Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: smidda kolvar och stakar??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    121

    smidda kolvar och stakar??

    Hej.

    Jag håller på och renoverar en B234t och behöver kolvar och stakar, gärna smidda.
    Har inga planer att trimma motorn mycket mer än ev konvertering till E85 och lite mer ladd än original.
    Så jag vill komma undan så billigt som bara möjligt.

    Nån som har nåt förslag?
    Hittade JE kolvar för 559 Dollar på genuinesaab.com.
    Bilr det nå billigare än så? och vart hittar man smidda stakar till ett bra pris?

    Tack på förhand för svar!
    //Victor.
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  2. #2
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    542
    Medlem#
    7358

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Kolvar vet jag inte hur pass billigt man kan få tag, men det lät ju rätt bra det du hittat.

    Stakar har ju EXD för 4500. Bara det att det är 153mm då, till B235 med andra ord.

    Men som jag gjorde till min B234; Maptun smidda Wössner Kolvar för 6000kr med stcs-rabatten.
    Sen EXD stakar för 4500kr. Så behöver man en T7 packning med (som ju ska vara bättre med) så är det ju bara att slänga i.

    Blir väl lite mindre komp men tror inte det spelar så stor roll...

    Just 9-5 Wössner kolvarna kostar ju 1000kr mindre än de andra så det var ju perfekt för mig iaf!

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    121

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Kolvar vet jag inte hur pass billigt man kan få tag, men det lät ju rätt bra det du hittat.

    Stakar har ju EXD för 4500. Bara det att det är 153mm då, till B235 med andra ord.

    Men som jag gjorde till min B234; Maptun smidda Wössner Kolvar för 6000kr med stcs-rabatten.
    Sen EXD stakar för 4500kr. Så behöver man en T7 packning med (som ju ska vara bättre med) så är det ju bara att slänga i.

    Blir väl lite mindre komp men tror inte det spelar så stor roll...

    Just 9-5 Wössner kolvarna kostar ju 1000kr mindre än de andra så det var ju perfekt för mig iaf!

    /Markus
    Okej det lät ju inte så dumt
    Kan man köre JE's smidda kolvar till B234 och EXD's B235 stakar + B235 topppackning utan att behöva toppdecka eller svarva ner kolvar? (beroende på vilket håll det eventuellt skulle bli fel åt.)

    //Victor.
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 162

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Varför i hela fridens namn vill man byta ut originaldelarna när man inte så trimma så mycket?
    Original håller ledigt för 400hk+ och om du nu inte visste det så är original vevstakar och vevaxel smidda och VÄLDIGT starka. Även kolvarna har en hög styrka och tålighet.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    542
    Medlem#
    7358

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av frisk89

    Okej det lät ju inte så dumt
    Kan man köre JE's smidda kolvar till B234 och EXD's B235 stakar + B235 topppackning utan att behöva toppdecka eller svarva ner kolvar? (beroende på vilket håll det eventuellt skulle bli fel åt.)

    //Victor.

    Nej ganska säker på att du måste göra något då... Har inte koll på hur det blir bara.
    Därför jag körde på 9-5 delar helt och hållet, när jag ändå skulle isär med det och byta.

    Sen som de andra ovanför skriver så håller ju som sagt T5 prylarna för mycket flås, så har du inte tänkt öka effekten så jättemycket så funkar det ju med original.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  6. #6
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    542
    Medlem#
    7358

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Förresten, är 559 dollar med eller utan frakt?

    För är det utan så blir det ju säkert nästan 6000kr hemma med tull och moms...

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    869
    Medlem#
    7093

    smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Förresten, är 559 dollar med eller utan frakt?

    För är det utan så blir det ju säkert nästan 6000kr hemma med tull och moms...

    /Markus
    $519 exkl frakt.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Ska motorn sitta i en bruksbil och man prompt ska ha smidda kolvar ska man nog kolla lite på valet av legering.

    Finns lite info om man söker, bla här:

    viewtopic.php?t=106481

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    121

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Tack för alla svar!
    Jo jag har också hört att original kolvar och stakar ska så pall för runt 400-600hk beroende på vem man pratar med.
    Hade dock inte en aning om att original stakarna va smidd!

    Men det jag undrade va ju hur billigt man kan komma undan på smidda eftermarknads kolvar och stakar!
    Jag utgår ifrån att nya original kolvar och stakar inte är helt gratis?

    Hade inte planerat att stoppa i nåt "bättre begagnat" när jag gör en helrenovering av motorn.
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    938

    smidda kolvar och stakar??

    B234 kolvar och stakar är ok tills dom går sönder skulle jag säga. Finns ingen anledning att köpa nya std delar när du renoverar.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    869
    Medlem#
    7093

    smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    B234 kolvar och stakar är ok tills dom går sönder skulle jag säga. Finns ingen anledning att köpa nya std delar när du renoverar.
    Dock så behöver ju inte en uppsättning smidda wössner bli så hiskeligt mycket dyrare.

    Vet inte om jag inbillar mig. Men jag upplever nästan att lagret med T5 prylar börjat sina?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 162

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Finns ju alltid de här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 90-93.html

    Passar -94-98 också om man ordnar det så att bländarskivan går fritt. Dvs flyttar på den eller slipar i nederkant av kolvkjolen.

    För en bruksmotorn så skulle jag tveklöst välja originalkolvar om jag inte visste att jag ska upp i över 500hk och köra svinhårt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Finns ju alltid de här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 90-93.html

    Passar -94-98 också om man ordnar det så att bländarskivan går fritt. Dvs flyttar på den eller slipar i nederkant av kolvkjolen.

    M.V.H.

    Vet inte vart folk fått det ifrån????

    Jag köpte dom kolvarna och stoppade i min 95:a aero -00 med 9000 -96 bottendel och jag behövde inte göra ett skit med kolvarna förrutom att svarva av dom 1,1 mm iom T7 toppackningen.

    Hade oxå läst att kolvkjolen var tvungen att slipas för att gå fritt från bländarskivan men när jag satt ihop en kolv/stake och satte i den i blocket och drog runt försiktigt för att se vart det behövdes slipas så gick det fritt. Provade då med modellera på kolven för att kolla hur mycket "frigång" jag hade och det var 3mm fritt.

    Så jag gjorde inget med kolvarna förrutom att svarva dom och det funkar perfekt .
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 162

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av skogsvild
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Finns ju alltid de här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 90-93.html

    Passar -94-98 också om man ordnar det så att bländarskivan går fritt. Dvs flyttar på den eller slipar i nederkant av kolvkjolen.

    M.V.H.

    Vet inte vart folk fått det ifrån????

    Jag köpte dom kolvarna och stoppade i min 95:a aero -00 med 9000 -96 bottendel och jag behövde inte göra ett skit med kolvarna förrutom att svarva av dom 1,1 mm iom T7 toppackningen.

    Hade oxå läst att kolvkjolen var tvungen att slipas för att gå fritt från bländarskivan men när jag satt ihop en kolv/stake och satte i den i blocket och drog runt försiktigt för att se vart det behövdes slipas så gick det fritt. Provade då med modellera på kolven för att kolla hur mycket "frigång" jag hade och det var 3mm fritt.

    Så jag gjorde inget med kolvarna förrutom att svarva dom och det funkar perfekt .
    Låter ju kanon det! Det öppnar ju för möjligheten att flera kan använda dessa kanonkolvar!
    Jag har hört det från en som montera de i ett T7 block och fick slipa lite...
    Är det Mahle eller det andra fabrikatet Saab använde?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Jag börjar fundera på om det är så att man måste slipa lite på kolvkjolen om man kör 2,0 för de andvänder väl kortare stakar och annat slag om jag inte fattat det hela fel
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    869
    Medlem#
    7093

    smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av skogsvild
    Jag börjar fundera på om det är så att man måste slipa lite på kolvkjolen om man kör 2,0 för de andvänder väl kortare stakar och annat slag om jag inte fattat det hela fel
    2,0 har 6mm längre stakar och 12mm mindre slag.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Re: smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Citat Ursprungligen postat av skogsvild
    Jag börjar fundera på om det är så att man måste slipa lite på kolvkjolen om man kör 2,0 för de andvänder väl kortare stakar och annat slag om jag inte fattat det hela fel
    2,0 har 6mm längre stakar och 12mm mindre slag.

    ok men då går det jämt upp med en 2,3 eller tänker jag fel nu
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    13

    Re: smidda kolvar och stakar??

    tja jag kör 466 Hp 621 Nm 1,7 ladd i min T5 botten del med block (balanserat) polerade stakar med t7 topp

    93 -00

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    869
    Medlem#
    7093

    smidda kolvar och stakar??

    Citat Ursprungligen postat av skogsvild
    Citat Ursprungligen postat av AxlSam

    2,0 har 6mm längre stakar och 12mm mindre slag.

    ok men då går det jämt upp med en 2,3 eller tänker jag fel nu
    Offset på veven skiljer. Vilket man får kompensera med längre stakar så att kolvarna når ända upp.

    Man förlorar då 12mm slag.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    80

    Re: smidda kolvar och stakar??

    mm men då går ju inte kolvarna lika långt ner i cylinderloppen på en 2,0 som på en 2,3L så då fallerar ju min teori angående kolvkjolen
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Liknande ämnen

  1. EXD`s smidda stakar.
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 21:11
  2. Smidda kolvar/stakar, vad är skillnaden?
    Av Trekmeister i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 20:26
  3. Smidda eller inte smidda kolvar? B2x5
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 181
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •