Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur mycket flänstätning skall man avvända till oljetråget OG9-5

  1. #1

    Hur mycket flänstätning skall man avvända till oljetråget OG9-5

    Har plockat ned oljetråget för första gången på en 9-5:a.

    Var faktiskt inte så farligt med skit i tråget trots turboras.
    När jag monterade tillbaks tråget följde jag denna anvisning.

    viewtopic.php?f=3&t=302881

    Stod att man ska ha en 2 m.m. sträng med flänstätning, vilket jag ungefär följde. Noterade dock att det krämade ut rätt ordentligt på utsidan när jag drog åt skruvarna, vilket kanske inte är så konstigt och delvis också kanske är meningen.

    Tanken slog mig dock efter jag dragit åt tråget att all denna packningsmassa troligen också krämar ut på insidan av tråget, plus hålet där inflödet av olja ska ske upp i motorn.
    Tog visserligen lite mindre packningsmassa just där, men tänkte att det inte får vara för snålt, för det måste ju bli tätt så att motorn inte suger luft i skarven mellan tråg och låda. Tror ändå att det borde tryckt ut viss packningsmassa i detta oljehål.
    Har nästan lite ångest nu faktiskt

    Fastnar denna överblivna packning i filtret tror ni, eller kommer det att sätta sig som en propp i tilloppsröret på nya turbon?

    Varför kör inte SAAB med en traditionell packning istället för denna smörja?

    OG900 har jag för mig hade någon slags kopparpackning.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Flänstätning oljetråg

    Det trycks ur lika mycket på insidan. Om det nu lossnar (vilket inte är så troligt) är nog oljesilen stora problemet. Det som tar sig förbi silen borde enkelt ta sig vidare till filtret men där blir det stopp.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3

    Re: Flänstätning oljetråg

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Det trycks ur lika mycket på insidan. Om det nu lossnar (vilket inte är så troligt) är nog oljesilen stora problemet. Det som tar sig förbi silen borde enkelt ta sig vidare till filtret men där blir det stopp.
    Okej, kanske lite obefogad oro?
    Kanske är det inte dumt att köra ett extra oljebyte efter en relativt kort tid?

    Flänstätningen jag använde var denna:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/farg- ... t300c.html

    Den var lite halvseg att pressa ut och de överblivna resterna kunde jag med lätthet pilla bort med fingertopparna. Tror inte att den sitter fast något vidare på insidan av tråget, utan kommer nog flyta runt med oljan. Förhoppningsvis blir inte stopp i silen. Tror dock inte att lite "oljesköljning" behöver vara fel...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    282

    Re: Flänstätning oljetråg

    Til oljetråget ska du bruka den flänstätningen du köpar på Saab. Den är lagat på et vis som gör at om nått går ner i oljan vil det inte tätta til silen.

    Nån tätning från Speedparts, Biltema etc ska du inte bruka!
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  5. #5
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 438
    Medlem#
    6988

    Re: Flänstätning oljetråg

    Hej!
    Flänstätningen löses upp på insidan och sätter sig inte i silen.
    Den är konstruerad så.

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105

    Re: Flänstätning oljetråg

    Fast det är väldigt vanligt att man ser att massan torkat och sitter som snorkråkor på insidan i skarvarna.

    Oavsett vad så är det inget problem bara man är lugn med klistrandet. Man behöver ju inte tömma hela tuben på en sittning...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-20 klockan 17:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7

    Re: Flänstätning oljetråg

    Tack för alla svar. Tror jag känner mig lite lugnare

    Förstår emellertid inte riktigt det här med att den överflödiga tätningen "löses upp inne i tråget" som någon skrev. Om olja löser upp tätningen låter det inte som någon bra tätning att ha mellan block och tråg tycker jag...

    Mest troligt måste väl ändå vara att det flyter omkring packningsrester ovanpå motoroljan i motorn? -Som förhoppningsvis sedan följer med ut vid första bästa oljebyte....
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  8. #8
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 438
    Medlem#
    6988

    Re: Flänstätning oljetråg

    Vad jag har läst så ska tätningen bli hårt när det pressas mellan tråg och block.
    Således löses det inte upp "där det ska vara".
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-20 klockan 17:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det trycks ur lika mycket på insidan. Om det nu lossnar (vilket inte är så troligt) är nog oljesilen stora problemet. Det som tar sig förbi silen borde enkelt ta sig vidare till filtret men där blir det stopp.
    Byter kam o b-kedjan(9000-94) och har sett en liten byt av flänstätningsmassa mått 15mm x 2mm som åkte in i tråget.Har inte lust att ta ner tråget om jag inte måste.
    Som jag uppfattat kommer filter att fånga den, eller har jag tolkat fel.
    En fråga till är hur ska man använda flänstätning massa, bredd tjocklek, väntetid ...fanns inge info från skruvat till den produkt- 90297970 - men det fanns info
    på alla språk i värden att man ska inte äta eller stoppa i ögon, öron,...osv
    Senast redigerat av George den 2014-04-15 klockan 10:36.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Flänstätning till NG9-3 TTiD
    Av Seblanz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-10-21, 09:17
  2. Gavelkåpan på växelådan skall av. Mycket söl o vänta? 9000 m
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 18:25
  3. Fixat gänga till oljepluggen i oljetråget
    Av Cabmange i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 22:49
  4. Cylinderslitage, hur mycket kolvspel skall man kunna tåla?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 22:12
  5. Hur mycket skall en 9-3 SS 175hk -03 göra på 2:ans växel?
    Av DeMaG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •