Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

  1. #1

    Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Hej. La en order på ett sportluftfilter från S***DP**T. Grejjen med beskrivningen står att den ska passa på min Saab 95 2,3 turbo (2000)
    - Bomullsmaterial ger lägre motstånd
    - Hög reningsgrad (jämförbart med original)
    - Motorn får snabbare gasrespons
    - Tvättbart filter ("evighetsfilter")
    - Sportigt ljud

    Skulle skryta för mina arbets kamrater och berätta vad jag beställde och då sa dem att jag genast skulle avbryta orden. Eftersom sportluftfilter inte är det bästa man kan ha på en saab osv DVS att det förstör turbon? Men vill höra era erfarenheter /åsikter vad finns det för För /nackdelar med öppet filter? MVH

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    är det ett öppet filter eller ett som sitter i orginalboxen?

  3. #3

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    är det ett öppet filter eller ett som sitter i orginalboxen?
    Det sitter öppet ! DVS att man måste ta bort orginalboxen !

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av Turbomastro
    Citat Ursprungligen postat av zimm
    är det ett öppet filter eller ett som sitter i orginalboxen?
    Det sitter öppet ! DVS att man måste ta bort orginalboxen !
    okej, vissa använder det och har inga bekymmer, andra säger att om man använder filterklister så kan det sätta sig på luftmassemätaren och få den att visa fel. jag tror nog att man skall använda klistret sparsamt och låta det torka innan man använder filtret.

    så det har inget med turbon att göra. på de äldre saabarna utan luftmassemätare så brukar ingen ha någon invändning mot sportluftfilter. jag använder det själv. och bilen får lite roligare ljud.

    även om du skulle få problem med luftmassemätaren så kan man tvätta de, tror inte du kan få några permanenta skador.

    så det är en avvägning som du får göra. fler får gärna droppa in här och komma med råd

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Ibland när man tittar på rasade turboaggregat kan man se att kanten på kompressorhjulets skovlar ser ut att vara nerslipade. Varför blir det så? Svar: Luftfilter som släpper igenom för stora partiklar har använts.

    Sedan har vi det betydligt vanligare problemet med sportluftfilter: Förstörd luftmassamätare.

    Originalfiltret klarar lätt 300hk så jag förstår inte varför så många väljer att köra med såkallade sportluftfilter. Det står jättemycket negativt skrivet om sportluftfilter här på forumet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    viewtopic.php?f=3&t=301219&hilit=+%C3%B6ppet+luftf ilter

    Om du läser hela tycker jag det är självklart att dina kollegor har rätt... Det "sportiga" ljudet blir man dessutom rätt less på efter en vecka.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Precis som majoriteten tycker så avråder jag öppet "sportluftfilter". Hade detta på min og9-3 aero -01, gjorde rent filtret var 500mil med speciellt medel för luftfilter. Ändå förstörde jag en LMM. Det lilla extra pysandet du får med öppet filter är inte värt om det genererar i att saker pajar lättare.
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  8. #8

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Ibland när man tittar på rasade turboaggregat kan man se att kanten på kompressorhjulets skovlar ser ut att vara nerslipade. Varför blir det så? Svar: Luftfilter som släpper igenom för stora partiklar har använts.

    Sedan har vi det betydligt vanligare problemet med sportluftfilter: Förstörd luftmassamätare.

    Originalfiltret klarar lätt 300hk så jag förstår inte varför så många väljer att köra med såkallade sportluftfilter. Det står jättemycket negativt skrivet om sportluftfilter här på forumet.
    Tack för svaret! uppskattas meningen med sportluft filtret va ( ljudet )
    men inte värt det i efterhand då, så avbeställer den mvh

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av Turbomastro
    Tack för svaret! uppskattas meningen med sportluft filtret va ( ljudet )
    men inte värt det i efterhand då, så avbeställer den mvh
    Tjenare!

    Om det är ljudet du är ute efter så kan du beställa hem ett så kallat insattsfilter.

    Du byter då bara ut det befintliga filtret i luftboxen.
    Då får man enligt mig ett helt lagom pys-ljud



    /P
    • Saab 9-3 Aero -04 [Maptun]

    http://www.garaget.org/?car=292925

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    De filtren som man ska göra ren och smörja in är lika dåliga oavsett om de sitter i ordinarie luftfilterbox eller separat som öppet. Låter det mer så filtrerar det mindre. Det är ju självklart... Strunta i att kasta pengar på alla försämringsprodukter som kassa luftfilter och fränventiler...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Jag använde ett öppet sportluftsfilter förra sommaren och vad jag kan minnas hade jag inga större bekymmer med det. Jag vet dock att jag blev jävligt förbannad då jag fick plocka ned mer saker för att få dit filtret mot vad det stod i beskrivningen. Men framåt vintern kände jag att jag inte ville köra med ett öppet filter med tanke på filtrets placering på 9-5 så då åkte luftfilterburken tillbaka med ett vanligt sportluftsfilter istället. Insåg även då att jag förmodligen inte kommer montera tillbaka det öppna filtret mer då jag tycker det är lite väl mycket jobb för att få ett sportigt ljud.

    Jag fick en känsla när jag använde det öppna att bilen gick lite bättre men det kan ha varit inbillning också.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av Puttenutte
    Citat Ursprungligen postat av Turbomastro
    Tack för svaret! uppskattas meningen med sportluft filtret va ( ljudet )
    men inte värt det i efterhand då, så avbeställer den mvh
    Tjenare!

    Om det är ljudet du är ute efter så kan du beställa hem ett så kallat insattsfilter.

    Du byter då bara ut det befintliga filtret i luftboxen.
    Då får man enligt mig ett helt lagom pys-ljud



    /P
    Jasså? var kan man hitta sånt då? har en saab 95 kombi 2,3 turbo

  13. #13
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av Turbomastro
    Citat Ursprungligen postat av Puttenutte

    Tjenare!

    Om det är ljudet du är ute efter så kan du beställa hem ett så kallat insattsfilter.

    Du byter då bara ut det befintliga filtret i luftboxen.
    Då får man enligt mig ett helt lagom pys-ljud



    /P
    Jasså? var kan man hitta sånt då? har en saab 95 kombi 2,3 turbo
    Speedparts bland andra.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... r2491.html

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    vill man ha sportigt ljud finns det alla möjliga devicer att plugga in i ciggtändaren? V8 muller och gud vet allt. Mycket skonsammare för motorn och du känner dig lika ball för det.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    vill man ha sportigt ljud finns det alla möjliga devicer att plugga in i ciggtändaren? V8 muller och gud vet allt. Mycket skonsammare för motorn och du känner dig lika ball för det.
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Ibland när man tittar på rasade turboaggregat kan man se att kanten på kompressorhjulets skovlar ser ut att vara nerslipade. Varför blir det så? Svar: Luftfilter som släpper igenom för stora partiklar har använts.

    Sedan har vi det betydligt vanligare problemet med sportluftfilter: Förstörd luftmassamätare.

    Originalfiltret klarar lätt 300hk så jag förstår inte varför så många väljer att köra med såkallade sportluftfilter. Det står jättemycket negativt skrivet om sportluftfilter här på forumet.
    Att kompressorhjulens blad kan skadas vid haveri torde inte vara några underligheter, när bladen slipas ned bildas metallflisor vilka kan skada bladen. Att de partiklar som kan ta sig förbi luftfiltret skulle kunna orsaka några synliga skador på ett kompressorhjul har jag svårt att tänka mig, vi talar om partiklar som huvudsakligen mäts i mikrometer.

    Har fortfarande inte sett något som tyder på att filterolja skulle vara orsaken till problem med luftmassmätare. Däremot så brukar luftmassmätare med tiden gå sönder av helt andra orsaker. Den olja i luftinloppet till en motor i närheten av luftmassmätaren brukar också vara motorolja som tar sig ut via vevhusventilationen, inte filterolja.

    Däremot så är det sant att filtreringsgraden för ett sportluftfilter är lägre, 96-98% mot ofta +99% för bra pappersfilter. Dock verkar inte detta ha någon större påverkan på mängden kiselpartiklar i motoroljan, enligt de som testat detta med oljeanalys och original respektive sportluftfilter.

    Så det negativa med sportluftfilter skulle jag säga är något sämre filtreringsgrad, likaså brukar de kräva rengöring oftare än vad papperfilter kräver byte då de i regel kan ta upp mindre smuts innan tryckfallet ökar pga. igensättning. De positiva egenskaperna är lägre tryckfall över filtret och att man slipper köpa nya filter. För de flesta så tror jag att varken det lägre tryckfallet eller den sämre filtreringsgraden kommer att vara märkbar för användaren.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har fortfarande inte sett något som tyder på att filterolja skulle vara orsaken till problem med luftmassmätare. Däremot så brukar luftmassmätare med tiden gå sönder av helt andra orsaker. Den olja i luftinloppet till en motor i närheten av luftmassmätaren brukar också vara motorolja som tar sig ut via vevhusventilationen, inte filterolja.
    Då min LMM gav upp var jag inne på en saabverkstad för att läsa ut felkoden. Då det låg gammal felkoder kvar om lite allt möjligt ville de att jag skulle köra med en LMM som de hade liggandes i en vecka för att se om det var min som gett upp. Det visade sig att min va kass, när han tittade på min så konstatera han att den paja pga. det öppna luftfiltret. Jag ifråga satte dock tyvärr inte vad han ansåg hade förstört LMM.
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    problemet med luftfilter som ska rengöras är dock att ägaren inte alltid tänker på hur ofta de ska rengöras.........Har jobbat på verkstad själv och kastat en hel del sådana som varit helt inpyrda med skit och inte rengjorts alls till och med.

    Förtjänsten i slutändan är nog placebo fullständigt och gagnar bara filtertillverkarens plånböcker. Bättre då att byta originalfiltret som man ska för en del gör inte ens det.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    problemet med luftfilter som ska rengöras är dock att ägaren inte alltid tänker på hur ofta de ska rengöras.........Har jobbat på verkstad själv och kastat en hel del sådana som varit helt inpyrda med skit och inte rengjorts alls till och med.

    Förtjänsten i slutändan är nog placebo fullständigt och gagnar bara filtertillverkarens plånböcker. Bättre då att byta originalfiltret som man ska för en del gör inte ens det.
    Jag har varit med om folk som är extra snåla att de tar ur originalfiltret och sen bara slår det emot närmaste stolpe för att "få bort" smuts och sen monterar tillbaka samma filter.

    Själv är jag ganska noggrann med rengöring och inoljning av sportluftsfilter. Gjorde det senast i somras och ska nog göra det inom någon månad igen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Sport luftfilter (öppet) för & nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Själv är jag ganska noggrann med rengöring och inoljning av sportluftsfilter. Gjorde det senast i somras och ska nog göra det inom någon månad igen.
    Noggrann, beror ju på hur mycket du kör och var du kör. Snittar du runt 2000 mil per år och rengör 1ggr per halvår så anser inte jag det som noggrant.
    Om jag inte minns helt fel ska du göra rent filtret var 500:e mil, och ännu oftare om du kör på mycke grusväg.
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

Liknande ämnen

  1. Öppet luftfilter
    Av SillOega i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 12:39
  2. Öppet luftfilter
    Av Ntz i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •