Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Trackday enligt SMA

  1. #1

    Trackday enligt SMA

    Hej,

    Med anledning till att det är lite snårigt med regler för att arrangera och deltaga i trackdays (dvs ej tävling eller träning inför tävling) med SMA-licens/försäkring så har jag skapat en tråd på rejsa.nu.

    Antar att STCS har liknande uppsättning med SMA och kan ni också bolla era tankar/idéer så kanske man kan komma fram till en "mall" och/eller "checklista" som täcker det absolut mest nödvändiga. Borde gälla många andra klubbar som också vill köra på bana.

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85145
    // Jocke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av jocke4u
    Hej,

    Med anledning till att det är lite snårigt med regler för att arrangera och deltaga i trackdays (dvs ej tävling eller träning inför tävling) med SMA-licens/försäkring så har jag skapat en tråd på rejsa.nu.

    Antar att STCS har liknande uppsättning med SMA och kan ni också bolla era tankar/idéer så kanske man kan komma fram till en "mall" och/eller "checklista" som täcker det absolut mest nödvändiga. Borde gälla många andra klubbar som också vill köra på bana.

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85145
    Jag kan tycka att det borde vara av intresse från STCS att hoppa på detta. Det är inga stora pengar det handlar om vad gäller försäkringar/banlicenser varken för STCS eller förare.

    Finns mer att läsa här.

    http://www.smalic.se/arrangorer/

    Det finns lite att läsa om ämnet.

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM

    "
    1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
    Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
    "

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm
    "
    1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

    2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
    "

    Jag vet inte hur alla medlemmars olycksfallsförsäkring ser ut men det kan ju vara bra att kunna teckna en vid bankörning (engånglicens från SMA.) om nu en olycka sker. En engångslicens kostar 150 kr. Och för arrangör att försäkra sig mot 3:e part kostar mellan 500-1500. Nu när SBF inte har monopol på motorsport längre så blir det enklare för mindre klubbar att anordna.

    Det kan ju vara något att tänka på för de medlemmar som planerar att köra på klubbens banträffar.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Trackday enligt SMA

    Jag har för mig att Robertsson brukar säga på förarmötena att STCS har en försäkring som täcker skador på personer under träffarna, men inte på bilarna. Vad det är mer exakt för nån har jag inte koll på, har som tur är inte behövt provat...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: Trackday enligt SMA

    Vi har vid alla banträffar det som SMA benämner som "Motorsportförsäkring", allt enligt lagen om motortävlingsförsäkring.
    Denna försäkring täcker skador på 3:e man precis som tidigare inlägg anger.
    Den täcker alltså inte skador på bilar eller personer som deltar i körningarna.

    /Claes

  5. #5

    Re: Trackday enligt SMA

    Som det står i rejsa-tråden så gäller inte trafikförsäkringen när ni passerar in genom de yttre grindarna.
    Som jag tolkar det har ni inget krav på SMA försäkring för förare eller passagerare, eller?! Om ni inte har det, vad händer om Kalle kör på Pelle och Pelle blir rullstolsbunden?

    Alla på banan bör definitivt ha "förar-licens" inkl. passagerare. 350 kr/st är ju inte så mycket att snacka om
    // Jocke

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av jocke4u
    Som det står i rejsa-tråden så gäller inte trafikförsäkringen när ni passerar in genom de yttre grindarna.
    Som jag tolkar det har ni inget krav på SMA försäkring för förare eller passagerare, eller?! Om ni inte har det, vad händer om Kalle kör på Pelle och Pelle blir rullstolsbunden?

    Alla på banan bör definitivt ha "förar-licens" inkl. passagerare. 350 kr/st är ju inte så mycket att snacka om
    Hej!

    Jag har pratat med fredrik skoghag som håller i SMA. Han skriver såhär på frågan om det går att använda deras licensförsäkring utan att arrangören använder SMA:s motorsportförsäkring.

    "
    Det är ok om man bara frågar mig innan om det och det evenemanget är ok….. det finns några få evenemang som vi inte vill vara med och försäkra beroende på alldeles för stor säkerhetsrisk… men generellt är det ok……

    Mvh fredrik
    "

    Så de förare som vill köra med en olycksfallsförsäkring bör ju ta kontakt med SMA och fråga om STCS träffar är tillräckligt säkra.

    Jocke: Om Kalle kör på Pelle utan att Pelle har olycksfallsförsäkring så blir livet för Pelle inte så bra. Om jag inte är helt ute och cyklar så uppkommer det hel del kostnader vid skada som man inte annars tänker på. Vem ska betala dem?

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Trackday enligt SMA

    Jag har frågat fredrik om STCS evenemang är Ok. Fick detta som svar.

    Ja STCS är ok… dom brukar faktiskt ha SMA försäkring på evenemangen, men inte för förarna…. Så det är helt ok för dig att ha som tillägg till dig själv.

    Mvh fredrik
    Så de som vill teckna en olycksfallsförsäkring för bankörning kan använda sig av en SMA årslicens för 350:- /st.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Trackday enligt SMA

    Trevligt! Vi som kör konbana med Challenge gänget (challenge.nu) några gånger per år är tvungna att teckna sma-licens. Nu fick jag ännu mer valuta för de pengarna om den försäkringen är giltig på stcs-körningarna också

    (är förövrigt en riktigt ball plastbit att ha i plånboken )
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9

    Re: Trackday enligt SMA

    För den låga kostnad som SMA i sammanhanget kostar; både för arrangören och deltagare så anser jag det vara självklart att alla skall ha detta. Ytterst tveksamt att jag beger mig ut på en bana där jag vet att det kan vara lite si och så med detta (även om jag själv skulle vara försäkrad)
    // Jocke

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av jocke4u
    För den låga kostnad som SMA i sammanhanget kostar; både för arrangören och deltagare så anser jag det vara självklart att alla skall ha detta. Ytterst tveksamt att jag beger mig ut på en bana där jag vet att det kan vara lite si och så med detta (även om jag själv skulle vara försäkrad)
    Om man som förare inte vill köpa en årslicens så finns det engångslicenser att tillgå från SMA. Detta kan ju vara något som STCS skulle kunna lägga in som KRAV att få köra/åka med. Allt till en ringa kostnad av 150kr.

    Om man från STCS inte vill kräva dessa försäkring för att köra/åka med, är det vara intressant för mig som medlem att få reda på orsaken om sådan finns?

    Detta är inte på något sätt riktat som påhopp eller för att vara elak. Utan att upplysa om att det med enkla medel går att teckna en GÄLLANDE olycksfallsförsäkring för de som vill köra/åka med på STCSs träffar som jag för övrigt tycker är bra och vill att STCS ska fortsätta med!

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  11. #11

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Om man som förare inte vill köpa en årslicens så finns det engångslicenser att tillgå från SMA. Detta kan ju vara något som STCS skulle kunna lägga in som KRAV att få köra/åka med. Allt till en ringa kostnad av 150kr.

    Om man från STCS inte vill kräva dessa försäkring för att köra/åka med, är det vara intressant för mig som medlem att få reda på orsaken om sådan finns?

    Detta är inte på något sätt riktat som påhopp eller för att vara elak. Utan att upplysa om att det med enkla medel går att teckna en GÄLLANDE olycksfallsförsäkring för de som vill köra/åka med på STCSs träffar som jag för övrigt tycker är bra och vill att STCS ska fortsätta med!

    Med Vänliga Hälsningar
    EtZi11
    // Jocke

  12. #12
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Trackday enligt SMA

    Hej!

    Detta är en intressant diskussion som även vi inom styrelsen har diskuterat ett flertal tillfällen.

    Det som vi ser som risk med att kräva licens för respektive deltagare på en banträff är att kostnaden att vara med i klubben dubbleras för dom som vill prova på bankörning.

    Vi spekulerade då i ett tapp av medlemmar för det är förmodligen inte alla som åker på en banträff som är beredd att införskaffa sig en licens.

    Vid ett allt för drastiskt medlemstapp medför detta att vi inte har råd med fullt lika många aktiviteter, och då banträffarna är dom största utgifterna för oss blir det uppenbart att vi tvingas dra ned på banträffarna.

    Och om vi inte har råd med 4-5 träffar, utan får råd med 2-3, kanske det inte anses vettigt med krav på licens om man i klubbens tecken bara kan nyttja detta någon gång per år.

    Vi kan ändå ta upp idén med föreslagna licenser vid nästa styrelsemöte.

    Glad Påsk!

    Med Vänliga Hälsningar
    Michael Törnros
    Redaktör TurboTrycket
    Saab Turbo Club of Sweden
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  13. #13

    Re: Trackday enligt SMA

    Kan inte bli annat än förvånad att styrelsen resonerar på detta sätt!!

    När du passerar yttre grindarna på en bana såsom Kinnekulle-ring så upphör trafikförsäkringen att gälla.
    I normalfallet då det förhoppningsvis inte inträffar någon skada så är det inget problem men vid händelse av skada/olycka, det är då problemen uppstår (som vanligt).

    Om förare och klubben inte har t.ex. SMA försäkring/licens så kommer det bli en MYCKET kostsam historia.
    - Om förare kör av och skadar sig själv
    - Om förare kör på annat ekipage och denna person skadar sig
    - Om förare kör på en annan person i depån som skadar sig
    - ...etc

    Jag tycker det är högst oseriöst av klubben och dess styrelse! Troligtvis är även medlemmar som gladligen gasar på helt omedvetna om de risker de tar. Skulle de veta om detta så antar jag att tappet av medlemman blir mycket större än om att lägga 400 kr per helår.

    Kolla gärna på Ford Club Swedens seriösa regler: http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=64512
    // Jocke

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Trackday enligt SMA

    Hej!

    Personligen skulle jag gärna se att klubben inför licens som krav. De som vill köra bana kommer fortsätta att köra bana även om det blir en avgift på 150 kr för en engångslicens alt. årslicens för 400 kr.

    Frågan alla som ska köra är om det är värt är chansa och snåla in på 150 kr/400 kr?

    Skulle någon av er som tycker det inte värt de pengarna köra med en bil på allmänväg utan trafikförsäkring?

    Jag undrar hur stort medlemstappet blir då någon kraschar och får leva som grönsak resten av livet? Kontra tvinga deltagare att betala 150/400 kr i försäkring som bara är till för dem själva.

    Detta står en vanlig olycksfallsförsäkring för. (Trygg-Hansa)

    Vid olycksfall
    Nedsatt funktionsförmåga: Försäkringen ger ersättning för en bestående nedsättning av funktionsförmågan, så kallad medicinsk invaliditet. Ersättningens storlek beror på vilket försäkringsbelopp du valt och hur stor invaliditetsgraden är, 1-100 %.

    Förstahjälpersättning: Om du åker in akut på sjukhus och blir inskriven över natt ger försäkringen ersättning med ett engångsbelopp på 500 kr.

    Sjukhusvistelse: Om du blir inskriven på sjukhus för vård och ligger kvar över natten betalar vi ut ersättning för sjukhusvistelse med 80 kr/dag i max 30 dagar. Du får ersättning från första dagen, utan karenstid.

    Vanprydande ärr: Ersättning lämnas för ärr eller annan utseendemässig förändring på grund av olycksfall som krävt läkarbehandling. Bedömningen kan göras tidigast 1 år efter skadan.

    Krisförsäkring: Efter en traumatisk upplevelse, till exempel efter en svår olycka eller ett överfall, kan du behöva träffa en psykolog. Vi hjälper dig att komma till rätt person och bekostar upp till 10 behandlingstillfällen hos en terapeut/psykolog.

    Hjälpmedel: Om du efter den akuta behandlingstiden fortfarande har nedsatt funktionsförmåga kan du få hjälp med kostnaderna för rehabiliteringshjälpmedel som är medicinskt motiverade av läkare. Ersättningen är högst 50 000 kr och betalas ut i längst 5 år.

    Läke-, rese- och tandskadekostnader : Försäkringen ersätter kostnader inom Norden för läkarbehandling och tandvård till följd av ett olycksfall, i längst 5 år efter skadan. Dessutom kan du få ersättning för resor till och från sjukhuset eller vårdcentralen.

    Merkostnader: För skador som kräver läkarbehandling kan du, under den akuta behandlingstiden, få ersättning för merkostnader inom Norden. Det kan exempelvis vara kostnader för kläder och glasögon som skadats vid olyckstillfället.

    Dödsfallsbelopp: Om du avlider på grund av ett olycksfall betalas ett dödsfallsbelopp på 50 000 kr ut. Utbetalningen görs till dödsboet, om du inte har valt en annan förmånstagare.



    Om du som förare/passagerare tycker att du klara dig utan ovan nämnda så fortsätt med att åka bana och hoppas på att inget händer.

    Däremot är det ju intressant från polisens synvinkel vilket ansvar arrangören har och om de brustit i sin säkerhet/ varit oaktsamma, detta framkommer bara vid en eventuell utredning.

    Med tanke på hur mycket SAAB stod för säkerhet vad gäller bilar så kanske man borde spegla det i klubbens banträffar.

    Självklart står det mig fritt att teckna försäkringen i dagsläget även om jag ser att klubben borde minst uppmana till denna försäkring gärna kräva den.

    Detta är inte riktat till någon specifik person utan mer som allmän rekommendation till klubbens styrelse. Innan man tar något beslut så bör det övervägas noggrant!

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  15. #15
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Jag undrar hur stort medlemstappet blir då någon kraschar och får leva som grönsak resten av livet? Kontra tvinga deltagare att betala 150/400 kr i försäkring som bara är till för dem själva.
    Menar du att man slipper leva som grönsak resten av livet om man betalar 150/400 kr?

    Skadan sker ju oavsett, enda skillnaden är hur mycket ersättning du får.

  16. #16
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Frågan alla som ska köra är om det är värt är chansa och snåla in på 150 kr/400 kr?
    Om man ser det så här också, det finns ju dom som tycker att det är dyrt med 300:- i medlemkostnad som det kostar nu tvivlar stark att det blir positivare med dyrare träffar.

    Men för min del så får det kosta 300:- per träff utöver medlemavgiften bara det funkar..
    //Dunken

    Kudos till styrelsen som står ut med oss gnällisar..
    Projekt Secret ..

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Jag undrar hur stort medlemstappet blir då någon kraschar och får leva som grönsak resten av livet? Kontra tvinga deltagare att betala 150/400 kr i försäkring som bara är till för dem själva.
    Menar du att man slipper leva som grönsak resten av livet om man betalar 150/400 kr?

    Skadan sker ju oavsett, enda skillnaden är hur mycket ersättning du får.
    Det menar jag verkligen inte! Men det blir betydligt enklare att leva med det. Om nu den enda skillnaden bara är att man får ersättning så varför kör vi då runt med en trafikförsäkring på allmän väg? De ger ju också bara ersättning!

    Välj själv. Skulle du vilja vara en grönsak utan ersättning eller en grönsak med ersättning?

  18. #18
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Citat Ursprungligen postat av Slender

    Menar du att man slipper leva som grönsak resten av livet om man betalar 150/400 kr?

    Skadan sker ju oavsett, enda skillnaden är hur mycket ersättning du får.
    Det menar jag verkligen inte! Men det blir betydligt enklare att leva med det. Om nu den enda skillnaden bara är att man får ersättning så varför kör vi då runt med en trafikförsäkring på allmän väg? De ger ju också bara ersättning!

    Välj själv. Skulle du vilja vara en grönsak utan ersättning eller en grönsak med ersättning?
    Jag är med på vad du menar och skulle själv inte ha något emot detta förslaget, men jag håller även med det som Dunken skriver. Jag tyckte bara att du uttryckte dig lite fel där.

    Jag tycker nog att det ska vara upp till var och en om man vill ha försäkringen.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Trackday enligt SMA

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av EtZi11

    Det menar jag verkligen inte! Men det blir betydligt enklare att leva med det. Om nu den enda skillnaden bara är att man får ersättning så varför kör vi då runt med en trafikförsäkring på allmän väg? De ger ju också bara ersättning!

    Välj själv. Skulle du vilja vara en grönsak utan ersättning eller en grönsak med ersättning?
    Jag är med på vad du menar och skulle själv inte ha något emot detta förslaget, men jag håller även med det som Dunken skriver. Jag tyckte bara att du uttryckte dig lite fel där.

    Jag tycker nog att det ska vara upp till var och en om man vill ha försäkringen.
    Jag kan förstå att det finns de som tycker att 300 kr per år är mycket. Och att vi får färre medlemmar då om den avgiften skulle öka.

    Men jag är av den åsikten att detta är en självklar försäkring för seriösa arrangörer för att skilja sig ifrån de som kanske inte riktigt har samma säkerhetstänk då det sker en olycka.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  20. #20

    Re: Trackday enligt SMA

    Bra EtZi11!

    Att klaga på 300 kr i medlemsavgift/år eller 400 kr i SMA/år är enligt mig löjligt! Med största sannolikhet lägger sådana gnällspikar många 100/1000-pengar på fräsiga mätare, växelspaksknoppar med bling, kvittrande dumpventiler eller bara står still och bränner gummi utan att tycka det är speciellt jobbigt att pröjsa detta.

    Personligen ger jag mig aldrig ut på bana utan arrangemang med krav på SMA eller SBF.
    // Jocke

Liknande ämnen

  1. Björkvik trackday event inbjudan länk från Zatzy
    Av tobias321 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 21:26
  2. extra laddtrycksmätare enligt FAQ ?!?!?
    Av rejsa_jon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 20:02
  3. Bullernivå för hög enligt SBP
    Av SaabKillen i forum Allmänt
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 13:43
  4. Bränsleförbrukning enligt SID.
    Av tannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 20:25
  5. Dimljus bak enligt lag?
    Av MrTurbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •