Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 2-taktsolja i Biopower?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    8

    2-taktsolja i Biopower?

    Har precis införskaffat en saab 9-5 2.0t biopower sc - 07, bilen är än så länge helt original och servad enligt bok.

    Fick idag rådet att hälla i 1-2dl 2-taktsolja varje gång jag tankar för att minska slitage på bland annat bränslepumpen eftersom e85 sliter så hårt på motorn.. Vad säger ni som kan om det?

    Fick även rådet att byta filter och olja var 500:e mil, även fast bilen är helt original och Svenssonkörd. Det måste man väl ändå inte behöva på en original 07? Oil sludge problemet försvann väl 03?

    Mvh
    Vandraren

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2.0t BioPower Vector -07

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    895

    2-taktsolja i Biopower?

    Jag avråder från att använda 2-taktsolja.

    Din bil har en pump som är gjord för att klara av E85 utan additiver.

    Serviceintervall på din bil är 1500 mil. 500 mil om man aldrig kör längre sträckor. 1000-1500 mil mellan oljebyten tycker jag är bra.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Jag avråder från att använda 2-taktsolja.

    Din bil har en pump som är gjord för att klara av E85 utan additiver.

    Serviceintervall på din bil är 1500 mil. 500 mil om man aldrig kör längre sträckor. 1000-1500 mil mellan oljebyten tycker jag är bra.

    Samma person som kommit med båda råden? Din motor är en helt annan motor än de som hade problem med oil sludge, finns egentligen inga gemensamma delar.
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    8

    Sv: Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Jag avråder från att använda 2-taktsolja.

    Din bil har en pump som är gjord för att klara av E85 utan additiver.

    Serviceintervall på din bil är 1500 mil. 500 mil om man aldrig kör längre sträckor. 1000-1500 mil mellan oljebyten tycker jag är bra.

    Samma person som kommit med båda råden? Din motor är en helt annan motor än de som hade problem med oil sludge, finns egentligen inga gemensamma delar.
    /Johan
    Ja, samma person.

    Tack för hjälpen.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2.0t BioPower Vector -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Nog för att man inte bör använda tvåtaktsolja i tanken men det är ju inte bara pumpen som tar stryk av att enbart köra på E85... Ventilstyrningar har jag hört behöver lite smörja med som etanolen inte bistår med...

    Det finns tillsatser gjorda för ändamålet men annars så är de ju bara att varva med bensin nån gång då och då...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Om man är så illa tvungen så har Redline bränsletillsats för spritmotorer för att smörja pump, spridare och tätningar längs vägen.
    Vanlig tvåtaktsolja är inte bra att blanda med E85, ska man blanda med något Ska det vara med en vegetabilisk olja som inte skär sig med alkoholbaserade bränslen.
    Oljor som funkar bra till att hälla i tank är Castrols R40/R40 samt A747 elr tex Motuls Micro 2takt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    8

    Sv: 2-taktsolja i Biopower?

    Men som nu när jag kör med e85/bf95 ca 60/40 så borde det väl inte vara någon fara? Och så kan man ta en fulltank lite då och då med bara bf95/98 för säkerhets skull? Jag vill ju inte vara dumsnål, man vill ju att bilen ska hålla.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2.0t BioPower Vector -07

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Men detta är ju en Biopower som är förberedd för E85 från fabrik. Det finns en anledning till att viss komponenter ändrades jämfört med bensinare, och det är för att hållbbarheten skall vara fullgod.

    Om man fulkonverterar så kan man säkert behöva ta till allehanda knep för att få grejerna att hålla, men jag har inte hört talas om högre felfrekvens på Biopower än vanliga bensinare, och detta utan rekommendationer att ha i diverse additiver.

    Sedan har det varit problem med dåligt bränsle, rekommendation att tanka var 5:e tank med ren bensin etc, men det har inte med hållbarheten på komponenterna att göra.

    /Johan

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    3456

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Alltså vad finns de i bf95 som smörjer så fantastiskt? Pumpen går väl sönder eftersom den får jobba hårdare med e85? Däremot lämnar etanolen avlagringar som bensinen tar bort.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    8

    Sv: Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Men detta är ju en Biopower som är förberedd för E85 från fabrik. Det finns en anledning till att viss komponenter ändrades jämfört med bensinare, och det är för att hållbbarheten skall vara fullgod.

    Om man fulkonverterar så kan man säkert behöva ta till allehanda knep för att få grejerna att hålla, men jag har inte hört talas om högre felfrekvens på Biopower än vanliga bensinare, och detta utan rekommendationer att ha i diverse additiver.

    Sedan har det varit problem med dåligt bränsle, rekommendation att tanka var 5:e tank med ren bensin etc, men det har inte med hållbarheten på komponenterna att göra.

    /Johan
    Det var så jag också tyckte, men fick då höra att motorn är anpassad men inte byggd för etanol. Man refererade till egna beskymmer med en helt annan bilmodell, en Ford Focus Flexifuel, ifall jag minns rätt, där motorn hade rasat eftersom etanol är bränslet från helvetet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2.0t BioPower Vector -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Är ju inga problem att köra e85 i vilken modernare motor som helst.
    Många trimmade gatbilar kör på e85 just för att dom kan ta ut så mycket mer effekt på e85 än bensin. och vad jag har läst/hört så är det ingen som har hittat nått slitage eller dyligt som kommer av bränslet, snarare tvärt om, att motorerna är renare invändigt och att dom går "svalare" än på bensin.

    Har själv kört min 9-5 Aero enbart på E85 sen jag fick den och biopower konverterade den. å den går bättre och mjukare på e85. fick igensatta spridare efter ett tag med det var nästan väntat, slog i en flaska STP å det blev bra, har nu kört dubbla miltalet sen dess å det går hur fint som helst.

    Din bil som är anpassad för E85 på flera sätt (en del onödiga enligt mig) bör klara att gå konstant på E85.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 452

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Bättre kan jag hålla med om att den går med E85 men absolut inte mjukare, gången blir tvärtom betydligt hårdare jämfört med BF95/98.

    Det gäller iaf på min 9-5 2,3 BP -07a.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 287

    Re: Sv: Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av Vandraren
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Men detta är ju en Biopower som är förberedd för E85 från fabrik. Det finns en anledning till att viss komponenter ändrades jämfört med bensinare, och det är för att hållbbarheten skall vara fullgod.

    Om man fulkonverterar så kan man säkert behöva ta till allehanda knep för att få grejerna att hålla, men jag har inte hört talas om högre felfrekvens på Biopower än vanliga bensinare, och detta utan rekommendationer att ha i diverse additiver.

    Sedan har det varit problem med dåligt bränsle, rekommendation att tanka var 5:e tank med ren bensin etc, men det har inte med hållbarheten på komponenterna att göra.

    /Johan
    Det var så jag också tyckte, men fick då höra att motorn är anpassad men inte byggd för etanol. Man refererade till egna beskymmer med en helt annan bilmodell, en Ford Focus Flexifuel, ifall jag minns rätt, där motorn hade rasat eftersom etanol är bränslet från helvetet.

    _
    Har kört med E85 7000 mil i en 9000 (och 6000 mil i min förra) utan några problem.
    Är det snålare spridare i dom nyare bilarna eller ?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    E85 är korrosivt mot flera metaller, kan påverka polymerer på ett annat sätt än bensin och eftersom det leder ström så kan det orsaka galvanisk och elektrolytisk korrosion. Det är därför den E85 man köper på bensinmacken innehåller korrosionsinhibitorer. Av samma anledning så har bränslesystem och motor anpassats för detta på alla BioPower modeller. Likaså har motorn försetts med kallare tändstift pga. det faktum att E85 leder till ökad förbränningstemperatur. Man har också valt vanliga tändstift istället för platinastift, och bytesintervallet är kortare. Även oljebytesintervallen är kortare jämfört med körning på bensin.

    Tvåtaktsolja är inget som ska tillsättas bränslet. Generellt så bör man hålla sig från att blanda i grejor både i bränsle och olja såvida inte biltillverkaren rekommenderar detta. I så fall ska man använda beprövade additiv.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 059

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Jag avråder från att använda 2-taktsolja.

    Din bil har en pump som är gjord för att klara av E85 utan additiver.

    Serviceintervall på din bil är 1500 mil. 500 mil om man aldrig kör längre sträckor. 1000-1500 mil mellan oljebyten tycker jag är bra.

    Samma person som kommit med båda råden? Din motor är en helt annan motor än de som hade problem med oil sludge, finns egentligen inga gemensamma delar.
    /Johan
    VA?
    Konstigt att typ alla grundmotordelar i EPC har samma artikelnummer från -98-2010 om de inte finns några gemensamma delar. Lite spridare o annan kringutrustning har jag hittat anmärkningar om som fått nya artikelnummer från typ 07 o nyare, men en hel massa detaljer fanns redan 1994 när kortmotorn kom i 9000 och ng900.
    Kolvar o stakar har ju ändrats men förövrigt, och med smärre undantag, så är Biopwermotorn identisk med hela B2XX-serien. Åtminstone från 94. 2,3-litersmaskinen som kom 89-90 är i grunden nästan identisk. Bara detaljer som lite gjutningar o annan hålbild för växellådan skiljer.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av JSN

    Samma person som kommit med båda råden? Din motor är en helt annan motor än de som hade problem med oil sludge, finns egentligen inga gemensamma delar.
    /Johan
    VA?
    Konstigt att typ alla grundmotordelar i EPC har samma artikelnummer från -98-2010 om de inte finns några gemensamma delar. Lite spridare o annan kringutrustning har jag hittat anmärkningar om som fått nya artikelnummer från typ 07 o nyare, men en hel massa detaljer fanns redan 1994 när kortmotorn kom i 9000 och ng900.
    Kolvar o stakar har ju ändrats men förövrigt, och med smärre undantag, så är Biopwermotorn identisk med hela B2XX-serien. Åtminstone från 94. 2,3-litersmaskinen som kom 89-90 är i grunden nästan identisk. Bara detaljer som lite gjutningar o annan hålbild för växellådan skiljer.
    Biopowermotoerna är domsamma i bottendelen ja men inte i toppen. Andra insugsventiler i biopowertopparna.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    VA?
    Konstigt att typ alla grundmotordelar i EPC har samma artikelnummer från -98-2010 om de inte finns några gemensamma delar. Lite spridare o annan kringutrustning har jag hittat anmärkningar om som fått nya artikelnummer från typ 07 o nyare, men en hel massa detaljer fanns redan 1994 när kortmotorn kom i 9000 och ng900.
    Kolvar o stakar har ju ändrats men förövrigt, och med smärre undantag, så är Biopwermotorn identisk med hela B2XX-serien. Åtminstone från 94. 2,3-litersmaskinen som kom 89-90 är i grunden nästan identisk. Bara detaljer som lite gjutningar o annan hålbild för växellådan skiljer.
    Biopowermotoerna är domsamma i bottendelen ja men inte i toppen. Andra insugsventiler i biopowertopparna.
    BioPower motorer har utöver ett annat bränslesystem också andra inloppsventiler och hårdare ventilsäten, ja.

    Samtliga B2X5 motorer fick också en ny vevhusventilation vilket inkluderade ett nytt motorblock 2004. Dessa och senare motorer anses fria från oil sludge problemen.

    B2X5 delar för övrigt mycket få komponenter med B2X4.

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 552
    Medlem#
    4156

    Re: 2-taktsolja i Biopower?

    turbosug, vad menar du med "grundmotordelar"?

    Det är ju verkligen inte mycket delar som är "samma" på en B204 och en B207 t ex.



    För övrigt, är det så smart att hälla i olja i bensinen med tanke på katalysatorn? Iofs är väl 2 dl på kanske 60-70 liter E85 så lite så det inte spelar någon roll men ändå? Med tanke på att katten kan må dåligt av slabbiga vevhusventilationer och eventuella turboras med oljesöl som följd så känns det inte som en solklar rekommendation i långa loppet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. Skillnad 1,8t biopower och 2,0t biopower
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 18:40
  3. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •