Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hållbarhet motordelar 9-3SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Hållbarhet motordelar 9-3SS

    Tjena
    Efter att ha fått min bil inlöst så sitter jag och söker igenom hela internet efter information om Saabs "nyare" modeller. Det är då i min värld en ng9-3 (lär väl hamna bland de första årsmodellerna) eller en og9-5 som är faceliftad 2006. Som det ser ut just nu så vet jag väl ganska mycket om 9-5:ans problem men har svårt att hitta lika mycket om 9-3:an.

    Kamkedja, gäller det samma som med B2X4/5? Att den ger sig vid ca 20 000 - 25 000 mil?

    Samt turbon på de motorsvagare modellerna, har fattat det som att det är en Garrett GT20? Hur är livslängden på dessa?
    Har hittat många bilar i min prisklass som ligger på ca 20 000 mil, är det något speciellt att akta sig för rent generellt? Det jag hittat är väl att det varit en del elektronikstrul med vissa bilar, men det reder jag ut så det är inget som skulle hindra ett köp av en sådan bil.

    /Wille H

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: Hållbarhet motordelar 9-3SS

    Jag har faktiskt inte hört någonting alls om kamkedjan på B207.
    Garret-turbon är också stabil så vitt jag vet, inte alls som det var med GT17 på B2x5.
    (själv kör jag nu steg3 på min och det går fint, ska dock byta till en TD04 men det har bara med vidare trim att göra)

    Saker som är "vanliga" problem är väl brustna fjädrar, lite rost på framskärmarna direkt bakom hjulen (vilket i sig medförde en extra skyddslist där på senare årsmodeller), trasig/rostande AMP1 (förstärkaren under förarsätet som är för dörrhögtalarna och centern), låskistor i dörrarna som ger lite skumma fel, backsensorer som inte fungerar.
    Det är vad jag kan komma på rakt av och är saker som jag själv haft problem med, vissa är inte typspecifika för ng9-3 iofs (t.ex. backsensorer hör man ju talas om som inte funkar på alla möjliga bilar).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Hållbarhet motordelar 9-3SS

    Hur långt din bil rullat då? Tänker mest på om man köper en bil med 20 000 mil på mätaren, om man ska räkna med att få byta något speciellt vid just de miltalen? Jag fattar att saker givevis slits olika osv men det är ju många som byter sin kamkedja i B2X5 motor vid ca 20-25k mil och säger att deras turbo har rasat allt mellan 10 000 till 25 000 mil

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: Hållbarhet motordelar 9-3SS

    Jag köpte min för snart två år sedan då hade den gått 15k, trimmade till steg1 vid 16k, trimmade till biopower steg1+ vid 17, och sedan biopower steg3 vid 18 ungefär.
    Idag har den gått nästan 19k.
    Bränslepumpen är bytt också, den rasade strax efter att jag bytt till etanol-trimmet (låter det vara osagt om det var på grund av etanolen eller ej som pumpen la av).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105

    Re: Hållbarhet motordelar 9-3SS

    Balansaxeltransmission kan börja ge sig typ när som helst.
    Behöver dock inte vara någon allvarlig operation.

Liknande ämnen

  1. Balansera motordelar.
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 00:08
  2. motordelar för renovering!
    Av 900micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •