Sidan 78 av 79 FörstaFörsta ... 286876777879 SistaSista
Resultat 1 541 till 1 560 av 1570

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

  1. #1541
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 621
    jag kollade i EPC lite snabbt, 86-89 finns det 4 olika framfjädrar och 3 bakre.

    sen tillkommer nog extraförstärkta bakfjädrar med som inte var fabriksmonterade utan extra tillbehör osm monterades av ÅF före/efter leverans

    Jag tror att det i slutändan är standard och sportchassi som finns.

    och standardfjädrarna är extremt långa. kapar man halva så trillar dom ändå inte ut.

  2. #1542
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042







    Så ser den ut nu!
    Kört den hem idag, bilen har nu rullat 5 mil sedan 2012
    Såklart passade jag på att svänga inom stranden för att ta lite bilder (kanske inför en eventuell annons?)

    Går som den ska och håller temperaturen utan problem.
    Dock började hjullagret (som jag fick anm på) att låta nu så det får jag byta nästa vecka tänkte jag.

    I övrigt, otroligt charmig bil som folk tittar efter och ler när man kör förbi






    Jag gillar egentligen inte att sätta högtalare i hatthyllan men eftersom att det redan var hål för högtalare och den som satt kvar har sett bättre dagar (var dessutom inte inkopplad) så valde jag att göra hålen större och sätta i MTX 6x9.

    Monterade även i en svart Sony stereo som passar in lite bättre i bilen. Drog nya högtalarkablar så att allt funkar som det skall.






    Den högtalaren som satt på hatthyllan….


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #1543
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Vackert!

    Bara att dra på lite färg på ändröret ;-)
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  4. #1544
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042
    Fick bilder från min fru, hon var med när den kom till oss på bärgare från platsen där den stått sedan 2012.






    Skillnaden mot bilen idag är enorm, känns som en helt annan bil.




    Jag gillar den, har mest troligt tyvärr inte möjlighet att behålla den då jag börjar få rejält med platsbrist.
    Att förvara bilar utomhus, på gatan där det kostar 18:-/ Tim är tyvärr inte hållbart…

    Jag vill ju egentligen behålla den men att sälja den känns som det ända rimliga alternativet…

    Vad tror ni, hur mycket skulle man kunna få för denna?
    Jag behöver inte tjäna någon jättehacka på den, får jag tillbaka pengarna och kanske någon krona för arbetet tillsammans med vetskapen om att en Saab är ”räddad” så känns det ju bra


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #1545
    Är inte stötdämparna vara slut efter 40 tmil? Karossen ser fin ut (men sätt i kromlisten på bakre stötfångaren!). Du kan väl prova med 25 tkr och vara beredd på att sälja den för hälften?

  6. #1546
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042
    Eftersom att jag är grovt beroende av mitt morgonkaffe så var jag tvungen att knåpa ihop en mugghållare.
    Inte snyggast i världen men gör sitt jobb och monteras med en befintlig skruv dvs inga nya hållning bilen, vilken är viktigt för mig.






    Bra höjd och bra placering där den är lättåtkomlig utan att vara i vägen.






    Passade på att slipa och måla ”buken” som hänger ner under bakre stötfångaren. Gillade verkligen inte hur synlig den blev när den var vit samt att den inte var riktigt helt vit så det såg mest bara ”skabbigt” ut.

    Har även rostskyddat bakaxel, länkarmar och allt annat som såg ut att behöva lite kärlek.






    Åtgärdat besiktningstvåorna med, en blinkerslampa och hjullager höger fram.
    Bytte även en spindelled och drivknutsdamask när allt ändå var isär.






    Avgasröret blev väldigt mycket trevligare i svart än den rostiga tråkiga rörbiten som var där innan.


    Nu är nog planen att ombesiktiga och sälja bilen.
    Finns såklart saker kvar att åtgärda om man vill men jag börjar känna mig färdig med den och suget på en mer ”bruksvänlig” bil är stort nu när vardagen är igång igen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  7. #1547
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Snyggt!

    Den lär bli lättsåld!!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #1548
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 354
    Snyggt jobbat. Tänk på att plocka bort mugghållaren innan besiktning.
    Dom kan ha åsikter på placeringen för passageraren.

  9. #1549
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042
    Tyvärr inga bilder idag men det har blivit en framvagnsinställning utförd idag.
    Ratten stod snett och hjulen pekade lite överallt, nu är ratten rak och en liten bit av Toe-in per rekommendation.
    Bilen går underbart och stabilt på vägen numera och känna betydligt trevligare att pendla med

    Dock fortfarande inte såpass att jag kommer behålla denna dom pendlarbil men bra för en såpass gammal klenod.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #1550
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042

    En gul liten lampa har påkallat min uppmärksamhet ett tag nu…





    Ner med tanken.



    Upptäckte massvis med otrevligt brunt under, ståltrissa och slipa bort allt brunt sen massvis med rostskydd så har jag förhoppningsvis fördröjt ett riktigt problem ett par år framåt






    Verkar vara lögn att hitta original bränslepump till V6an så efter ett samtal till Maptun så blev det en Racetronix 255LPH pump.

    Passade väldigt bra och var lätt att montera!

    Hade lite strul med att få den att funka men när jag gjorde bilen strömlös dvs nollade adaptionerna så funkade den tillslut!






    P0089 var koden som dök upp. I början hände det en gång då och då, ganska sällan.
    Sedan blev det oftare och oftare för att tillslut vara konstant tänd och återkomma nästa start efter att jag raderat felkoder.
    Har bytt sensorn, bränslefilter, kollat luftläckage samt provat med bränsletilsatser för att rengöra eventuella avlagringar men inget hjälpte så tank ner var sista utvägen.


    Tråkigt arbete med skönt att ha det gjort.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  11. #1551
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042
    Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här ju…

    Vad har hänt sedan sist tro…
    Fick bytt bränslepump på min V6 Aero och körde den ett tag till.
    Bilen såldes sedan eftersom att jag lite då och då får för mig att jag ska köra annat än SAAB (även om jag alltid uppenbarligen kommer tillbaka till träsket)






    Eftersom att jag förutom SAAB även har en svaghet för Ford så tyckte jag det var dags att hitta en MK1 Focus ST.
    Jag har tidigare ägt en MK2 Focus ST med Volvos 2.5t, en MK3 Focus RS (AWD och 350hk) samt en Mondeo ST220
    Så denna focusen kändes som den jag missat.
    Köpte den av en bilhandlare och lovades guld och gröna skogar som alltid.
    Svänghjulet havererade efter 17mil och handlaren som lovat garanti och hjälp försvann spårlöst.
    Orkade inte vänta eller tjafsa mer så jag beställde Svänghjul, kopplingasats och allt annat som åtgick för att fixa bilen.
    Gjorde Storservice med extra allt, monterade Coilovers, lämnade fälgarna på lackering (ace dino, typiska saab 9000 fälgar) och monterade nya däck.

    Besiktigade bilen och sålde den eftersom att jag fått lite avsmak för bilen som varit trasig under större delen av mitt ägande.

    Köpte även en Opel Corsa 1.4 Sport i nästan nyskick för att frakta mig själv i medans delarna till forden var påväg ( restorder som tog 5 veckor )





    Även om det var en tillfällig bil kunde jag inte hålla fingrarna i styr så den fick ett sportavgasystem, sänkning, spacers till Irmsher 14” fälgar och lite sådant så att den blev lite trevligare att åka i.

    Även denna sålde jag ganska snabbt..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #1552
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042
    Men sen dök den upp plötsligt.
    Ett äldre par frågade om jag hade haft möjlighet att laga deras bil åt dom eftersom att verkstaden hade gett dom en offert på 15000:- vilket dom ansåg var för dyrt.

    Jag kollade på bilen och dom såg min lilla Corsa och då kom idén om ett byte upp.

    Dom gav mig en 9-5 2.0t snikmodellen med trasig koppling och en slant imellan mot min Corsa sport.




    Den såg verkligen inte mycket ut för värden.
    Bulig, bucklig och ej körbar.

    Dock var det samma ägare sedan 2004 och motorn lät fantastiskt fint så ganska snabbt bestämde jag mig för att rädda den och om inte annat ha en bra bil till en uppkommande flytt.






    Prio 1 var en ny koppling för att överhuvudtaget få bilen körbar.

    Tänkte nöja mig där men när jag väl kört bilen och insett att det är ganska mysigt med en gubbhög standard 9-5a så spårade det ur lite lätt innan jag tog mitt förnuft till fånga och sälja bilen






    Bucklan i passagerardörren fick vara kvar då det inte kändes värt att byta dörr för det.

    Bilen våtslipades och polerades med en keramisk behandling på toppen.
    Hittade ett par beg 9-3 Aero fälgar som fick friktionsdäck på.
    Monterade 314mm bromsar fram eftersom att ett bromsok var dåligt och klotsarna ändå var slitna.

    Bilen blev riktigt trevlig och klarade flytten galant, ni som har 9-5 kombi vet hur mycket dessa lastar!

    Skälet till att jag sålde den var faktiskt inte för att jag inte ville ha SAAB mer utan tvärt om, jag ville verkligen ha mer SAAB dvs en Aero


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #1553
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042





    Så denna dök upp på blocket till ett fullkomligt överpris.
    Efter lite pratande och prutande landade vi på en rimlig summa ( tycker nog ändå det var lite överpris egentligen )

    9-5 Aero 2006 som började sitt liv som pressbil och har bla varit i Spanien när Dame Edna faceliften presenterades.
    Lite rolig historik som gör det lite roligare om man är lite nördig som mig.

    Avgasläckage, oljeläckage, tokslapp växelspak, klarlacksläpp på fronten och taket, mer rosa än röd, tändlås som inte gick upp dvs inget fungerande centrallås, larm som larmar lite när den vill och tokdåliga subframebussningar var bara några av felen ….

    Tyvärr så var det svårt att säga nej när man stod där med denna Laserröda Aeron framför sig, hjärnan säger att jag borde köpa något annat men hjärtat säger att jag behöver denna i mitt liv, den har ju sån potential!





    Gjorde en storservice där alla vätskor och filter byttes som prio 1.

    Då jag inte längre har någonstans att mecka med bilarna så fick jag tänka Old-school och skruva utomhus.
    Avgasläckaget var mellan turbo och grenrör så jag la mig på golvet i parkeringshuset där jag bor och demonterade turbon.

    Packningen var helt slut.
    Turbon monterades tillbaka med nya pinbultar och packningar och ett extra oljebyte gjordes igen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  14. #1554
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042






    Backsenorerna fungerade ej heller och det visade sig vara fel på precis allt.
    Kontaktstycket var helt uppärgat och plasten runt var trasig så detta blev en nödlösning där kablarna kopplades med smälthylsor.
    Backljuskontakten fungerade ej så denna byttes ut samt en sensor verkar ha expolerat så även den byttes och numera fungerar systemet perfekt!






    Det slappa växellänkaget var nästa sak då det var riktigt svårt att träffa växlarna med väljaren.

    Ut med länkaget och i med Maptuns bussningar.
    Dag och natt skillnad!

    Tips, demontera tryckröret bara så får man ner handen för att komma åt. Tog ca 25-30min allt som allt med justering av länkaget.











    Ytligt men snyggt.
    Taxikoppling av dimljus samt led lampor i parkering och dim. En sån sak som jag verkligen gillar med 9-5an, så trevligt att bilen startar såhär numera.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #1555
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042
    Läckande ventilkåpa betyder lackering av kåpan, det är ju sedan gammalt!

    Ny packning och skenan till kamkedjan.
    Motorn ser kanon ut på insidan och kedjan är ej sliten speciellt mycket.










    Klart mycket snyggare tycker jag.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    8 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #1556
    Tips, Köp Denso IQ22 stiften! De får motorn att kännas som en modern bil!
    Om du portar grenröret och matchar turbon så kan du få ut massa effekt och bilen går snålare pg mindre mottryck!


    Den ser riktigt fin ut! jag är avis

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #1557
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042




    Monterade även dit en powerflexbussning i momentstaget, Maptuns sportluftfilter samt kopplade in passagerarairbagen igen.




    Eftersom att min fru hade dessa vita Rota på sin bil och nu körde punktering på ett däck så satte jag tillbaka hennes originalhjul och tog tillbaka mina vita fälgar.

    Min fru insisterade även på att få lite ordning på lacken eftersom att hon arbetar på Ditec.
    Hon polerade den så numera är den riktigt röd och fin igen, vindrutan är glasbehandlad och all svart plast är keramiskt behandlat så det är riktigt svart igen.

    Bilen börjar bli riktigt trevlig numera!

    Nästa på listan är att sänka bilen men velar fortfarande om jag ska köpa Maptuns Coilovers eller en chassisats med sänkfjädrar.

    Coilovers är trevligt och man kan åka lågt men oftast justerar men bara en gång och sedan är den så resten av tiden dvs en chassisats funkar likadant.
    Jag gillar ju ”set it and forget it” när det gäller bruksbilar men vet inte riktigt om jag blir nöjd med ”bara” sänkningen som fjädrar ger..

    Bussningarna till subframen kom hem igår så dessa ska monteras så snart jag hittat någonstans att skruva, det känns inte riktigt som någon man gärna gör i ett parkeringsgarage…


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  18. #1558
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973
    Trevligt.

    På forden är det ACE Diva och inte ACE Dino.

    Vad blev det för koppling till 9-5an? Jag känner inte igen utseendet på tryckplattan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #1559
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Full fart som vanligt!

    Så du jobbar inte som bilmek längre?
    Vad gör du för skoj nu då?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  20. #1560
    Det svänger i bandy som man säger!
    Väldigt rolig läsning och fina bilar!
    Keep it up!

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 20:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 21:09
  3. Porschebromsar på 9000
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 20:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •