Nu kommer dagens ärligaste inlägg.
Efter besiktningen på bilen och när jag hämtat min vän som skall med till Tyskland så kör vi och tankar innan avfärd.
Då gör bilen samma igen, varnar för ABS/Antispinn och säger att TCS styrdon saknas på bussen och vägrar starta, detta är alltså på bensinstationen.
Vi låter bilen svalna en stund och sedan startar den igen.
Vi kände då att det vore ”mindre smart” att köra den till Tyskland och riskera att inte komma av färjan eller likande.
Så bilen klarade alltså inte ens att komma iväg till Tyskland och fick därför stanna hemma. Tråkigt då vi tänkte stanna över helgen på Nurburgring och använda upp alla varv jag har kvar på kortet
Blev bara en dagsresa till Bordershop istället.
Eftersom att skolan börjar snart så var det dags att försöka få Dieseln bort till verkstaden så att den kan bli lagad. Efter många om och men fick vi tillslut igång den lite hjälpligt men varvar ca 1800 som mest och har en toppfart på hissnande 25 km/h.
Har tidigare läst felkoder med en ”vanlig” OBD läsare och fick felkod på ”luftmassa felaktig” vilket indikerar en sprucken intercooler typ.
Hade ändå Tech2 i den andra bilen och tänkte att jag lika gärna kunde läsa felkoder med den också, förutom tidigare nämnda felkod på luftmassa hittade Tech2 även dessa 2 mindre trevliga felkoder.
Detta kan ju betyda att kamremmen kuggat över ett hack eller 2 vilket faktiskt kan vara rimligt med tanke på övriga symptomer på bilen.
Bilen ställdes på en parkeringsplats inte så långt hemifrån och jag skall nu bege mig ut för att bogsera den till skolan istället, vågar faktiskt inte chansa på att köra den mer än nödvändigt.
Tänkte ta och se över kablage och jordpunkter på V6an idag eftersom att jag misstänker att det är något sådant som är galet på den, 2st ABS enheter känns orimligt där nr 2 går sönder dagen efter bytet.
Fortsättning följer….
Skickat från min iPhone med Tapatalk