Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Laddtryck Saab 9000

  1. #1
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Laddtryck Saab 9000

    Till att börja med är det en 9000 2,3 LTT från 1997 med MapTun steg 1 (Monterat i september 2012) och 10800 mil på mätaren som det gäller, så var det avklarat.

    Den har betett sig lite udda den senaste tiden. Vid enstaka tillfällen vid acceleration med full gas (1 av 20 fullgasaccelerationer, kanske?) laddar den enbart GLT. Håller jag kvar gasen i botten kommer laddet efter att den stannat upp på GLT ett par sekunder. Släpper jag av och ger järnet igen kommer det direkt. Bilen går annars som den ska.

    WG-stången går att dra i om man tar i en del, den fjädras tillbaka ordentligt också. Impellern i turbon flexar varken i sidled eller höjdled. Har bytt alla vacuumslangar jag kan hitta. Ett test med en annan magnetventil (Från en OG9-3 2.0t som inte visar några tecken på att MV:n skulle vara kass) förändrade ingenting.

    Lokala SAAB-mekanikern trodde på MV:n, trots att en annan MV inte gjorde någon skillnad. Även ifall jag inte tvekar på dennes kunskap tänkte jag höra mig för här, måste finnas någon som har lite tips på vad som kan vara fel.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Bytt stift på länge?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bytt stift på länge?
    Jag har inte själv bytt, och vet faktiskt inte när det gjorts senast (Har inte haft bilen jättelänge), så det är lika bra att jag gör det direkt.

    Antar att någon av dessa ska gå:

    http://www.maptunparts.se/serviceproduk ... -saab.html

    http://www.maptunparts.se/serviceproduk ... cr8es.html

    Kommer ju göras oavsett vad, men bara för nyfikenhetens skull; skulle det kunna orsaka problemet?
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555

    Re: Laddtryck Saab 9000

    7:or skall du ha.

    Stiften är det första man byter när man har problem på en 9000 om den gått bra tidigare.
    Sen får man gå vidare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Då blir det Mekonomen direkt imorgon, så hoppas jag på bättring. Tar gärna emot fler tips ifall så inte är fallet.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  6. #6
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Ibland är man inte vid sina sinnes fulla bruk...
    En snabb titt i serviceboken gjorde jobbet. Senaste servicen där stiften nämns var vid 7840 mil, alltså har de sannolikt gått 3000 mil. Detta var dock 4/5 2007, så det är väl dags ändå...
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    283

    Laddtryck Saab 9000

    När man trimmar ska dom bytas lite tätare, runt 1500 mil brukar man väl säga?

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    När man trimmar ska dom bytas lite tätare, runt 1500 mil brukar man väl säga?

    Jag byter vid 2000 mil, dvs vartannat oljebyte

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Sv: Laddtryck Saab 9000

    Får bli tätare byten nu då. Har bytt idag och problemet kvarstår. Ska göra ett nytt test med den andra MV'n senare ikväll. Om inte det lyckas, vad bör bli nästa steg?

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  10. #10
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Sv: Laddtryck Saab 9000

    Tycker förresten att det verkar ske oftare nu efter bytet av tändstiften...

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Dra en slang mellan WG och kompressorhuset på turbon så går bilen på GLT. På så vis kan du undersöka om wastegaten funkar som den skall rent mekaniskt.

    Annars är det i princip bara din magnetventil som kan spöka

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 302

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Det finns väl en säkring till MVn (APC) som skulle kunna vara kaputt.
    Annars brukar blås och sug test av MVn svara på om den är hel eller inte.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    283

    Laddtryck Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Det finns väl en säkring till MVn (APC) som skulle kunna vara kaputt.
    Annars brukar blås och sug test av MVn svara på om den är hel eller inte.
    Säkring nr 5

  14. #14
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Sv: Laddtryck Saab 9000

    Säkringen är hel, och blås- och sugtestet visade inga konstigheter (För visst är det bara R som man inte ska kunna blåsa eller suga i?). Har bytt till en annan MV, som ska testas. Har bara hunnit en liten runda än så länge, men den gick som den skulle hela vägen. Ska ut på en längre sväng sent i kväll och kommer passa på att testa ordentligt då.

    Ang. slang mellan WG och kompressorhuset; Vad kommer då visa sig ifall WG'n är kass?

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Då kommer du gå på GLT som styrs av hur WG är ställd. Om laddet fungerar felfritt då så vet du ju att WG fungerar som den ska. Men nu verkar du ha hittat felet

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #16
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Sv: Laddtryck Saab 9000

    Som jag trodde, då, men det fungerar väl likadant om man kopplar ur MV'n? När jag gjorde det gick den på 0,35-0,4 bar, och det är väl ganska normalt...

    Ja, jag hoppas att det inte dyker upp igen när jag kör iväg senare. Gör det inte det är det bara en ny MV och puts i några små vrår kvar innan det bär av till Saabfestivalen.

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  17. #17
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Ja, i teorin funkar det att koppla ur MV, men när min MV dog så dog den i stängt läge = skenladd så länge slangarna går via MV

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  18. #18
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Alltså, nu har jag varit ute på en relativt lång tur och tagit varenda möjlighet att testa ifall den tvekar. Det gjorde den inte en enda gång, men istället laddar den nu lite mindre. Enligt mätaren (Biltema, vet inte om den går att lita på helt) laddar den nu runt 1,0-1,1 bar, tidigare har den gått upp på som max 1,3-1,35 bar.

    Det märks definitivt att bilen inte är riktigt lika rapp, men det känns som att detta är mer normalt med steg 1. Eller? Kan det vara så att den tidigare MV'n orsakat ett lite högre laddtryck än avsett?
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  19. #19
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: Laddtryck Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av A.Chr
    Alltså, nu har jag varit ute på en relativt lång tur och tagit varenda möjlighet att testa ifall den tvekar. Det gjorde den inte en enda gång, men istället laddar den nu lite mindre. Enligt mätaren (Biltema, vet inte om den går att lita på helt) laddar den nu runt 1,0-1,1 bar, tidigare har den gått upp på som max 1,3-1,35 bar.

    Det märks definitivt att bilen inte är riktigt lika rapp, men det känns som att detta är mer normalt med steg 1. Eller? Kan det vara så att den tidigare MV'n orsakat ett lite högre laddtryck än avsett?

    1,0 - 1,1 bar är rimliga och korrekta siffror för ett steg 1! Att du tidigare laddat 1,3+ bar skulle vara någonstans motsvarande steg 3!

    Så ja det var den MV som var kass

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  20. #20
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Sv: Laddtryck Saab 9000

    Då har den nog varit på väg att ge sig länge för den har laddat 1,3 sen programvaran uppdaterades. Inte haft en tanke på det innan, förrän en med steg 3 sa att hans också laddar 1,3. Synd, nu har man ju vant sig vid det så pass att man tycker den är trött som bara den nu... :roll:

    Men, men, skönt att det inte blev allt för dyrt och man får väl vara glad att den rullar säkrare nu.

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

Liknande ämnen

  1. laddtryck saab 9000 -96
    Av christian30 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 20:54
  2. Konstigt laddtryck SAAB 9000 2.0
    Av Krozz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 22:01
  3. Mer laddtryck saab 9000!
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 21:37
  4. Sjunkande laddtryck Saab 9000
    Av AbbeXXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 17:00
  5. laddtryck saab 9000 cs?
    Av Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-17, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •