Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Är nybliven ägare av ovan nämnda bil, årsmod 06.
    Har hört att dessa etanolbilar kan vara kinkiga vintertid, men hur kinkiga?
    Under julhelgen var det runt nollan, kanske tom ngn enstaka grad plus. O bilen var RIKTIGT jäkla grinig att få igång, trodde faktiskt inte det skulle gå öht.
    När den väl är igång går den som en klocka, och på vanlig bensin är det inte problem i redig kyla heller.
    Att starta på etanol när bilen väl är varm är inte heller det ett problem.
    Bilen har ett BSR steg 1 chip, men tycker det borde vara seriöst...

    Kan det vsra så här kinkigt, eller kan ngn tempgivare eller ngt för etanolen etc ställa till det?

    Allt går skitbra annars.

    /Tobbe
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 197

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Jag tog ut en 9-5 2,0t bio M-06 ny och körde den 11000 mil. Med ett bra batteri rullar den igång på etanol neråt -20 grader C i alla fall. Under -20 börjar det gå lite trögare.

    9-5 är kinkiga på dåliga startbatterier.


    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    282

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Jag har startat min MY05 9-5 med Maptun E85-program i -19 och bara E85 på tanken. Inga problem. Har ingen motorvärmare.
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Då känns det uppenbarligen som att min bil inte riktigt uppskattar kombon etanol och kyla...
    Men vad kan det bero på, startar klockrent med bensin i tanken i kyla...

    Batteriet sa ngn? Enligt mig och min erfarenhet så snurrar det på bra, men kanske ännu kinkigare?
    Finns likssom inga andra problem, utam just svår/omöjlig på etanol redan vid nollgradigt.
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Hej,

    Kolla gärna min gamla tråd från förra året:

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=318312

    Vet du när bilen mappades? Vissa mappnings-firmor kan nog ha haft det lite kämpigt i början när de skulle börja göra etanol-program... (egen teori)

    Kan också bero på luftläckage i någon brusten gummislang.

    MVH
    Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 197

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Hej,

    Kolla gärna min gamla tråd från förra året:

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=318312

    Vet du när bilen mappades? Vissa mappnings-firmor kan nog ha haft det lite kämpigt i början när de skulle börja göra etanol-program... (egen teori)

    Kan också bero på luftläckage i någon brusten gummislang.

    MVH
    Markus
    Det får nog vara en egen teori från din sida. Jag åkte Nordic steg1 i min 9-5 2,0t bio M-06 under 11000 mil. Idag har den gått ca 16000 mil med en kompis bakom ratten. Inga problem. Med mig några arbetskamrater också. Inga problem med kallstarter. Skulle inte tro att de ändrar någonting i dem då de utgår från ett bioprogram. De första bilarna vi hade var biopower M-05 som levererades i september 2005 och gick med steg1 från dag 2 ungefär.

    Effektmässigt låg bilen på vad AMS testar här då vi gjorde en Rotostestkörning på min http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Hej,

    Kolla gärna min gamla tråd från förra året:

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=318312

    Vet du när bilen mappades? Vissa mappnings-firmor kan nog ha haft det lite kämpigt i början när de skulle börja göra etanol-program... (egen teori)

    Kan också bero på luftläckage i någon brusten gummislang.

    MVH
    Markus
    Det får nog vara en egen teori från din sida. Jag åkte Nordic steg1 i min 9-5 2,0t bio M-06 under 11000 mil. Idag har den gått ca 16000 mil med en kompis bakom ratten. Inga problem. Med mig några arbetskamrater också. Inga problem med kallstarter. Skulle inte tro att de ändrar någonting i dem då de utgår från ett bioprogram. De första bilarna vi hade var biopower M-05 som levererades i september 2005 och gick med steg1 från dag 2 ungefär.

    Effektmässigt låg bilen på vad AMS testar här då vi gjorde en Rotostestkörning på min http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    Faktum kvarstår att min bil började fungera normalt efter att jag bytt ut mappningen.

    Men kolla efter brustna slangar. Kan vara något sådant som spökar!

    MVH
    Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 197

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Faktum är att ett steg1 på en 2,0t bio inte ger några 290hk och 430Nm. Det går inte att få till med bara mjukvara. Vi körde på de bilar vi hade runt 50 000 mil där förbrukningen var i paritet med de som åkte orginaleffekt eller något lägre så länge man inte gasade.

    Nordic har Biopower Extreme i dina krokar vad gäller effekt men varför skulle de tanka det i en bil som skall ha steg1. Fel kan man göra men det märks ju vid en provkörning. Extreme gjordes på plats i Norrköping och innebar hårdvaruuppgraderingar som spridare och turbo och därmed provkörning.

    Fortfarande. Man ändrar inga kallstartsmappar på ett steg1.

    Vad det har legat för program i bilen vore intressant att veta.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Faktum är att ett steg1 på en 2,0t bio inte ger några 290hk och 430Nm. Det går inte att få till med bara mjukvara. Vi körde på de bilar vi hade runt 50 000 mil där förbrukningen var i paritet med de som åkte orginaleffekt eller något lägre så länge man inte gasade.

    Nordic har Biopower Extreme i dina krokar vad gäller effekt men varför skulle de tanka det i en bil som skall ha steg1. Fel kan man göra men det märks ju vid en provkörning. Extreme gjordes på plats i Norrköping och innebar hårdvaruuppgraderingar som spridare och turbo och därmed provkörning.

    Fortfarande. Man ändrar inga kallstartsmappar på ett steg1.

    Vad det har legat för program i bilen vore intressant att veta.

    /Fred
    T7 suite använder sig av matematik för att väga samman alla parametrar och sedan räkna ut en ungefärligt effekt och vridmoment. Jag vet också att jag inte hade 290hk och 430NM under huven, men bilen var mappad för det. Begränsningarna ligger alltid i hårdvaran, och just hårdvaran tar T7 suite inte tar hänsyn till vad jag har förstått...

    Om du inte tror mig kan jag ta ett foto på mitt certifikat från Nordic med min bils registreringsnummer på, och jag kan nog även låta kompisen som hjälpte mig att mappa om bilen att leta fram det program som satt i bilen från Nordic.

    Detta börjar bli sjukt OT. Tror vi kan ta diskussionen i ovan tråd istället.

    MVH
    Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Problemet har blivit löst.
    Förklaringen är det skit som finns i pumparna hos JET.
    Körde på etanol tankad där när jag hade detta problem.
    Har senaste veckan "tagit mig mod" att testa etanolen igen, denna gång från Statoil.
    Bilen startar numera klockrent även i -15.

    Nog för att jag hört/läst skit om jet's etanol innan, men det här va fan löjligt illa.

    /Tobbe
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 197

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    När vi på jobbet 2005 började åka etanol trasslade det några gånger med bränsle från JET. Då var det etanolhalt högre än 85%. Då blev bilarna rejält svårstartade. Trodde de hade skärpt sig.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    När vi på jobbet 2005 började åka etanol trasslade det några gånger med bränsle från JET. Då var det etanolhalt högre än 85%. Då blev bilarna rejält svårstartade. Trodde de hade skärpt sig.

    /Fred

    Berätta vilka pumpar aom har mer än 85% etanol, jag åker sit direkt med några dunkar

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 300

    Re: 9-5 biopower svårstartad i kyla?

    Jag hade problem med kallstart när jag hade tändstift med litet gnistgap (0,.
    Ändrade tillbaks till 1 mm så gick den som den skulle.

Liknande ämnen

  1. Saab 95 2.0t biopower automatlåda - svårstartad
    Av matildad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 23:25
  2. Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibland.
    Av baskowilma i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 13:18
  3. Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!
    Av Aero -97 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •