Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Hej

    Har sökt en del, har dock inte hittat ett 100%-igt svar på min fråga. Jag har nyligen skaffat en 9-3 av tidig årsmodell 2004. Har haft tankar på att köra den som BioPower bil. På MapTuns sida så ser jag att jag måste byta två motorstyrenheter (?) som är från bilar som har BioPower från fabrik (?) samt att jag måste ha ny programvara och spridare med ledningsnät.

    Hela det paketet kostar en aning för mycket för att det ska vara ekonomiskt lönsamt, så min fråga är om det räcker att byta spridare, ledningsnät och de två motorstyrdonen genom att plocka på skroten? Och sedan programmera in allt med Tech2? Jag kommer ju inte få mer effekt, men det jag är ute efter i första hand är att kunna tanka vad jag vill.

  2. #2

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Hej,

    Ja du borde kunna köpa allt på skroten och sen gifta in T8 boxen(2008-) med en tech2, men frågan är hur mycket billigare det blir, du kan ju även köpa allt på skroten och bara be maptun justera mjukvaran/montera delarna

    Annars kan du passa på att investera i en Combiadapter och köra T8suite för att sen själv justera mjukvaran för lite mer kräm

    /Micke

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Hej

    Har sökt en del, har dock inte hittat ett 100%-igt svar på min fråga. Jag har nyligen skaffat en 9-3 av tidig årsmodell 2004. Har haft tankar på att köra den som BioPower bil. På MapTuns sida så ser jag att jag måste byta två motorstyrenheter (?) som är från bilar som har BioPower från fabrik (?) samt att jag måste ha ny programvara och spridare med ledningsnät.

    Hela det paketet kostar en aning för mycket för att det ska vara ekonomiskt lönsamt, så min fråga är om det räcker att byta spridare, ledningsnät och de två motorstyrdonen genom att plocka på skroten? Och sedan programmera in allt med Tech2? Jag kommer ju inte få mer effekt, men det jag är ute efter i första hand är att kunna tanka vad jag vill.
    Saab 9-3 MY06 SS, E85, "the new project..."
    Saab 9-3 MY06 SC, BF95 "t8suited"
    SOLD Saab 9000 MY96 2.0T, 3" DP, 875CC, T7 APC, E85, 3bar MAP, TD04-19T#6

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Utan att ha det färskt i huvudet så tror jag Tech2 kommer att knorra om att det är fel styrdon som du monterat. Jag skulle säga att det är fel väg att gå.

    mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Du är ute efter att kunna köra som "riktig" Flexifuel alltså, där allt anpassas efter valt bränsle?
    Jag har annars E85-konverterat min -04 (Byggd sensommar -03) hos Nordic och den går mycket bra på E85 sommartid, har inte använt den nåt i vinter så kan inte riktigt svara på hur den går på vintern. Det som byttes då var tändstift samt programvara.
    Men dom hade samma svar, ville man kombinera E85 och bensin så var det annan ECU som gällde.

    Jag har istället köpt en CANUSB och planerar att byta till ett rent Steg 1 bensin-program till hösten, så slipper man bekymra sig om svårstartad bil osv.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Okej, verkar vara lite blandade svar.
    Men ja, det jag vill uppnå är riktig flexifuel då jag inte är sugen på att vara beroende av väder och vind. Samt att det är ju inte varje gång man har tillgång till en mack med E85, så det är ju mycket en bekvämlighetsgrej.

    En annan tanke är att jag ofta kör korta sträckor, där då alltså bensinen är mer lönsam. Men det finns flertalet gånger där jag sitter och mer eller mindre sträckkör i flera timmar, och det är de gångerna jag vill kunna tanka E85 för att spara några små ören. Och ja, ni behöver inte säga att det kommer ta tid innan det lönar sig, det vet jag redan. Det är också därför jag kollar efter billigaste möjliga alternativ.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Jag Nordic E85 i min 9000 och den fungerar ivilketfall ner till -20. Då brukar jag komplettera med 10 liter bensin utifallatt, feg som man är. Men det här gäller en gammal 9000 förstås.....(det var bättre förr.)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Är som sagt inne på det spåret att antingen BioPower eller så får det vara som det är nu, alltså vill jag inte ha E85 som enda alternativ till bränsle. Men en tanke som slog mig, om jag skaffar precis de sakerna som står på exempelvis MapTuns sida och sedan använder CANUSB så bör det väl fungera? För då har jag ju köpt precis samma saker, bortsett från att jag inte betalar 6000 kr för deras program utan det lägger jag inte själv?

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Är som sagt inne på det spåret att antingen BioPower eller så får det vara som det är nu, alltså vill jag inte ha E85 som enda alternativ till bränsle. Men en tanke som slog mig, om jag skaffar precis de sakerna som står på exempelvis MapTuns sida och sedan använder CANUSB så bör det väl fungera? För då har jag ju köpt precis samma saker, bortsett från att jag inte betalar 6000 kr för deras program utan det lägger jag inte själv?
    Ah, men då gäller det att ha lite koll på ettor och nollor istället.

    Mvh Marcus

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    12

    Re: BioPowerkonvertera tidig 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Hej

    Har sökt en del, har dock inte hittat ett 100%-igt svar på min fråga. Jag har nyligen skaffat en 9-3 av tidig årsmodell 2004. Har haft tankar på att köra den som BioPower bil. På MapTuns sida så ser jag att jag måste byta två motorstyrenheter (?) som är från bilar som har BioPower från fabrik (?) samt att jag måste ha ny programvara och spridare med ledningsnät.

    Hela det paketet kostar en aning för mycket för att det ska vara ekonomiskt lönsamt, så min fråga är om det räcker att byta spridare, ledningsnät och de två motorstyrdonen genom att plocka på skroten? Och sedan programmera in allt med Tech2? Jag kommer ju inte få mer effekt, men det jag är ute efter i första hand är att kunna tanka vad jag vill.
    varför krångla till det....köp en Biopower!

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning 9-3 SS...? vs. förbrukning tidig 9-5...
    Av Johanen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 21:26
  2. Gnisslet och gneket i 93ss av tidig modell
    Av m_917 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •