Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Luftnippel paj, Bromsok Bak

  1. #1

    Luftnippel paj, Bromsok Bak

    Tja. I helgen fick jag hjälp att byta lite bromsbelägg på bilen, Vi började bak och fick sluta bak också, vid bytnings tillfället så var bromsoken skit jobbiga att pressa in med verktygen så vi fick släppa på luftnippeln för att få in kolvarna. På den ena sidan gick det bra.

    På den andra sidan så tyckte min polare det va konstigt för det va en annan storlek på nippeln, när vi byttat allt och jag skulle lufta bromsarna så kommer polarn upp med lite blek ansikte.. Du, Nippeln är det gäng paj på.. Nu har jag inga bromsar då bromsoljan väller ut.. Vad gör man åt detta? är det bara att köpa ett nytt bromsok bak?
    bilen har rullat 5000 mil bara så känns lite snopet..

    Är en saab 9-3 SS 05:a

    vart ska man köpa bromsok billigast? beggat eller nytt?
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Luftnippel paj, Bromsok Bak

    Till att börja med så antar jag att ni inte "pressade" in kolvarna utan att ni "skruvade" in dem? (bara för att vara säker på att det inte uppstått några fler skador).

    Sedan så har ju t.ex. både skrotarna och maptunparts.se begagnade bromsok (nya finns hos både Maptunparts och Speedparts). Köper man ett begagnat från Maptunparts så förutsätter jag att det är kollat så det är i bra skick.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Luftnippel paj, Bromsok Bak

    Nu har du redan ställt in dig på nytt bromsok men jag nämner ändå helicoil/insatsgänga. Är inte alltid det går att använda, men har trots allt räddat många vid trasiga gängor.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Luftnippel paj, Bromsok Bak

    Är det nippeln som har dåliga gängor kan det gå att rädda gängorna i oket och bara byta nippeln. För att rädda gängorna i oket behövs en gängtapp. Ofta går det rädda risiga gängor om man rensar med en gängtapp innan man sabbat för mycket.

    Helicoil kan gå men man får troligen lite problem med tätningsytan i botten + att helicoil ofta har en förmåga att följa med ut när man lossar nästa gång
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5

    Re: Luftnippel paj, Bromsok Bak

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Till att börja med så antar jag att ni inte "pressade" in kolvarna utan att ni "skruvade" in dem? (bara för att vara säker på att det inte uppstått några fler skador).

    Sedan så har ju t.ex. både skrotarna och maptunparts.se begagnade bromsok (nya finns hos både Maptunparts och Speedparts). Köper man ett begagnat från Maptunparts så förutsätter jag att det är kollat så det är i bra skick.

    Jo det stämmer att vi skruvade in dom.
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  6. #6

    Re: Luftnippel paj, Bromsok Bak

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Är det nippeln som har dåliga gängor kan det gå att rädda gängorna i oket och bara byta nippeln. För att rädda gängorna i oket behövs en gängtapp. Ofta går det rädda risiga gängor om man rensar med en gängtapp innan man sabbat för mycket.

    Helicoil kan gå men man får troligen lite problem med tätningsytan i botten + att helicoil ofta har en förmåga att följa med ut när man lossar nästa gång
    Det var gängorna i oket som är trasiga. I nippeln kunde man ta ur flisor av aluminium som satt mellan gängorn i nippeln. Vart köper man Helicoil? Är det värt att försöka gänga upp hålet i ok:et?
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Luftnippel paj, Bromsok Bak

    Välsorterade järnaffärer har helicoil
    Finns även på Swedol, kanske Jula ?, Biltema ??

    Men se till att hitta rätt gängor. Luftnipplar brukar inte ha std grovgängor utan har istället en finare gängstigning.

    Helicoilsatser är inte direkt gratis så jag skulle nog överväga att byta oket.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Luftnippel paj, Bromsok Bak

    det är nog bara att glömma att rädda gängan med helicoil..........Gänginsatsen är säkert inga problem att få dit men sen ska allting vara rakt i förhållande till konan/sätet i botten också..........
    Köp ett begagnat ok, det är nog det enklaste.
    Ett bytesok har alltid kravet på intakta luftnipplar för att det ska gälla som stomme så tittar de noga på din stomme så kan det ju bli så att du får betala stommen också.

Liknande ämnen

  1. Mått på luftnippel till bakre bromsok?
    Av jh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 17:51
  2. Luftnippel bromsok SP vs andra?
    Av Snabbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 10:31
  3. ang: luftnippel
    Av tuvor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •