Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Sludge, hängande gas och fin prestanda

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    Sludge, hängande gas och fin prestanda

    9-5 SC 2.0t 2002 snabbfrågor:

    Gasen hänger sig och varvar rent av upp vid växling, men om jag släpper gasen en ilten stund innan jag trampar ner kopplingen beter sig motorn normalt. Nån som har en gissning? Jag har sökt lite här och grejade lite med WG:n och mekaniskt rör sig både spjällarm och klocka.

    Det är bra snurr på kärran, redigt duktigt med ork och ett par gånger har den stängt av tändningen när jag gasat lite friskt.

    Den har uppenbart sludgeproblemet. Var sitter oljefällan? Har försökt att se uppifrån, men inte lyckats. Om nån har bra tråd att peka på är jag tacksam, har inte lyckats så bra i sökningarna. Tidsbrist med två småttingar och husrenovering gör väl inte tålamodet till det bästa heller...
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik (Bjästa)
    Inlägg
    76

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Den sitter under insuget på passagerarsidan. Följ slangen från ventilkåpan neråt så hittar du en svart plastlåda
    Saab 9-5 2.0t -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Hej

    oljefällan sitter vid generatorn mot kupen. Inte svår att byta lite pilligt bara finns satser att köpa med nya slangar och sånt. Instruktion medföljer räkna med en timme och några svordomar.

  4. #4

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Citat Ursprungligen postat av ErikC304
    Gasen hänger sig och varvar rent av upp vid växling, men om jag släpper gasen en ilten stund innan jag trampar ner kopplingen beter sig motorn normalt.
    Motorstyrningen håller spjället öppet en kort stund efter du har släppt gasen. Detta görs för att motorn ska förbränna det bränsle som finns kvar i insuget och därmed ge lägre utsläpp. Du har redan hittat lösningen på problemet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Gällande spjällhuset prova med att rengöra detta verkar som det kärvar. Om inte check engin lyser.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Citat Ursprungligen postat av ErikC304
    9-5 SC 2.0t 2002 snabbfrågor:

    Det är bra snurr på kärran, redigt duktigt med ork och ett par gånger har den stängt av tändningen när jag gasat lite friskt.

    Menar du att knackregleringen har varit aktiv eller att din fuelcut har aktiverats?

    Tändningen bryts aldrig, tändvinkeln ändras massa grader när den reglerar. Och det är fullt normalt.

    Fuelcuten går in om laddtrycket överstiger 1,53b om jag inte missminner mig. Men om den gör det så har du ett problem...

    Sedan så har du fått svaret om gasen, det är fullt normalt..

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Jag vet inte vad som händer förstås, men som exempel så vid ett tillfälle kuggade jag ner till trean och inväntade bra tillfälle till omkörning en liten stund i 70 nånting och när jag väl trampade ner så fick jag lätta på gasen och fisa förbi eftersom den började hacka som att den stängde av nånting.

    Check engine lyste vid två tillfällen igår efter att jag kört först med tomt släp 15 mil och sen alldeles för tungt lastat tillbaka. Väldigt försiktigt kring 70 på planmark och lät den sjunka och ganska lite gaspådrag kring 2500varv i uppförslut. Jag MÅSTE flytta men vågar inte belasta bilen mer än absolut nädvändigt innan jag fått reda i vad som är fel på den. Men som sagt, då lyste check engine trots att "check ok" dök upp på panelen.

    Göra rent spjällhuset, är det gasspjället som avses då?

    Tackar för upplysningen var oljefällan sitter, nu kan jag kolla vilken version som sitter där till att börja med

    Jag såg nån tråd gällande det här med hängande gas och där fanns det en indikation på att sånt kan uppträda vid trimbox. Jag vill ju inte betvivla när initierade människor ger mig insatta svar, men det känns ju förbannat B att maskin varvar upp på det viset. Gjorde de verkligen så när de var nya?
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Kolla med ODB II vad du får för fel koder. Kolla stift om det hackar kan vara mycket som är fel som är trasig. Har råkat ut för limphome läge men inte att den brutit tändning. Men det kan ju vara tändkasetten som börja ge sig med.

  9. #9

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Citat Ursprungligen postat av ErikC304
    Gjorde de verkligen så när de var nya?
    Ja. När jag bytte från 9000 turbo -88 till 9-5 -99 fick jag justera om högerfoten.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Stift ja! Jag såg i serviceboken att det var ganska korta intervall på stiften, det skulle det så klart kunna vara. OK, jag skall pallra mig iväg till kompisen som har möjlighet att kolla koder, det låter som ett bra steg.

    OK, mysko beteende, men är det så de är gjorda är det ju bara att acceptera läget.

    Jäkligt go bil för övrigt, jag är förbannat nöjd med den och vispar den iväg så bra som den gör nu när det väl är konstaterat att det är ordning på den så kommer den lätt bli den roligaste vardagsbil jag haft
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Det är nog lättare med att kolla felkoder för att ringa in problemet.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Gasen går att justera i programmet. Någon trimfirma eller någon med t7suite kan lösa det.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    281
    Medlem#
    4619

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Sludge är väl egentligen bara ett problem om det är ett problem? Hur är det ett uppenbart problem?
    Visst kan man förebygga, och känner jag Erik så är det kanske det som lockar mest?

    Angående hackande vid fullgas: både min 9000 och 9-5 jag hade gjorde exakt detta och ett byte av tändkassett hjälpte. Låna en som du VET fungerar och prova. Det är ju så enkelt.

    En original 2.0t har inte redigt duktigt med ork original. Så min gissning är trim i denna. Och är det fult gjort eller rent av pystrim så kan det vara att han klipper bränslet.
    hi-jacka en slang från spjällhuset med ett t-kors och in med en manometer i kupén och ut och gasa! Återkom med resultat!
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Ska få initierad hjälp från en medlem på forat på torsdag återkommer med vad det ger. Det är härligt med forum!
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Kan vara kärvande wastegate som gör att den laddar på för mkt så den tom bryter...
    Ett tips är att känna på staget till den.
    Enklast är att skruva loss värmeskyddet på grenröret så du kommer åt lättare.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Ikväll har här grejats med bilen och jag tackar Jan för hjälpen! Bilen går nu som den ska. Innan betedde den sig som att den laddade tills den storknade, men när vi var klara och jag provade de grejorna som den betedde sig konstigt med förut så fungerade den plötsligt så som en bil ska göra och varvade gladeligen över 5000 på fullgas utan minsta protest.

    Vad kan ha varit fel? När jag åkte med tomt släp i helgen så hade jag typ 2000 varv på femman (så har jag inte skrivit hur fort det gick ) uppför en längre brant backe på farthållaren och när jag stängde av farthållaren för att sänka hastigheten inför en korsning så liksom pustade den ut ordentligt. Känns inte speciellt "lågtrycksturbo".

    När vi skulle läsa ut felkoderna i bilen så fick vi först inte kontakt med styrdonet. Efter lite krångel släppte den ifrån sig att knacksensorerna känt av misständningar.

    Med styrdonet kopplat till dator liggandes löst på köksbordet tog det tre försök med flytt av kontaktdonet till en dator till innan programmet kunde tankas ur och det nya läggas i.

    Är det möjligt att det kan ha varit glapp eller oxid i kontaktdonet som först gjort att bilen inte gått som den ska och sen att datorn inte kunde jobba med styrdonet ordentligt när det låg löst? Hur styrs magnetventilen från boxen, har den speciella utgångar som stiften varit oxiderade på?
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  17. #17
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Kan ju skriva samma här som jag skrev i den andra tråden så fortsätter vi istället i "rätt" tråd angående bilen:

    Vi läste ut felkoder innan vi bytte program i den:
    P1312: knock detection, cylinder 1 & 2
    P1334: knock detection, cylinder 3 & 4
    Får väl se hur det går när du kör med den nu framöver och kan se direkt i OpenSID vad gäller knackningar och annat.

    Något jag undrar om det är OK eller inte är följande värden vid WOT på tvåans växel:
    mreq:730
    mair: 620

    Någon som läser här kanske kan svara på det?
    Läckage mellan LMM och turbo kanske?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Ge oss vad programmet är tänkt att begära i luftmassa på 2an och 3an.

    Pröva helst wot på 3an. En diff på 100 kan betyda att vakuumslangarna behöver bytas. Att man bara får kring 600 i mair på alla växlar brukar betyda trasig blå evap backventil.

    Friska stift och en fräsch tändkassett hjälper mot felkoderna i de flesta fall.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  19. #19
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Sludge, hängande gas och fin prestanda

    1050mg/c borde den begära som mest i tvåan och uppåt om jag läser result viewern correct.
    Så 730 är ju alldeles för lågt, och att den bara uppnår lite drygt 600 är ju konstigt därtill.

    Det kan mycket väl vara en torquelimit på tvåan, men enligt suiten är den på 350nm vilket är mer än vad bilen ens ska leverera på bensin.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Sludge, hängande gas och fin prestanda

    Prova det jag tipsade om med magnetventilen. Jag har sett det fenomenet förr
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

Liknande ämnen

  1. hängande innertak 9-3 cab, fixa hur?
    Av montecarlsson i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:50
  2. Problem med hängande innertak!
    Av BamZe84 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 08:37
  3. Hängande innertak på og 9-3 cab
    Av jite i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 21:28
  4. hur fixa hängande tygtak???
    Av razmataz i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 12:46
  5. Hängande inertak på og900, vad göra?
    Av rpracing_old i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •