Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-3 -04 död...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    12

    Saab 9-3 -04 död...

    Parkerade idag när jag kom till jobbet. När jag skulle kliva ut ur bilen pep något till jag stängde dörren, men fattade aldrig vad det var. När jag sedan skulle åka på lunchen var det samma pippan, och sedan startade inte bilen. Klickade till när jag vred om nyckeln, och skärmen visade "krockkudde ur funktion" Abs ur funktion" "antisladd ur funktion".

    Ringde verkstan, och de gav mig tipset att lossa minus-polen i 10min för att resetta. Gjorde det, och nu blir det endast en liten skillnad när jag stoppar i nyckeln, och det är att det blir lite grönt kring volymknappen.

    Vad är er spontana tanke på vad som är fel? är batteriet slut? tror ni den startar med hjälp av startkablar då? och sedan ladda den... Bor i östersund och har 2.5km till jobbet.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    12

    Re: Saab 9-3 -04 död...

    wow 108 som kikat på tråden, men ingen som hade en gissning på vad det kunde vara... fick iaf hjälp så nu är det fixat...

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 -04 död...

    Och vad var problemet?

    Om du inte återkopplar med vad som var problemet så kanske någon annan letar sig blodig på samma sak en annan gång. Att sedan 108st har läst tråden säger ju ingenting alls om att någon av dessa råkat ut för något liknande. Om någon hade haft något att hjälpa till med så hade vederbörande säkert skrivit det isåfall. Folk är väldigt hjälpsamma här.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Saab 9-3 -04 död...

    Låter som låg spänning?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    12

    Re: Saab 9-3 -04 död...

    Jo, den känslan har jag också fått, därför var det överasskande att någon inte hade en endaste fundering av vad det kunde vara, eller ett tips på vart jag kunde börja felsöka...

    Jag testade iaf först att koppla ur minuspoolen för att återställa, men då dog bilen om möjligt ännu mer, vilket funderingarna då ledde till batteriet, så laddade det, och bilen startade igen.

    Nybörjade som man är trodde jag att det kanske att det skickade en signal om batteriet börjar bli dåligt, men tydligt var det inte så. iaf har jag rätt kort till jobbet, och förstår att batteriet har svårt att börja hinna ladda, och laddades ur tillslut. Ett väldigt enkelt fel, och gissar att någon säkerligen kunnat ge ett tips om det.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Saab 9-3 -04 död...

    Så är det här i världen. Man får inte alltid ett svar med en gång. Hade jag varit en av de 108 så hade mitt svar hjälpt dig för jag gissade ju rätt på beskrivningen
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Saab 9-3 -04 död...

    Ja symptomen var ju typiskt låg spänning, men vad som förelåg det är ju svårt att gissa sig till.
    Men det jag varit med om som pipit om jag går ur bilen är när jag någon gång lyckats lämna den med parkeringsljus aktiverat. Men i så fall plingar den konstant, inte ett enstaka pling när man stänger dörren (sm jag uppfattar det på din beskrivning att det var).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Saab 9-3 -04 död...

    Väldigt vanligt oavsett bilmärke att batteriet dör tvärt. Pipet du hörde kan väl vara en bugg som framkom av den dåliga spänningen,troligen kommer du råka ut för detta igen då batteriet tar mycket skada av urladdningar. Kör du såpass korta bitar hela tiden bör du ladda batteriet minst en gång i veckan samt byta olja vart 200 mil.

    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •