Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

  1. #1

    Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Jag trodde det var praktiskt taget omöjligt att stjäla en SAAB 9-3, SAAB 9-5 från 1998 och framåt, då dessa bilar alla har startspärr.

    Det ska ju vara så svårt att försäkringsbolagen tom vägrar betala ut ersättningen eftersom "det inte går" att tjuvkoppla en sådan bil. Men så såg jag denna film på youtube.

    http://www.youtube.com/watch?v=bAALVx3t5UA

    Är det fake eller på riktigt? Är det på riktigt känns det ju närapå som att lämna bilen olåst.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 159

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    har hört detta ska vara en fejkad video...

    ...sen går alla bilar att stjäla även om f-bolag hävdar motsatsen... om inte annat bara komma med en bärgare... så de som nekas ersättning förstår jag inte hur f-bolag tänker, men troligen finns väl annat med som man inte vet om, är nog mycket bedrägerier med folk som inte får vad de vill ha när de ska sälja och låter bilen "försvinna".
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 957

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar


  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 125
    Medlem#
    7182

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Även om videon på 9-5an är fake så finns det ju tekniska lösningar för det mesta...

    http://www.youtube.com/watch?v=YLHo-GYG25Q

    http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... blame.html

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    681

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    En fördel med SAAB är att de nog är helt ointressanta för biltjuvar. Vem vill råna en bank i en 9-5 kombi... Skulle vara intressant att veta hur många moderna SAABar som stjäls per år.

    Min 900 2.1i 1993 blev stulen, men den kunde man öppna och köra med vilken SAAB nyckel som helst...

    I Malmö (där jag bor) hade jag aldrig vågat köra BMW eller Audi. Kanske inte så mycket för att de blir stulna utan för att "ett visst klientel" använder de stora parkeringarna som reservdelslager. Det händer ofta att jag ser bilar utan fronter, huvar etc (alltid BMW eller Audi).

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 957

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    En fördel med SAAB är att de nog är helt ointressanta för biltjuvar. Vem vill råna en bank i en 9-5 kombi... Skulle vara intressant att veta hur många moderna SAABar som stjäls per år.

    https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... ersonbil

    Välj bara Saab, sen kör...

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Tja, jag undrar jag. De nyare SAABar som står som stulna där tror jag är antingen försäkringsbedrägerier eller "insider"-grejjer.
    Jag kollade en 9-5 05a Aero sedan som fanns som stulen. Den stals 120630, ställdes av 120702 och löstes in av IF 121001 (då "köper" de bilen).
    Bilen besiktigades senast 110912 och hade då gått nästan 25k mil.

    Nån som tyckte han fick för lite i inbyte?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    14

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Har sett på en ostindisk grossistsida att det finns både saabdyrkar och någon form av nyckelkopierare. Så helt omöjligt är det troligtvis inte om jag får sitta här och gissa lite.
    Saab 9-3 SS Vector 2003

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Själva nycklarna är nog inte ett dugg svåra att kopiera, vid det här laget kan väl vilken Mr Minit som helst göra det? Men bilen kommer ju inte starta för det, för nycklen lär ju inte innehålla rätt chip och den har heller inte gifts in med TECH2.
    Jag tror också att det i många fall är som så att det finns fler nycklar till bilen än en köpare vet om och så stjäls bilen med en korrekt nyckel helt enkelt.
    Jag hoppas att alla vet att åtminstone på og9-3 och og95 kan man, med nyckeln i tändlåset och tändning på, trycka på "öppna bakluckan"-knappen så dyker det upp i SID hur många nycklar som bilen accepterar. Om den siffran inte stämmer med det antal nycklar man har bör man omedelbart ge sig av till någon med TECH2 och få nyckeln/nycklarna som saknas bortplockade!

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 977

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Det räcker ju att man lämnat ifrån sig bil med nyckel en gång för att det ska finnas en teoretisk risk för att det finns en kopia.
    Sen tror jag inte Saab 9-5 är tjuvens förstahandsval om det ska köpas utrustning för att knäcka stratspärrar...
    Jag menar, vem jobbar sig för att stjäla en 25k mil 9-5?
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Själva nycklarna är nog inte ett dugg svåra att kopiera, vid det här laget kan väl vilken Mr Minit som helst göra det? Men bilen kommer ju inte starta för det, för nycklen lär ju inte innehålla rätt chip och den har heller inte gifts in med TECH2.
    Jag tror också att det i många fall är som så att det finns fler nycklar till bilen än en köpare vet om och så stjäls bilen med en korrekt nyckel helt enkelt.
    Jag hoppas att alla vet att åtminstone på og9-3 och og95 kan man, med nyckeln i tändlåset och tändning på, trycka på "öppna bakluckan"-knappen så dyker det upp i SID hur många nycklar som bilen accepterar. Om den siffran inte stämmer med det antal nycklar man har bör man omedelbart ge sig av till någon med TECH2 och få nyckeln/nycklarna som saknas bortplockade!
    Tack för den infon!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 341

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Jag tycker att en godkänd rattkrycka är en bra komplettering.

    Mvh

  13. #13
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    2378

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    En fördel med SAAB är att de nog är helt ointressanta för biltjuvar. Vem vill råna en bank i en 9-5 kombi... Skulle vara intressant att veta hur många moderna SAABar som stjäls per år.

    https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... ersonbil

    Välj bara Saab, sen kör...
    158st Audi
    234st BMW
    111st Saab
    334st Volvo
    114st Mercedes
    232st VW

    Med tanke på hur många bilar av varje märke ovan som rullar i Sverige så är antalet stulna Saabar rätt lågt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    477

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Kollar man alla bilar för östergötland, 47st, så hittar man allt från volvo 245 -85 & toyota starlet -87 till porsche panamera -09 & bmw x5 -09.

    Så vill man stjäla så kan man stjäla.

    Men saab är ju inte den bankrånar-bil den en gång var


    Lånar man nåns bil och gör en kopia på nyckeln utan att ägaren ska veta om det gäller det ju att man stjäler bilen fort eftersom ägarens reservnyckel programmeras bort.
    9-5 2.3 2007

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    En fördel med SAAB är att de nog är helt ointressanta för biltjuvar. Vem vill råna en bank i en 9-5 kombi... Skulle vara intressant att veta hur många moderna SAABar som stjäls per år.

    Min 900 2.1i 1993 blev stulen, men den kunde man öppna och köra med vilken SAAB nyckel som helst...

    I Malmö (där jag bor) hade jag aldrig vågat köra BMW eller Audi. Kanske inte så mycket för att de blir stulna utan för att "ett visst klientel" använder de stora parkeringarna som reservdelslager. Det händer ofta att jag ser bilar utan fronter, huvar etc (alltid BMW eller Audi).
    På tal om saab till bankrån http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article16046774.ab de fungerar som murbräcka iaf
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    629

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Citat Ursprungligen postat av therm
    På tal om saab till bankrån http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article16046774.ab de fungerar som murbräcka iaf
    Måste varit old-school rånare. SAAB 9000 var ju alla rånares favorit förr, lätta att stjäla och snabba
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  17. #17
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Citat Ursprungligen postat av esox
    Citat Ursprungligen postat av therm
    På tal om saab till bankrån http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article16046774.ab de fungerar som murbräcka iaf
    Måste varit old-school rånare. SAAB 9000 var ju alla rånares favorit förr, lätta att stjäla och snabba

    "SAAB 9000, tjuvens bäste vän" som det så fint hette förr

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 295

    Re: Dataprogram som gör det busenkelt att stjäla SAABar

    Det är dags att införa dödsstraff i Sverige, att förstöra en 9000 på detta vis
    kan inte vara acceptabelt

Liknande ämnen

  1. Kan man stjäla NG9-3?
    Av vip-r i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 01:01
  2. 9-3SS -10 stjäla 12V till navigator.
    Av Theseal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 00:08
  3. Ang. att stjäla en Chevrolet Transsport.
    Av ivas i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 18:45
  4. Dataprogram för igenkänning av grafer
    Av Ken-1 i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •