Reg.skylten kan du montera den över hålen till vardags ?
Reg.skylten kan du montera den över hålen till vardags ?
Ja, den går att sätta över hålen men jag lär nog inte göra det utan jag börjar gilla denna looken
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Gjorde en service idag, remmen var det absolut dags att byta.
Passade på att byta tändstift när jag ändå höll på.
Motorolja, oljefilter byttes också såklart.
Automatlådeolja bytte jag ju förra veckan så nu känns det mesta bytt igen …
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Inga nya Denso tändstift ?
Jag kör med SAAB original NGK tändstift i min
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Då var det dags för den årliga ( 14 månaders) kontrollen igen!
Nu var det Dieselbilens tur.
På med DPF och sedan köra bort och bli kontrollerad!
Utan anmärkning såklart men en bra att veta på den inre drivknutsdamasken som sitter löst.
Det var inte längesedan jag bytte båda drivaxlarna kompletta med damasker på bilen så det är lite otippat…
Men men, det är ändå anmärkningsvärt hur pass bra denna bilen har varit under tiden vi ägt den!
En av dom sakerna som gör att man älskar bilen!
Kallt ute och den lilla lampan (som alltid är populär att fråga om i facebookgruppen) gör mig glad och varm!
Där står den, nybesiktigad och återigen med Aero fälgarna fast nu med nya däck på.
Blev Toyo Snowprox på dessa, däck som jag har mycket bra erfarenhet av!
Nästa månad är den dags för V6an att bli kontrollerad och månaden efter det är det dags för Volvon…. Kul kul…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Så var det dags att besiktiga V6an.
Gick såklart igenom utan anmärkning!
Nu tror jag faktiskt att jag ska ställa ner den i garaget och låta den vila över vintern…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Har lämnat iväg bilen för första gången för att byta vindruta!
Gjorde detta igår och tvättade bilen idag för att njuta av rent och fint glas!
Bokade hos Ryds och vid bokning så kom det ett alternativ ”nya Bosch torkarblad för 0:-”
Spännande tänkte jag, ja varför inte ….
Blev inte ens förvånad när jag fick betala 400:- extra för dessa när jag hämtade ut bilen..
Detta är ett av dom största skälen till att jag aldrig lämnar in något (förutom att jag har möjlighet att göra det mest själv) eftersom att det är så tröttsamt hur det alltid finns ett ”finstilt” eller någon klausul som oftast innebär tråkigheter för mig…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Och hur motiverade dom att du skulle betala 400 kr för torkarbladen i det här fallet? Vad var haken?
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Han hävdade att något sådant erbjudande inte finns…
Jag diskuterade med honom medans jag höll på att betala, hajjade till när han sa att de skulle kosta 1900:- eftersom att jag hade i bakhuvudet att självrisken var 1400:-…
Frågade om det inte bara var 1400:- jag skulle betala.
Nej, självrisken är 1495:- plus dina nya torkarblad..
Jag orkade faktiskt inte ens bråka med honom så jag gick….
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Jag skulle kontaktat ryds centralt ochn påpekat detr, då lär nog den verkstan få sej en knäpp på näsan iaf.
Men man brukar ju alltid bli erbjuden torkarblad vid rutbyte, alltid svindyrt.. och när man säger nej så tjatar dom om att
"ska du verkligen ha dina gamla blad på din nya ruta ?", dom gör säkert mer vinst på blanden än rutbytet :P
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag har gjort något konstigt ….
Nu när Saaben är nybesiktigad och fått ny vindruta så började jag fundera lite…
Nya Maptun Coilovers och bussningar, det vill jag inte ska bli uppätet och förstört över vintern.
Sen har den relativt hög bränsleförbrukning vilket gör den ganska dyr att köra.
Hittade en lösning på bekymren…
Ställde av den i garaget och köpte en vinterbil / Pendlebil.
Blev tyvärr ingen Saab denna gången då jag inte hittade någon som riktigt passade.
Dom TTiD jag hittade var antigen väldigt rostiga eller hade Dieselvärmaren ur funktion .
Känns som att saabarna överlag är ganska förfallna / slitna i förhållande till priset på bilarna.
Blev en BMW 120D M-Sport 2007 istället.
Kör en väg med 80km/h till och från jobbet och där ligger denna och förbrukar 0.41 L/Mil så det är en ganska ekonomisk bil.
Jag kommer av förklarliga skäl inte lägga upp mer om denna här men nu vet ni att den finns iallafall
Skickat från min iPhone med Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
E82 är bra bilar
Är det M47 eller N47 motorn du har på denna ?
Hej!
Läckra foton du tagit!
Mvh
Mathias
Det är ju nu snart 15 år sedan Saabs nybilsförsäljning mer eller mindre kollapsade, 2008 var sista året med normal försäljning, 8% markandsndel, 2009 var Saab nere på 3%, så det är ganska naturligt att majoriteten är väldigt slitna bruksbilar i de lägre prisklasserna. Och det är nog få billiga 9-5:or (9-3:or har jag ingen koll på) idag som inte kräver mer eller mindre omfattande rostlagning vid sidobalkarna och i bakvagnen. Speciellt som det antagligen finns en hel del som jag som inte säljer (och kostar på rostlagning) och har som avsikt att inte köpa någon mer bränslebil som inte är en Saab, jag byter märke först när jag hittar en elbil som passar mig (jag ser inte att det finns något passande begagnat alternativ att köpa än - speciellt som priserna på begagnade elbilar rusat - och det behövs nog realistiskt några år till innan marknaden stabiliserat sig).
Så det är nog att vänja sig vid att bra Saabar börjar kosta, möjligheten att hitta billiga fynd är snabbt minskande. Dock kan man fortfarande hitta billiga 9-5:or som mer eller mindre passerat point of no return med avseende på rost men som kan klara besiktningen ett eller några år om man lappar dem med svets (och väljer rätt besiktningsstationer), om man vill köra dem i botten, förutsatt att de inte har för mycket tuggummireparationer.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Eller så skrotas dem bort.
Vi kan ta detta exempel. En välutrustad 9-3 Aero TTid med Premium skinn utan några synliga skador enligt bilder.
Ev. kanske en kamrems haveri. Motorras eller växellådsras. Men de hade inte stoppat mig direkt.
https://www.bildelsbasen.se/?index=d...st_id=51138430
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Grattis till en av världens sämsta och mest tråkiga dieselmotor, N47D20. Dieselvärmare har väl ytterst få E87?
Vad hände med torkarbladen, gav deras kundtjänst dig rätt?
Senast redigerat av turbo4ever den 2022-11-14 klockan 09:05.
Så tråkig är den inte , rätt så bra från 2012->
Men aah dieselvärmare är inte standard på någon BMW diesel fram till typ 2015 typ...Mjukvaran i tex F30 klarade inte av dieselvärmare förräns 2014...