Finns flertalet svenska sidor med bra pris på Mobil 1 new life.
oljemagasinet.se, merbil.nu, bsr osv..
Känns onödigt att handla från tyskland när det gäller 4-5liter.
Finns flertalet svenska sidor med bra pris på Mobil 1 new life.
oljemagasinet.se, merbil.nu, bsr osv..
Känns onödigt att handla från tyskland när det gäller 4-5liter.
Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)
Man köper givetvis inte 4-5 liter.Ursprungligen postat av maaaakn
Sist gick vi ihop några stycken och köpte nog närmare 100 liter tror jag.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
En fråga: Jag byter olja en gång om året själv, ibland inte ens det, beroende på hur mycket jag kör. Är det verkligen vettigt då att köpa 20 liter olja från Tyskland då? Hur påverkas oljan av att lagras? Hur påverkas en öppnad dunk av lagring?
Håller hur länge som helst. Öppnad som oöppnad, korken på baraUrsprungligen postat av Fairlane
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)
Det där håller jag nog inte med om. Visst, ett år är inga problem, men många återförsäljare skickar tillbaks 4-5 år gammal olja till leverantören eftersom dom inte kan sälja den.Ursprungligen postat av maaaakn
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Vad är det som skulle hända med oljan efter 4-5 år menar du?Ursprungligen postat av rcy
Jag tror att olja som förvaras i oöppnad förpackning har i prinicp obegränsad hållbarhet.
Å andra sidan är detta inget problem för mig, då jag byter olja betydligt mera frekvent än vad som rekommenderas.
2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
Ford Mustang GT årsmodell 2006
Hej!
Här frågas samma fråga om just hållbarhet, finns även några länkar där man pratar om det.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=220355
Hurvida detta stämmer låter ja vara osagt.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Ja, det finns nog inget ämne där det finns så mycket tyckande och tänkande och så lite som är underbyggt med fakta som just olja och dess egenskaper.Ursprungligen postat av kIM0h
Själv blir jag rätt skeptisk när man hävdar att olja "oxiderar" i kontakt med syre och att olja som varit i kontakt med syre måste bytas inom 1 år. Som exempel kan ju nämnas att SAAB under många år rekommenderade motorolja i växellådan. Även om växellådan är "stängd", så är det ju knappast något lufttätt vakum vi snackar om. Hur många byter växellådsolja i sin bil varje år?
2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
Ford Mustang GT årsmodell 2006
Jag menar ingenting, jag vet bara att återförsäljarna skickar tillbaks gammal olja eftersom den inte går att sälja.Ursprungligen postat av Anders_SAAB
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Nu var det ju några dagar sedan denna tråden uppdaterades så jag tänkte slänga in frågan igen.
Vad tycker Ni om hållbarheten på öppnade VS öppnade dunkar?
Jag beställer gärna 4-5 dunkar (5L) på en gång. Men jag har bara 1 bil och byter ca var 10e månad. Nu har jag dessutom renoverad motor så efter varje byte är det 1L kvar i öppnad dunk. Är den litern fortfarande körduglig vid nästa byte 10-12 månader efter?
Allt står svalt & mörkt, men ändå...?
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Jag skulle inte tvekat att anända den.
..jag har dock inte riktigt problemet, eftersom jag får fylla på olja typ varannan vecka, och den litern man får över inte räcker så jag har en till öppnad dunk jag fyller med..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Jag skulle inte tveka heller. Man kan möjligen byta lite oftare...
Men enklast är väl att e-posta tillverkarens kundkontakt och fråga. Lite nyfiken på vad de anser är jag allt.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ja, det är väl egentligen två helt skiljda problem, att oljeringarna fastnar beror väl på att man gjort sämre kolvringar för att minska friktionsförluster, vilket fick till följd att dom skrapar sämre.
Ironiskt nog har min 2.0t '99 INTE problemet.. behöver inte fylla på en droppe mellan oljebytena, som dessutom inte sker lika ofta som på aeron heller.
(fast nu när jag köpt både billig olja och storpack av filter ska jag nog börja göra oljebyten på den oftare, speciellt eftersom sambon kör korta sträckor med den.)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har faktiskt ställt denna fråga till Mobil 1 en gång och deras svar var att även om det inte finns några absoluta "bäst före" datum så garanterar dom full hållbarhet i oöppnad förpackning i upp till fem år, men hon jag pratade med sa att det inte skulle vara några problem att förvara den i 10 år, dock utan någon garanti.
Så fort förpackningen är bruten kan oljan givetvis kontamineras, men med locket på och rätt förvarat så bör det vara snudd på samma tider som gäller för obruten förpackning.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Tack. Bra info!
Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 11:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
då är nog din bil bara välservad. Även en motor med hopplöst dålig ventilation koksar inte om man byter olja i tid innan den börjar brytas ner. Är ventilationen förskräckligt dålig så får man ju såklart byta väldigt ofta men så dålig har den nog aldrig varit på dessa motorer. Servar nån orörd 30k milare här hemma också. Den har inga uppdateringar alls men å andra sidan så tror jag han byter olja två gånger om året.