
    Med fungerande vevhusventilation och långkörning då och då är detta inget problem.

    Mitt recept:
    1) Fungerande vevhusventilation. Innan Saab kom med den sista, den som fungerar, använde jag en egen konstruktion.
    2) Regelbundna oljebyten.
    3) Olja av bra kvalité.
    4) Inga höga belastningar med kall motor för att undvika blow-by.
    5) Rejäla accelerationer när motorn är ordentligt varm.

    Man vill inte att olja ska koksa fast bakom kolvringarna i en lågfriktionsmotor. För att de ska täta ordentligt måste förbränningsgaser ledas in bakom ringen så den trycks mot cylinderväggen. Om kolvringarna fastnar läcker kolväten och avgaser ner i oljan som slits i förväg och olja skrapas inte av ordentligt från cylinderväggen och brinner upp.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Normal oljeförbrukning?

    En liter på 1500 mil anser jag är okej på B2X5-motorn.
    Min -00a ligger på ½-1 liter på detta intervall normalt.
    Om de va en 9000 som sög i sig detta skulle jag byta motor.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Några motormärken (bl.a. franska) tillåter upp till 1 liter motoroljeförbrukning /100 mil.
    Tror att Saab har sin gräns någonstans runt 1 liter / 200 mil. Kommer inte ihåg exakta siffror, men där omkring.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Det är konstigt att man kan tillåta det ? Det kan väl inte vara direkt miljövänligt att
    elda råolja. Vart finns alla miljöknuttar dom borde jaga VAG eller är det pengar som styr världen ?

  13. #13
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Min bror hade en 9-5 2.0t -00 för ett par år sedan uppdaterad med senaste vevhusventilationen och den drog ingen olja alls, hade gått över 20k mil.

    Jag har en 9-5 Aero -05 just nu och den drog sist jag gjorde byte ca. 1-1.2 liter på strax över 1000mil.
    Standard motor, inga läckage någonstans och ingen blårök. Går fint, men drar en hel del olja tycker jag.
    Mycket kallstarter och väldigt korta sträckor dock.

    Verkar skilja mycket från bil till bil.

    Nu ska jag byta olja och filter oftare, och kommer köra Mobil1 5w50 så får se framåt om det ändrar sig.
    Innan (tidigare ägaren) har den körts med vad som rekomenderas från Saab.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Sist ja byte olja så mätte ja upp hur mkt ja fick ut vilket var 3.8L så den har dragit 2dl på ca 1000mil vilket inte är mkt.

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Nu ska jag byta olja och filter oftare, och kommer köra Mobil1 5w50 så får se framåt om det ändrar sig.
    Innan (tidigare ägaren) har den körts med vad som rekomenderas från Saab.

    /Markus
    Finns ingen anledning att byta till 5w50 och om ja inte miss minner mig helt fel skulle man inte köra med den viskon enligt Boosten

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Sist ja byte olja så mätte ja upp hur mkt ja fick ut vilket var 3.8L så den har dragit 2dl på ca 1000mil vilket inte är mkt.

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Nu ska jag byta olja och filter oftare, och kommer köra Mobil1 5w50 så får se framåt om det ändrar sig.
    Innan (tidigare ägaren) har den körts med vad som rekomenderas från Saab.

    /Markus
    Finns ingen anledning att byta till 5w50 och om ja inte miss minner mig helt fel skulle man inte köra med den viskon enligt Boosten

    Mvh
    Det är mest för att jag kör den oljan i både min 9000 och i Supran så tänkte jag ta den till 9-5:an med, då jag tycker den funkat bra för mig i de bilar jag haft/har den i och får tag i den hyffsat billigt med så.

    Jo jag har fått varningens finger om detta redan innan med här Men har som sagt funkat bra för mig och för några år sedan skrevs det om detta här och flera körde samma olja som jag och funkade kanon.

    Men som du säger så ska man gå efter klassningar och så så är ju inte denna oljan rätt.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Jag vill inte vara dryg här, men jag måste få fråga vad alla menar när de skriver att oljan X minsann "har fungerat bra i min bil". Har man rivit isär motorn och kollat upp ev. slitage? Räcker det att den inte förbrukar olja för att den ska anses "fungera bra"? Eller är det för att den inte bolmar blårök?

    Jag kan bara inte förstå varför man ska hålla på och fippla med div. oljor som ibland inte har rätt klassning till dessa motorer. Motorer som är erkänt kinkiga på vilken olja de får. Det finns knappast ekonomiska skäl att göra det heller eftersom GM:s Dexos2 olja är extremt billig om man söker runt lite.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  17. #17
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Jag vill inte vara dryg här, men jag måste få fråga vad alla menar när de skriver att oljan X minsann "har fungerat bra i min bil". Har man rivit isär motorn och kollat upp ev. slitage? Räcker det att den inte förbrukar olja för att den ska anses "fungera bra"? Eller är det för att den inte bolmar blårök?

    Jag kan bara inte förstå varför man ska hålla på och fippla med div. oljor som ibland inte har rätt klassning till dessa motorer. Motorer som är erkänt kinkiga på vilken olja de får. Det finns knappast ekonomiska skäl att göra det heller eftersom GM:s Dexos2 olja är extremt billig om man söker runt lite.

    Funkat bra, ptja... Motorn har ju inte rasat iaf
    Och i min 9000 så hade jag ju isär allt och renoverade i vintras och såg fint ut allting, skulle i med smidda grejer därav renovering.
    En motorrenoverare kollade igenom och tyckte det såg fint ut med så jag fortsätter med den oljan.

    9-5 blir som sagt mest för att många rekomenderar den till Supran, jag kör den i 9000 och vet flera som kört i andra 9-5:or som iaf inte rasat efter flera tusen mil.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  18. #18

    Re: Normal oljeförbrukning?

    Det finns många oljeexperter, på många forum, runt om på internet.

    Och alla vet bäst.... och kan absolut mer än motortillverkarna.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Normal oljeförbrukning og9-3 aero?
    Av wodja i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 20:53
  2. 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?
    Av LeChiffre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 20:38
  3. Normal oljeförbrukning T7?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 20:54
  4. Normal oljeförbrukning 9-3 aero -02 ?
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 14:41
  5. vad är normal oljeförbrukning??????
    Av scotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •